مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از یکصد شهر چین از جمله پکن شنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) یک "روز بدون ماشین" ترتیب دادند تا با ازدحام خیایان‌ها و آلودگی هوا مبارزه کنند، اما خیابان‌‌های پایتخت چین همچنان پرترافیک و بند آمده باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه طبقه متوسط چین که سوار بر ماشین طبق معمول برای خرید و گردش بیرون رفته بودند، ظاهرا به دستور باقی‌گذاستن ماشین‌هایشان در خانه توجه  چندانی نشان  ندادند.

روز بدون ماشین در 107 شهر دیگر نیز اجرا شد.

وضعیت در سایر شهرهای بزرگ چین  مانند شانگهای و ووهان - یک شهر صنعتی بزرگ در مرکز چین- نیز مشابه بود.

در پکن و سایر شهرها مناطقی از ساعت 7 صبح تا 7 بعدازظهر تنها به روی افراد پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها باز بود.

با اینکه اغلب شهرهای بزرگ چین در طرح "روز بدون ماشین" و "هفته  حمل و نقل عمومی" شرکت داشتند، یک استثنای بزرگ وجود داشت - شهر گوانگ‌ژو در جنوب چین با جمعیتی ده میلیون‌نفره و یک میلیون ماشین.

مقامات گوانگ‌ژو استدلال کردند که سیستم حمل و نقل عمومی شهر  برای تحمل فشاری اضافی آماده نیست.بسیاری از ساکنان شهر نیز به نظر می رسید با این تصمیم موافق باشند. آنها برای "روز بدون ماشین" تنها معنای نمادین قائل بودند و آن را بدون اثری واقعی بر محیط زیست می‌‌دانستند.

پکن در ماه اگوست (مرداد) گذشته موفقیت بسیار بیشتری در اجرای برنامه‌ای داشت که بر اساس ان بیش از یک میلیون ماشین در هر روز برای دوره‌ای چهار روزه از وارد شدن به خیابان‌ها منع شدند، تا توانایی برای پاک کردن هوا در حین مسابقات المپیک در این شهر در سال آینده به  آزمون گذاشته شود.

تفاوت  در این بود که ممنوعیت ماشین‌ها  در ماه آگوست، ممنوعیتی واقعی بود که بیش از 6500 پلیس رانندگی برای جریمه‌کردن متخلفان در آن شرکت داشتند، در حالیکه "روز بدون ماشین" شنبه این هفته اقدامی داوطلبانه بود.

در بسیاری از نقاط جهان 22 سپتامبر (اول مهر) " روز بدون ماشین" نامیده شده است، اما چین برای اولین بار بود که به اجرای برنامه‌هایی به مناسبت این روز می‌پرداخت.

آگاهی محیط‌زیستی در چین در حال افزایش بوده، اما رشد سریع اقتصادی همچنان اولویت اصلی دولت باقی مانده است و در نتیجه سیاست‌گذاران این کسور با گزینه‌های دشواری روبرو  بوده‌اند.

صنعت اتومبیل‌سازی یک از اجزای اصلی اقتصاد شکوفای این کشور است. این امر گرچه برای اقتصاد چین خوب است، برای محیط‌زیست آن زیانبار بوده است. بر اساس آمار موسسه دولتی حفاظت محیط‌زیست چین تا 79 درصد آلودگی هوای شهرهای چین ناشی از اگزوز  ماشین‌ها است.

بسیاری از مردم عادی چین شمار فزاینده ماشین‌ها را نه به خاطر هراس از آسیب‌های زیست‌محیطی بلکه به خاطر بندآمدن طولانی‌مدت ترافیک در ساعات ازدحام، یا در هر زمانی در روز، نگران‌کننده می‌یابند.

کد خبر 32116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز