همشهری آنلاین: عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حفاظت از محیط زیست پیش از آن که محصول قوانین حقوقی باشد محصول آموزش است، بنابر این ابتدا باید آموزش صحیح ایجاد شود و بعد از آن به وضع قوانین حقوقی مبادرت کرد.

حفاظت از محیط زیست محصول آموزش است

به گزارش ایرنا، "سید عباس پورهاشمی" عضو هیات علمی گروه حقوق محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد دانشگاهی که به عنوان اولین ایرانی موفق به کسب مدرک فوق دکتری حقوق بین‌الملل با گرایش حقوق محیط زیست از کانادا شد، در رابطه با اهمیت حقوق محیط زیست در کشور تصریح کرد: حقوق محیط زیست رشته‌ای از حقوق است که مباحث محیط زیستی را دنبال و کمی و کاستی‌های موجود در امر حفاظت و بهره‌برداری معقول با حفظ اصل توسعه پایدار در حوزه‌های محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی را نظم می‌بخشد.

پورهاشمی به معضلات گوناگونی که در حقوق بین‌الملل وجود دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات آینده بشر، بحث محیط زیست است و اگر دهه گذشته را دهه بحران نفت بدانیم دهه آینده بدون شک دهه بحران آب و محیط زیست خواهد بود.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: با غیرقابل سکونت شدن جزایر، بحث مهاجران محیط زیست پیش خواهد آمد، مهاجرانی که برخلاف سایر مهاجرت‌ها (نظیر اقتصادی، سیاسی و آثار جنگ) به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی مجبور به ترک محل زندگی خود و مهاجرت به کشورهای دیگر می‌شوند و اینجاست که بحث حقوق بین‌الملل محیط زیست دارای اهمیت ویژه‌ای شده و می‌تواند نقش خود را در چارچوب نظام حقوقی بین‌الملل ایفا کند.

وی با بیان این که در هر جامعه‌ای، هرگاه مردم و مسئولان جامعه نسبت به محیط زیست کم توجه باشند مطمئنا حقوق محیط زیست هم به خوبی مورد توجه قرار نخواهد گرفت، افزود: در جوامعی که مسائل اقتصادی حرف اول را می‌زند، طبعا قوانین اقتصادی بیش‌تر و بهتری در مقایسه با سایر مسائل شکل گرفته است، این امر درمورد مسائل دیگر نظیر سیاسی، فرهنگی، محیط زیست نیز صدق می‌کند، در ایران مسائل مرتبط با محیط زیست کم‌تر از سایر مسایل مورد توجه است.

پورهاشمی بیان داشت: حفاظت از محیط زیست پیش از آنکه محصول قوانین حقوقی باشد محصول آموزش است، بنابر این ابتدا باید آموزش صحیح را ایجاد کرد و بعد از آن به وضع قوانین حقوقی مبادرت ورزید.

وی حقوق بین‌الملل محیط زیست را به عنوان یکی از گرایش‌های جوان و نوپای حقوق بین‌الملل معرفی کرد و در این ارتباط گفت: انتخاب این رشته به 13 سال پیش برمی‌گردد، متأسفانه آن زمان در بین حقوقدانان کم‌تر کسی به طور تخصصی به حقوق بین‌الملل محیط زیست توجه می‌کرد و افرادی که به این زمینه نیم نگاهی داشتند، حقوقدانان عمومی و بین‌الملل بودند که رشته تخصصی آنها محیط زیست نبود.

پورهاشمی افزود: در مقطع دکتری نگاه و نگرش من به مسائل بیشتر جنبه اثبات‌گرایی داشت و در دوره مطالعات مقطع فوق دکتری، به رهیافت انتقادی توجه بیش‌تری کردم که بر اساس همین نگرش با بررسی قواعد و مقررات حقوقی موجود در حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی به دنبال شناسایی خلاء‌های حقوقی و ارائه راهکارهای متناسب با آن هستم.

وی فعالیت تحقیقاتی در خصوص حقوق محیط زیست دریاها، آبراه‌های بین‌المللی، جنگل‌ها و تغییرات آب و هوا را از جمله زمینه‌های پژوهشی خود اعلام کرد و گفت: همچنین برای اولین بار مسئله اکوتروریسم را به عنوان یکی از معضلات محیط زیست مطرح کرده‌ایم که اقدامات گروه‌هایی مثل داعش که با تخریب محیط زیست همراه است از مصادیق اکوتروریسم محسوب می‌شود. 

کد خبر 320267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha