یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «جامه‌دران» نخستین بار در بخش نگاه نو سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

فیلم

ضمن اينكه در بخش‌هاي بهترين كارگرداني و بهترين فيلم نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود. نخستين تجربه كارگرداني حميد رضا قطبي از 3 بخش تشكيل شده و 3 زن ماجراهاي آن را روايت مي‌كنند. فيلمنامه براساس رماني از ناهيد طباطبايي نوشته شده و مي‌توان آن را يكي از اقتباس‌هاي سينمايي موفق دانست. قطبي كه در نگارش فيلمنامه با طباطبايي همكاري كرده، سابقه ساختن فيلم كوتاه و مستند و همكاري با كارگرداناني چون خسرو معصومي و محمدعلي سجادي را در كارنامه دارد. با او درباره اكران جامه‌دران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • در پيش‌توليد جامه‌دران مشكلاتي پيش آمد و پروژه 2بار در اين مرحله متوقف شد. با وجود اين، اكران فيلم را چگونه مي‌بينيد؟

خدا را شكر فروش فيلم نسبت به زماني كه براي اكران درنظر گرفته شده، بد نيست. هر چند هفته اول اكران موفق نبود اما هر چه جلوتر مي‌رويم، وضعيت فروش و استقبال مردم بهتر مي‌شود. البته در نيمه دوم سال هجوم فيلم‌هاي جديد روي پرده به نفع هيچ‌كس نيست.

  • به‌نظر مي‌رسد اين نوع اكران نوعي ريزش مخاطب را در پي داشته باشد؟

متأسفانه زمان اكران و نوبت‌هايي كه به فيلم‌ها تعلق مي‌گيرد، مناسب نيست. اكران در سينماها چرخشي شده و نوبت‌هاي صبح و ظهر براي نمايش يك فيلم اختصاص مي‌يابد. اين تغيير زمان باعث مي‌شود مخاطب نتواند هدفمند عمل كند و سردرگم مي‌شود. مخاطب بايد حق انتخاب داشته باشد. فيلم‌ها را صبح اكران مي‌كنند و بعد مي‌گويند فلان فيلم در 20سالن به نمايش درمي‌آيد. اين تنها ريزش مخاطب نيست بلكه سردرگمي مخاطب در انتخاب فيلم و رفتن به سينماست.

  • البته شايد راهكاري جز اضافه شدن سالن وجود نداشته باشد.

يكي از راهكارها ساختن سالن‌هاي سينماست اما اين را بايد درنظر بگيريم كه يك بخش از سالن‌ها در نمايش فيلم كيفيت خوبي ندارند. فيلم با هزاران زحمت ساخته مي‌شود اما در سالن‌هاي فرسوده با صداي نامناسب روي پرده مي‌رود و همين امر مخاطب را دلزده مي‌كند. سينماي ما به سرمايه نياز دارد. البته توليدكنندگان هم بايد خوراك خوب به سينما تزريق كنند و حركت رو به رشد سينما بايد دوسويه باشد.

  • با توجه به 2بار توقف فيلم در مرحله پيش‌توليد، انتخاب شما از همان ابتدا همين بازيگران بودند؟

بازيگران را 2بار انتخاب كرديم؛ برخي تا پايان ماندند و چند بازيگر به‌دليل توقف‌هايي كه پيش آمد، ‌نتوانستند ما را همراهي كنند. در آن زمان با خيلي از بازيگران صحبت كرديم و در نهايت به چينش امروز رسيديم. گرچه در نهايت به آنچه مي‌خواستيم، رسيديم.

  • 3برهه تاريخي در فيلم به تصوير كشيده شده است. لوكيشن‌ها را چطور پيدا كرديد؟

خيلي دنبال روستاي مناسب با حال و هواي فيلم گشتيم. بخش مياني كه تاريخي بود را به واسطه تجربه همكاري با آقاي معصومي به راحتي پيدا كرديم. با اين حال يافتن فضاهاي متعدد براي گروه زمان‌بر بود.

  • چرا كارگردانان كمتر به سينماي اقتباسي رجوع مي‌كنند؟

اقتباس در سينما يك كار درخورتوجه است. نويسنده‌اي داستاني را مي‌نويسد و روي رمان سال‌ها كار مي‌كند. نويسندگان اعتبار خاص خود را دارند و به‌نظرم ساختن يك فيلم خوب از يك رمان قابل تامل مي‌تواند باعث بيشتر ديده شدن اثر شود. تعامل سينما و ادبيات مي‌تواند به هر 2حوزه كمك كند؛ سينماگران به قصه‌گويي و قصه‌نويسي نزديك مي‌شوند و اين يك پيوند مبارك است كه اميدوارم بيشتر اتفاق بيفتد.

  • در تدارك توليد فيلم دوم

شرايط سينما و سرمايه‌گذاري براي توليد فيلم به‌گونه‌اي است كه ساختن فيلم دوم با فيلم اول تفاوت ندارد. نمي‌توان كتمان كرد كه در سينما بحران داريم و اين مشكلات فعلا قابل حل نيست. در حال نگارش فيلمنامه‌هايي براساس 2رمان «خاله‌بازي» و «بازي آخر بانو» از بلقيس سليماني هستم. مجوز را گرفته و دنبال سرمايه‌گذار هستم؛ كسي كه براي ساختن فيلم‌هايي از اين جنس دل شير داشته باشد.

کد خبر 315540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha