مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

سید محمد فخار: مترو از معدود وسایل حمل ونقل است که بـهـره‌گـیـری از آن موجب کاهش آلاینده‌های جوی و تحقق آسمان آبی می‌شود.

اين وسيله نقليه عمومي علاوه بر سرعت، ارزاني و امنيت ترددي كه براي شهروندان به ارمغان مي‌آورد، از مصرف بي‌رويه سوخت توسط وسايل نقليه شخصي نيز جلوگيري مي‌كند. در حال حاضر هر روز 2.2ميليون ليتر با استفاده از مترو در سوخت خودرو صرفه‌جويي مي‌شود، در حالي كه با متروي10 ميليون نفري از مهر 96 هر روز 6.5ميليون ليتر در سوخت خودرو صرفه جويي مي‌شود.

در17سال اخير طول خطوط مترو 5.4برابر شده است اما اين عدد با بهره‌برداري از خطوط 6، 7، متروي پرند و مهرآباد تا 288كيلومتر گسترش مي‌يابد. 31شهريور سال‌جاري بود كه شهردار تهران در حضور رئيس‌جمهور وعده داد درصورت تأمين منابع مالي مصوب از سوي دولت، تا 6‌ماه دوم سال 96مي‌توان ظرفيت فعلي متروي تهران با 3.5ميليون جابه‌جايي روزانه را به 10ميليون نفر جابه‌جايي در روز رساند. آمار مربوط به خطوط 6و 7گزارش روبرو از سوي هابيل درويش مديرعامل شركت متروي تهران اعلام شده است.

  • اكنون كجاي جهان هستيم؟

براساس گزارش اتحاديه بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي(UITP) در حال حاضر 149كشور دنيا با طول خط 4هزار و 900كيلومتر و جابه‌جايي روزانه 151ميليون مسافر در روز داراي سيستم حمل‌ونقل مترو هستند. جا‌به‌جايي مسافر متروي تهران 3برابر متوسط جهاني است. سهم اروپا با 2هزار و 800كيلومتر طول خط، جا‌به‌جايي روزانه 31ميليون مسافر است.

آمريكاي لاتين هم با 16شهر و 800كيلومتر طول خط، سهم جابه جايي روزانه 15ميليون مسافر را به‌خود اختصاص داده است. در آمريكاي شمالي با 15شهر و طول خط هزار و 500كيلومتر، روزانه 11ميليون نفر از شهروندان از طريق خطوط مترو جابه جا مي‌شوند. در شرايطي كه متوسط جابه جايي مسافر در شهرهاي داراي سيستم مترو در دنيا حدود يك ميليون و 100هزار نفر در روز است، متروي تهران با جابه جايي روزانه 3.5ميليون مسافر، 3برابر متوسط جهاني در اين زمينه كارايي دارد.

  • مهر 96به كجا مي‌رسيم؟

با بهره‌برداري از خطوط مترو و رسيدن به ظرفيت 10ميليون جابه‌جايي روزانه، تهران مي‌تواند هر روز، 9برابر استاندارد جهاني، به اندازه يك سوم كل اروپا، دوسوم كل آمريكاي لاتين و 90درصد ظرفيت كل آمريكاي شمالي، مردم پايتخت را جابه‌جا كند.

مترو نمودار

 

کد خبر 319296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha