همشهری آنلاین: دهها تن از مردم برلین با تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی در المان اعدام ایت الله نمر روحانی برجسته عربستان را بدست این رژیم محکوم کردند.

تجمع اعترض‌آمیز برابر سفارت عربستان در برلین

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما از برلين، تجمع كنندگان آلماني با محكوم کردن اعدام آيت الله نمر باقر النمر از سازمانهاي بين المللي خواستند به وضع حقوق بشر در عربستان رسيدگي کنند.

تجمع كنندگان همچنين شعارهايي را عليه حاكمان سعودي سردادند. « آل سعود فاشيست»، «آل سعود قاتل»، «مرگ بر رژيم سعودي» و «آل سعود قاتل كودكان در يمن و سوريه است» از جمله اين شعارها بود.

معترضان همچنين جنايات رژيم سعودي را در كشتار مردم يمن و حمايت از تروريست‌ها در سوريه محكوم كردند.

  • انتقاد احزاب آلمان از نقض حقوق بشر در عربستان

رئيس فراکسيون حزب اتحاد نود سبزها تصريح کرد: اصلا اعتقادي به عادي سازي روابط با عربستان ندارم.

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه دوم تلويزيون دولتي آلمان، «سِت.دِ.اف» کاترين گورينگ-اِکارد، رئيس فراکسيون حزب «اتحاد نود سبزها» در پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) امروز در گفتگو با اين شبکه اذعان کرد: اين اعدام ها قطعا بدون تبعات نخواهد بود.

گورينگ-اِکارد تصريح کرد: بايد در مقابلِ همه مناسبات اقتصادي آلمان با عربستان، تابلوي «تجارت ممنوع» قرار گيرد و حتي اقداماتي بالاتر از اين نيز اعمال شود.

وي افزود: اصلا اعتقادي به عادي سازي روابط با عربستان ندارم.

بعد از اعلام خبر 47 اعدامي که دولت عربستان آنرا اجرا کرد، حزب سوسيال دموکرات بوندس تاگ نيز خواستار بررسي روابط ميان آلمان و عربستان سعودي شد.

در همين ارتباط معاون فراکسيون اين حزب در گفتگو با روزنامه فونکه مدين گروپه آلمان گفت: بايد در ارسال و تحويل سلاح به اين کشور بسيار محتاط عمل کنيم و حتي با درخواست هاي (آتي) صدور تسليحات به عربستان مخالفت و آن را رد کنيم.

چم اوتسدِمير، رئيس حزب سبزهاي آلمان نيز در گفتگو با راديو بايرن تاکيد کرد: دولت بايد نه تنها به عربستان، سلاح تحويل ندهد بلکه بايد اعدام هاي اخير در اين کشور را نقض آشکار حقوق بشر اعلام و به آن انتقاد کند.

وي افزود: سلاح هاي آلماني که به دست عربستان مي رسد براي انهدام يمن، کشور همسايه عربستان مورد استفاده قرار مي گيرد و به همين علت بايد صدور سلاح به اين کشور متوقف شود. از مارس سال گذشته، ائتلاف تحت فرماندهي عربستان، شورشيان و متحدان يمني را در کشور يمن بمباران مي کنند.

  • افزایش مخالفت‌ها در آلمان با صدور سلاح به عربستان سعودی

اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی بار دیگر مخالفت‌ها در آلمان را نسبت به صدور تسلیحات نظامی به خاورمیانه افزایش داده است. شماری از سیاستمداران ارشد آلمانی خواستار بازبینی تجارت سلاح میان آلمان و عربستان شده‌اند.

به گزارش دويچه وله، احزاب اپوزیسیون در پارلمان آلمان بر شدت انتقادهای خود از دولت این کشور به خاطر همکاری با عربستان سعودی افزوده‌اند و خواستار آن شده‌اند تا دولت در این موضوع تجدید‌نظر کند.

اعدام ۴۷ تن از جمله شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه در عربستان سعودی موجب شده تا حزب‌سبزها و حزب چپ‌ها بار دیگر بر توقف صادرات تسلیحات نظامی به عربستان پافشاری کنند. حتی در دولت ائتلافی (متشکل از احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات) نیز این مسئله دیگر موضوعی تابو به شمار نمی‌رود و در مورد آن صحبت می‌شود.

یورگن هارت، عضو کمیته امور خارجی مجلس از حزب دمکرات مسیحی، گفته است که هر گونه تصمیمی در مورد صادرات سلاح باید "به دقت و احتیاط بررسی شود." وی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت، شکی نیست که آلمان باید در مورد رابطه خود با عربستان به طور اساسی تجدیدنظر کند.

در حزب سوسیال دمکرات نیز برخی خواستار بررسی رابطه آلمان با عربستان سعودی شده‌اند.

رولف موتسنیش، معاون فراکسیون این حزب در پارلمان در این رابطه گفته است: «منافع سیاسی در حال حاضر باید در خط مقدم باشند و مسائل اقتصادی در پی آن قرار گیرند.»

او اضافه کرده است که در مورد صادرات سلاح، آلمان باید "بسیار محتاطانه" عمل کرده و حتی "دست رد به سینه عربستان بزند." به گفته این سیاستمدار آلمانی، عربستان سعودی در حل بحران‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن شریکی "غیرقابل چشم‌پوشی" است، اما پس از اعدام‌های دسته‌جمعی که رخ داده‌اند، ریاض باید بداند که چنین اقداماتی "بی‌ثبات‌کننده" خواهند بود.

  • شریکی غیرقابل چشم‌پوشی

اعدام‌های اخیر در عربستان واکنش منفی احزاب سیاسی در آلمان را به همراه داشته است، اما با این همه سیاستمداران آلمانی همزمان بر نقش عربستان به عنوان شریکی برای تأمین امنیت و حفظ ثبات در منطقه تأکید دارند.

چم اوزدمیر، رئیس حزب سبزها خواستار آن شده است تا دولت آلمان در مقابل عربستان موضعی شفاف اتخاذ کند.

به گفته وی "نمی‌توان همزمان هم با تروریست‌های دولت اسلامی جنگید و هم با عربستان سعودی روابط تجاری فعال داشت."

کلاودیا روت معاون رئیس پارلمان آلمان از حزب سبزها نیز به روزنامه "دی ولت" گفته است یک سیاست خارجی بنا شده بر پایه ارزش‌ها، "مطقا هیچ ارتباطی با همکاری با یک کشور به عنوان شریک استراتژیک و تجهیز آن با تسلیحات سنگین نظامی ندارد، که ملت خودش را دسته دسته اعدام می‌کند و وحشت می‌آفریند."

برند ریکسینگر، رئیس حزب چپ‌ها نیز خواستار قطع کامل صدور هرگونه سلاح به عربستان سعودی شده است، زیرا به گفته وی حقوق بشر برای این کشور "چیزی بیش از یک عبارت توخالی نیست".

دولت آلمان در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ با صدور تسلیحات نظامی به ارزش ۳/۵ میلیارد یورو موافقت کرد که از میان تسلیحاتی به ارزش ۱۷۸/۷ میلیون یورو به عربستان سعودی صادر شد.

دولت آلمان در آن زمان تأکید کرد که تسلیحات صادره به عربستان در برگیرنده تانک‌های نظامی و تجهیزاتی مشابه نبوده و تنها قطعات خودروهای نظامی و تجهیزاتی از این قبیل بوده است.

کد خبر 320575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha