چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: دندان برای خیلی از حیوانات، از نان شب واجب‌تر است! وقتی هم ابزار شکار باشد و هم خوردن، باید به عضوی مهم هم تبدیل شود. دندان گونه‌های مختلف حیوانات با هم فرق دارد؛ چه از نظر شکل و ظاهر و چه از لحاظ قدرت و تیزی.

واحدی که معمولاً برای سنجش قوی‌بودن دندان حیوانات استفاده می‌شود «پوند بر اینچ مربع» يا «پي‌اس‌آي» (PSI) است. یک پوند نيرو بر اينچ مربع برابر با 6894 پاسکال است. پاسکال، یکای فشار در دستگاه بین‌المللی یکاهاست.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • تمساح نیل، گونه‌ای تمساح آفریقایی است که نام رودخانه‌ی نیل روی آن گذاشته شده است. از شهرت‌های این تمساح، آدم‌خواری است! چیزی که با داشتن دندان‌هایی به قدرت 5هزار پي‌اس‌آي، دور از ذهن نیست. گونه‌های دیگر تمساح‌ها نیز در صدر صاحبان قوی‌ترین دندان‌ها قرار دارند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • اسب آبی، گیاه‌خوار و به ظاهر آرام و بی‌خطر است. اما همین حیوان اگر بخواهد گاز بگیرد، دندانی به قدرت 1800 پي‌اس‌آي دارد. جالب است بدانید قدرت دندان انسان،162 پي‌اس‌آي است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • این پلنگ که به جگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی شهرت دارد، بزرگ‌ترین حیوان از تیره‌ی گربه‌سانان در قاره‌ی آمریکاست. گول ظاهرش را نخورید، دندان‌هایش قدرتی برابر با 1500 پي‌اس‌آي‌ دارد، یعنی كمي از اسب‌آبی کم‌تر.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • خرس قطبی، خرسی سفید است که معمولاً در قطب شمال زندگی می‌کند و این سال‌ها بسیار خبرساز شده است. چرا که گرم‌شدن زمین باعث از بین رفتن زیستگاهش شده و باعث شده در فهرست حیوانات در خطر انقراض قرار بگیرد. قدرت دندان‌های این پستاندار 1200 پي‌اس‌آي ‌است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • کفتار، پستاندار گوشت‌خواری ‌است که به خوش‌خنده بودن معروف است و همین موضوع باعث شده خرافات‌ زیادی درباره‌ی آن در آفریقا وجودداشته باشد. کفتارها دندان‌هایی به قدرت 1100 پي‌اس‌آي‌ دارند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • گوریل، این پستاندار باهوش گونه‌های مختلفی دارد و زیستگاه‌شان جنگل‌های آفریقاست. قدرت دندان‌های گوریل حدود 1300 پي‌اس‌آي است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۵

 

  • «گاوکوسه» نام این حیوان است که در انگلیسی به آن« Bull Shark » می‌گویند. این آبزی پراکندگی زیادی در سراسر دنیا دارد و در آب‌های گرم و کم‌عمق یافت می‌شود. قدرت دندان‌های گاوکوسه، 1350 پي‌اس‌آي است.
کد خبر 319677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha