اسدالله افلاکی: با احداث جاده ابرشاهرود، 2 ذخیره‌گاه ارزشمند و بی‌جایگزین درخت جنگلی «سرخدار افراتخته» و «پونه آرام» در معرض نابودی قرار خواهد گرفت؛

ضمن آن‌که احداث این جاده سبب تغییرات نامطلوب هیدرولوژیکی در منطقه شده و به‌ مرور زمان اراضی جنگلی پایین‌دست خشک خواهد شد.

مهندس علیرضا مهرجو، مدیرکل سابق محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگو با همشهری افزود: متأسفانه احداث این جاده بیش از آن‌که متکی بر اصول و ارزیابی‌های فنی و زیست‌محیطی باشد تابع احساسات است به‌طوری‌که برخی برای جلب آرای مردم و برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی با وعده و وعید بر احداث این جاده پای‌می‌فشارند؛

درحالی‌که دسترسی اهالی علی‌آباد کتول به شاهرود از طریق جاده قدیمی آزادشهر به شاهرود امکان‌پذیر است و احداث جاده ابر فقط 20 کیلومتر طول مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.

به گفته وی با احداث این جاده و کوبیده شدن طول مسیر به‌ویژه در ارتفاعات، شریان‌های زیرزمینی آب قطع خواهد شد و دیگر آبی به زمین‌های پایین نخواهد رسید که پیامد آن خشک شدن و تخریب بخش عمده‌ای از این جنگل‌های نادر خواهد بود.

مهرجو  دیگر تبعات احداث این جاده را ساخت سکونت‌گاه‌های متعدد در منطقه، تردد وسایل نقلیه و دسترسی آسان به جنگل و احتمال قاچاق چوب ذکر کرد و گفت: سروصدای وسایل نقلیه امنیت حیات وحش منطقه را نیز به خطر خواهد انداخت و در نتیجه علاوه بر تخریب زیست‌بوم‌های گیاهی، شاهد نابودی گونه‌های جانوری در منطقه خواهیم بود.

وی تأکید کرد: چرا به‌رغم وجود10‌جاده مواصلاتی که استان گلستان را به سمنان و دامغان وصل می‌کند برخی برای گرفتن رأی و دیگر منویات خود بر گزینه‌ای نادرست پای‌می‌فشارند، حال آن‌که این جاده به‌دلیل واقع شدن در ارتفاعات در فصل زمستان عملا کارآیی نخواهد داشت و بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته از نظر اقتصادی نیز هیچ توجیهی ندارد.

اهمیت جنگل ابرشاهرود

دکتر پیمان یوسفی مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره اهمیت جنگل ابرشاهرود به خبرنگار ما گفت: در این منطقه درپی یک تغییر ناحیه رویشی از هیرکانی به ایرانی تورانی، یکی از نادرترین و در عین حال ارزشمندترین جنگل‌های خاورمیانه شکل گرفته است که به‌دلیل چشم‌انداز و منظر زیبا و تنوع گونه‌های گیاهی در جهان بی‌نظیر است و از قابلیت‌های فراوان گردشگری برخوردار است.

وی، افرا، راش، زبان‌گنجشک، گیلاس وحشی و انواع گلابی وحشی را ازجمله گونه‌های ارزشمند این منطقه ذکر کرد و گفت: جنگل ابر از دوران سوم زمین‌شناسی به‌جای مانده و ازجمله جنگل‌هایی است که در صورت تخریب به‌هیچ عنوان جایگزینی نخواهد داشت.

کد خبر 31634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز