سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

ماموران پلیس پایتخت در عملیاتی شبانه، خواب ۱۴۳ سارق را آشفته کردند.

حوادث

دزدان دستگير شده در قالب 24باند در سراسر تهران دست به كيف‌قاپي، زورگيري و سرقت از خانه‌ها مي‌زدند.سردار حسين ساجدي‌نيا، فرمانده انتظامي پايتخت روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: 90نفر از متهماني كه در اين عمليات دستگير شده‌اند، سارق سابقه‌دار هستند به‌طوري‌كه در بين آنها فردي وجود دارد كه بيش از ۲۴‌بار از سوي مأموران پليس دستگير شده و فقط 3بار از موارد دستگيري وي در زمان فرماندهي من انجام شده است.

همچنين در بررسي‌هاي تخصصي مشخص شده ۷۸ نفر از افرادي كه دستگير شده‌اند، متهماني بودند كه به‌صورت ويژه در زمينه كيف‌قاپي و زورگيري فعاليت مي‌كردند. سردار ساجدي نيا تصريح كرد: ۴۰ نفر از سارقان دستگير شده، سارقان منزل هستند كه يكي از آنها در حال سرقت از منزل، مرتكب قتل شده است.

فرمانده انتظامي تهران تصريح كرد: در بين متهماني كه دستگير شده‌اند، ۲۴ سارق به‌صورت خاص اقدام به سرقت لوازم داخل خودرو مي‌كردند و با جعل عنوان مأموران پليس، دست به سرقت‌هاي خرد و زورگيري مي‌زدند. وي با اشاره به متوسط سني متهمان دستگير شده، افزود: در بين افراد دستگيرشده كوچك‌ترين متهم، فردي ۱۵ ساله است كه تبعه افغانستان است و سابقه كيف‌قاپي‌هاي متعدد دارد.

وي با اشاره به اينكه باندهاي تبهكار براي فرار از دست قانون، اقدام به عضوگيري از افراد كم سن و سال مي‌كنند كه خيلي زود از زندان آزاد شوند، گفت:‌ در زمينه سرقت منزل نسبت به سال گذشته رشدي نداشتيم، اما در زمينه سرقت‌هاي خرد كه توسط معتادان انجام مي‌شود، شاهد افزايش چنددرصدي بوديم. وي از شهروندان خواست براي شناسايي متهمان و اموال مسروقه، به اداره آگاهي واقع در خيابان وحدت اسلامي مراجعه كنند.

  • زورگيري از پزشكان، نقشه مجرم قديمي

در ميان متهماني كه در طرح روز گذشته دستگير شده‌اند، مجيد مرد ميانسالي است كه پيش از اين 27بار از سوي پليس دستگير شده است. او كه پدر مامورقلابي‌هاي ايران به شمار مي‌رود در آخرين دستگيري‌اش به 6سال زندان محكوم شد اما پس از پايان دوره محكوميتش راهي شهرهاي شيراز، خوي و اردبيل شد تا در نقش مأمور از پزشكان زورگيري كند. او نخستين بار در 18سالگي به جرم سرقت 3كيلو طلا دستگير شد و پس از آن ديگر دزدي برايش تبديل به يك شغل ثابت شد. مجيد حتي سابقه فرار از زندان را هم در كارنامه خود ثبت كرده است.

  • گفت‌وگو با اين مجرم قديمي را بخوانيد.
  • كي آزاد شدي؟

4‌ماه قبل پس از گذراندن 6سال دوران محكوميتم از زندان آزاد شدم و باز مجبور شدم دست به سرقت بزنم.

  • چرا؟

6سال زندان بودم، در اين مدت خرج شهريه مدرسه فرزندان از يك طرف، اجاره خانه هم كه ماه‌ها پرداخت نشده بود ازطرف ديگر باعث شد كه نقشه سرقت بكشم، از همه مهم‌تر بايد 200ميليون تومان به شاكيان پرونده قبلي‌ام پرداخت مي‌كردم.

  • از نقشه جديدت بگو ؟

نقشه تازه‌ام سرقت از پزشكان بود. آن هم پزشكاني كه مي‌دانستم زير ميزي مي‌گيرند و با دانشگاه علوم پزشكي تباني مي‌كنند، آنها را شناسايي مي‌كرديم و با همدستي 3نفر از دوستانم سراغشان مي‌رفتيم. بعد با نشان دادن كارتي ادعا مي‌كرديم كه مأمور هستيم و پول، طلا و اموال باارزش آنها را سرقت مي‌كرديم. ما كلا از 6دكتر سرقت كرديم كه سهم من 150ميليون تومان شد.

  • اين سرقت‌ها را در تهران هم انجام دادي؟

نه با خود گفتم اگر تهران سرقت كنم قطعا خيلي زود شناسايي مي‌شوم، ‌ديگر گاوپيشاني سفيد شده‌ام.

  • پيش از اين چندبار دستگير شده‌اي؟

نمي دانم فكر كنم 16بار، هرچند افسر پرونده‌ام مي‌گويد 27بار دستگير شده‌ام. راستش من ناخواسته سارق شدم، نخستين بار وقتي 18سالم بود به جرم سرقت 3كيلو طلا دستگير شدم اما من بي‌گناه بودم. در حقيقت به من تهمت دزدي زدند. هرچه مي‌گفتم بي‌گناهم فايده‌اي نداشت 5سال به‌خاطر جرم نكرده در زندان بودم تا اينكه بالاخره سارق اصلي را دستگير كردند و مي‌دانيد تنها جمله‌اي كه به من گفتند چه بود؟ اينكه از شما عذرخواهي مي‌كنيم! من 5سال بي‌گناه زنداني بودم و آنها فقط از من معذرت خواهي كردند. درحالي‌كه طبق ماده171 قانون مجازات اسلامي، هركس بي‌گناه در زندان باشد بايد براساس آن جبران مكافات شود.

  • معلوم است كتاب قانون را خوب مطالعه كرده‌اي؟

من تا سوم راهنمايي بيشتر درس نخواندم اما در مدتي كه زندان بودم همه قانون‌ها و ماده‌ها را خوانده‌ام و به‌خاطر سپردم، الان براي خودم يك پا وكيل حرفه‌اي و قانون شناسم!

  • كمين دايي و خواهر‌زاده مقابل صرافي

دايي و خواهرزاده مقابل يك صرافي در شمال تهران كمين مي‌كردند و بعد از شناسايي طعمه‌هايشان، دست به سرقت از آنها مي‌زدند. يكي از مالباخته‌ها كه پيرزني بود و اقامت كشور آلمان را داشت روز گذشته در اداره آگاهي حاضر شد و متهمان را شناسايي كرد. متهمان 2هزار يورو معادل 6 ميليون تومان پول نقد از او دزديده و هنگام سرقت پيرزن را كتك زده بودند.


دايي و خواهرزاده كه با موتور راهي سرقت مي‌شدند سرانجام به دام پليس افتادند و دستگير شدند. دايي كه بيش از 40 سال سن دارد، تنها 20روز پيش از نخستين سرقت از زندان آزاد شده بود اما به محض آزادي تصميم گرفت با همدستي خواهرزاده‌اش سرقت كند.

  • گفت‌وگو با او را بخوانيد.
  • چرا هنوز مهر آزاديت خشك نشده به سراغ خلاف رفتي؟

اشتباه كردم. نمي‌دانم دوباره وسوسه شدم. با خود گفتم نمي‌توانم كار مناسبي پيدا كنم و راحت‌ترين راه را براي رسيدن به پول انتخاب كردم.

  • شغلت چه بود؟

من گلفروش بودم اما درآمد خوبي نداشتم كه زندگي‌ام را تأمين كنم.

  • شگردتان چه بود؟

من با همدستي خواهر زاده‌ام كه او هم سابقه دار است، افرادي كه به صرافي مي‌رفتند را شناسايي مي‌كرديم و كيفشان را مي‌قاپيديم.

  • چند نفر را مجروح كرديد؟

فقط يك نفر چون مقاومت كرد و مي‌خواست مانع فرار خواهرزاده‌ام شود.

  • از چند نفر سرقت كرديد؟

از 5نفر كه فقط 2نفر شكايت كرده‌اند. احتمالا مسافر خارج بودند و رفته اند!

  • پس از اين چند بار به زندان رفته‌اي؟

3بار و هر بار هم به اتهام سرقت.

کد خبر 314225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha