همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: یک فوق تخصص ریه به همشهری آنلاین گفت: مطالعات نشان داده است که در هوای آلوده، مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های ریوی افزایش می‌یابد.

lungs

به گزارش همشهري آنلاين ،دكتر اردا كياني افزود: در هواي آلوده، بيشترين عضو بدن كه آسيب مي‌بيند، ريه و دستگاه تنفس انسان است چراكه ریه‌ها و عروق خوني متصل به آن مسئول جذب و رساندن اکسیژن هوا به بدن و دفع دی اکسید کربن از بدن هستند، حال وقتي هوا آلوده باشد ريه‌هاي انسان، نمي‌توانند كاركرد و وظيفه خود را انجام دهند و بدين ترتيب ريه در اثرآلودگي هواآسيب مي‌بيند، آلودگي هوا درطولاني مدت مي‌تواند، موجب انسداد مجاري هوايي هم شود.

رييس بخش بروسكوپي بيمارستان مسيح دانشوري گفت: به طور متوسط هر انسان در هفته حدود 168 ساعت در معرض هواي محيط و 40 ساعت در هفته در معرض هواي محيط كار قرار مي‌گيرد. عوارض منفي كه آلاينده‌هاي هوا براي انسان ايجاد مي‌كنند بسيار گوناگون است با توجه به اينكه هوا نياز حياتي انسان است و هيچ گونه جايگزيني نمي‌توان براي آن پيدا كرد اگر اين هوا ناسالم باشد به انسان آسيب مي‌رساند.

به گفته استادياردانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ميزان اين اثرات منفي به پارامترهاي مختلفي همچون نوع ماده آلاينده، غلظت آن، مدت زمان تماس انسان با آن و شرايط آب وهوايي بستگي دارد.

تماس‌هاي كوتاه مدت با غلظت بالا منجربه اثرات سريع و مقطعي مي‌شود اما تماس‌هاي بلند مدت با غلظت‌هاي پايين ،موجب اثرات مزمن برسلامتي انسان مي‌شود.

دكتر كياني خاطر نشان كرد: آلودگي هواي تهران به دليل ذرات معلق در هواست. ذرات معلق بزرگ به همراه دي اكسيد كربن، مي‌تواند علائم راه‌هاي هوايي فوقاني را ايجاد كند كه اين علائم شامل سرفه، سوزش چشم و خارش گلو است كه با ماسك‌هاي معمولي مي‌توان از عوارض منفي ذرات معلق بزرگ تا حدي كاست.

اين فوق تخصص ريه گفت: اما آنچه بيش از همه به ريه آسيب مي‌رساند، ذرات معلق كوچك هستند چرا كه در صورت وجود آلودگي هوا، اين ذرات به راه‌هاي هوايي تحتاني مي‌رسند. اين ذرات به همراه خود مي‌توانند ساير مواد آلاينده مثل ، دي اكسيد گوگرد، و ساير مواد شيميايي و ميكروبي را به داخل ريه برسانند.

به گفته اواثرات ذرات معلق كوچك برريه آنقدر زياد است كه با ماسك‌هاي معمولي نمي‌توان از اثرات آن كاست.

دكتر كياني، علائم آلودگي هوا را شامل، تنگي نفس ،سياهي لب‌ها، فرو رفتن عضلات به هنگام نفس كشيدن اعلام كرد و گفت: اگر تعداد تنفس فرد از 24 تنفس در دقيقه به طور مداوم بيشتر شود ،اين نيز يك نشانه از عوارض آلودگي هواست.

رييس بخش بروسكوپي بيمارستان مسيح دانشوري گفت: به اعتقاد من، در وضعيت هشدار، بايد اطلاع رساني عمومي صورت بگيرد و توصيه اين است كه سالمندان، بيماران قلبي و تنفسي، فعاليت‌هاي جسمي خود راكاهش دهند و در منزل بمانند. در وضعيت اعلام خطر، توصيه اين است كه تمام افراد فعاليت‌هاي خارج از منزل خود را كم كنند و نسبت به حذف تدريجي منابع آلودگي هوا اقدام شود و در وضعيت اضطراري يا بحران، بايستي ادارات ، آموزشي و منابع آلاينده را تعطيل كرد.

او همچنين توصيه كرد: افرادي كه آسم شديد و برونشيت مزمن دارند، افراد بالاي 65 سال و افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي، ريوي مزمن، تنفسي و كودكان درهواي آلوده از منزل خارج نشوند.

دكتركياني گفت : در هواي آلوده، مردم مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان مصرف كنند ، شير و پنير بخورند و از برگ‌هاي سبز سبزيجات و سبزيجات رنگي استفاده كنند

کد خبر 318113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha