یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساکنان پکن صبح روز جمعه ۲۵ دسامبر (۴ دی) به جای اینکه شاهد کریسمسی سفید و برفی باشند، با آسمانی تیره و مملو از مه‌دود سمی روبرو شدند و در همین حال به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر چین هشدار داده شد که در خانه بمانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پایتخت چین و مناطق اطرافش در شمال چین به‌طور مرتب با پوششی ضخیم از مه‌دود مرگبار پوشیده می‌شوند که نتیجه گازهای خروجی از صنایع سنگین و سوزاندن زغال‌سنگ در ماه‌های زمستان است.

میزان‌های PM2.5 - ذرات معلق میکروسکوپی زیانباری که تا اعماق ریه‌های فرو می‌روند - در ساعات اول روز جمعه در پکن از حد 620 میکروگرم در مترمکعب گذشت.

سازمان جهانی بهداشت حداکثر قرارگیری 25 میکروگرم در مترمکعب این نوع ذرات را در طول 24 ساعت مجاز می‌شمارد.

یک کاربر خشمگین چینی روی پلتفرم شبکه اجتماعی ویبو که شبیه به توئیتر است، نوشت: «اگر این آلودگی هوا چند روز در سال رخ می‌داد، تحملش می‌کردم، اما اگر هر روز دچار آن باشید، همه کارها فلج می‌شود.»

سازمان‌های شهری برای روز کریسمس هشدارهای متناقض درباره وضعیت هوا داده بودند، درحالی‌که «سازمان خدمات هواشناسی پکن» وضعیت هشدار نارنجی- سومین رده شدت آلودگی-  را اعلام کرده بود که بر اساس آن لازم است کارخانه‌های گازهای آلاینده خروجی‌شان را محدود و مدارس فعالیت‌های دانش‌آموزان در فضای باز را متوقف کنند،‌ اداره حفاظت از محیط زیست پکن فقط هشدار زرد - دومین رده شدت در سیستم چهار رده‌ای با کد رنگی آلودگی هوا- را اعلام کرده بود.

انتظار می‌رود که مه‌دود تا بعدازظهر روز شنبه ادامه پیدا می‌کند.

درحالی‌که مقامات چینی بزرگراه‌ها در پکن را بسته بودند و پرواز هواپیماها در این شهر متوقف شده بود، عکس‌های رسانه‌های اجتماعی نشان‌دهنده بزرگراه‌های خالی بود که مه آنها را فرا گرفته بود.

بیش از 500 پرواز بین‌المللی و محلی ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی پکن «به خاطر مه‌دود شدید و کاهش قابلیت دید» لغو شدند.

یک کاربر روی شبکه اجتماعی «سینا ویبو» نوشت: «آیا با این آب‌وهوا، پاپا نوئل می‌تواند پکن را پیدا کند؟»

بر اساس بیانیه منتشرشده روی میکروبلاگ رسمی اداره مدیریت بزرگراه‌هاي تیان‌جان يك كلانشهر ديگر در شمال شرق چين دست‌کم 19 بزرگراه از ساعت اولیه جمعه صبح بسته شدند و تلویزیون دولتي چین گزارش کرد که قابلیت دید در اين شهر به کمتر از 5 متر رسیده بود.

پکن در واکنش به انتقادات عمومی فزاینده درباره پاسخ ضعیف این شهر به مه‌دود خفه‌کننده از روزهای ابتدایی ماه دسامبر این شهر را در برگرفته بود، برای نخستین بار تاکنون در 7 دسامبر (16 آذر) با اعلام وضعیت هشدار قرمز اقدامات اضطراری برای رفع آلودگی هوا را آغاز کرد.

 آخرین و دومین دوره هشدار قرمز آلودگی هوا در ماه دسامبر که چهار روز طول کشید در روز سه‌شنبه 29 دسامبر (8 دی) پایان یافت.

کد خبر 319609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha