مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

مراسم افتتاح نود و پنجمین ایستگاه متروی تهران در خط ‌۳ و جنوب تهران محلی بود که شهردار تهران در آن به تشریح وضعیت آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین چالش پایتخت پرداخت.

افتتاح مترو نعمت آباد

ايستگاه متروي نعمت‌آباد ديروز ساعتي پس از برگزاري مراسم افتتاح كه با حضور شهردار تهران و تعدادي از مديران شهري برگزار شد، كار مسافرگيري را هم آغاز كرد. اين ايستگاه يكي از زيبا‌ترين، كامل‌ترين و مجهزترين ايستگاه‌هاي متروي تهران به شمار مي‌رود. اين تجهيزات شامل پله‌برقي، آسانسور مخصوص معلولان از سطح تا خيابان، سيستم تهويه و اطفاي حريق است. در مراسم افتتاح اين ايستگاه چند تن از نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز حضور داشتند.

  • جايگاه متزلزل قانون

شهردار تهران در بخش مهمي از سخنان خود به مهم‌ترين چالش شهر تهران يعني آلودگي هوا پرداخت. محمدباقر قاليباف در اين باره گفت: اگر مترو و حمل‌ونقل عمومي اولويت اول ماست به‌دليل نقش آنها در كاهش آلودگي هواست اما واقعا اين گلايه وجود دارد كه يا نبايد قانون بنويسيم يا اگر نوشتيم بايد به‌درستي اجرايش كنيم مخصوصا اجراي قوانيني كه مستقيما با جان مردم سروكار دارد. وي شروع فصل سرما را آغاز وارونگي دما دانست و گفت: براي مقابله با آلودگي هوا قانون و مصوبه داريم اما همچنان شاهديم كه كاميون يا اتوبوس با 20سال عمر كه حتي اجازه تردد در جاده‌هاي بياباني را ندارند وارد كلانشهر تهران با 10 ميليون جمعيت مي‌شوند و به‌عنوان سرويس فعاليت خود را از سر مي‌گيرند كسي هم جلوي‌شان را نمي‌گيرد.

قاليباف همچنين از بابت تردد خودروهاي كاربراتوري و ميني‌بوس‌هاي فرسوده انتقاد كرد وگفت: براي جايگزيني اين وسايل نقليه قانون وجود دارد و دليلي براي اجرا نشدن آنها نيست. سؤال من اين است چرا قانون را لوث مي‌كنيد؟ اگر قانون را اجرا نمي‌كنيد خواهش مي‌كنم لغوش كنيد. اگر مي‌خواهيد فكري براي مردم كنيد چه فكري بهتر از حفظ جان مردم، ما نيازمند همت بهتر و احساس مسئوليت بيشتر نسبت به قبل هستيم بايد دست به‌دست هم دهيم تا اين چالش مهم شهر را حل كنيم.

شهردار تهران همچنين اظهار اميدواري كرد كه مسئولان براي آلودگي هوا تصميمات جدي بگيرند و شهرداري تهران هم هركاري دراين مسير از دستش برآيد خواهد كرد. وي به‌عنوان مثال از تأمين اعتبار نصب فيلتر جذب دوده روي اتوبوس‌ها سخن گفت و يادآور شد: اين اقدام ما چه فايده‌اي دارد، وقتي كاميون‌هاي 20ساله شب تا صبح در شهر جولان مي‌دهند و موتورهاي بي‌كيفيت غيراستاندارد به تعداد زياد در شهر تردد دارند و هركدام 15برابر يك خودرو توليد آلودگي مي‌كنند.

  • مترو همچنان اولويت تهران

محمدباقر قاليباف ديروز از برنامه شهرداري تهران براي افتتاح هر‌ماه يك ايستگاه مترو آن هم با اولويت جنوب تهران سخن گفت و آن را تعهد بسيار بزرگي به مردم شهر تهران اعلام كرد. از نظر شهردار تهران، تحقق وعده‌هايي كه به شهروندان براي افتتاح ايستگاه‌هاي مترو داده مي‌شود هم به لحاظ فني و هم با توجه به شرايط سخت اقتصادي بسيار دشوار است زيرا اجراي پروژه‌هاي ملي نظير احداث مترو به‌گونه‌اي است كه نيازمند كمك همه بخش‌هاست.

به‌گفته قاليباف ايستگاه نعمت‌آباد قرار بود از ايستگاه‌هاي خط3 متروي تهران حذف شود و نظر كارشناسان اين بود كه اصلا ضرورتي براي احداث اين ايستگاه نيست، اما تصميم بر اين شد كه حتما احداث شود. قاليباف در اين‌باره تأكيد كرد: بخش قابل‌توجهي از مردم مستضعف جنوب تهران در اسلامشهر مستقر هستند و واقعا براي رفت‌وآمد آنها به شهر تهران اين ايستگاه لازم است و امروز همه آن كارشناساني كه نظر داشتند كه اين كار انجام نشود، بهره‌برداري از اين ايستگاه را واجب مي‌دانند. وي بابت اينكه متروي تهران امروزه به لحاظ كمي و كيفي در سطح بين‌المللي مطرح شده است خدا را شكر كرد و گفت: متروي تهران به بركت نظام جمهوري اسلامي جزو ارزان‌ترين متروهاي دنيا نيز هست و ما درنظر داريم با وجود همه مشكلات اقتصادي تا سال 96خطوط 6و 7متروي تهران را بسازيم و كار ساخت خطوط 7گانه پايتخت را تمام كنيم.

شهردار تهران همچنين از برخي اظهارنظرها و حرف‌هاي به ناحق انتقاد كرد و گفت: البته حرف‌هاي بي‌منطق كه براي خدا نيست هرگز اثري بركارهاي خالصانه‌اي كه با هدف خدمت به خلق انجام مي‌شود، ندارد. اين حرف‌ها مي‌آيد و مي‌رود و در ذهن مردم نمي‌نشيند. اين وعده خداست. بنابراين ما نگران اين نيستيم كه چه‌كسي چه حرفي مي‌زند چون نيت خالصانه ضامن كارهاي ماست.

وي با خطاب قرار دادن شهروندان تهراني گفت: روال كارهاي مالي و پولي در شهرداري تهران در مسير درست خود پيش مي‌رود و زيرنظر حسابرس و تحت نظارت و پيگيري است. هركجا كوچك‌ترين خطايي توسط مراجع ذي‌صلاح تشخيص داده شود بنده به‌عنوان شهردار تهران ذره‌اي نسبت به برخورد با آن كوتاهي نمي‌كنم. قاليباف همچنين از حاكميت ركود اقتصادي بر فعاليت‌هاي ساخت‌وساز سخن گفت و اينكه با وجود اين شرايط كار در شهرداري به خوبي به پيش مي‌رود.

  • راه‌هاي حسابرسي صحيح

شهردار تهران پس از پايان مراسم در جمع خبرنگاران نيز به سؤالات مهمي پاسخ گفت. محمدباقر قاليباف درباره فعاليت‌هاي مالي شهرداري تهران گفت: شهرداري شفاف‌ترين دوران مالي خود را مي‌گذراند. قطعا كساني كه در اين خصوص مي‌توانند بهتر اظهارنظر بكنند هيأت‌هاي حسابرسي هستند. وي با بيان اينكه حسابرسي براساس اسنادي فعاليت مالي در شهرداري را تأييد مي‌كند و حسابرس ديگري آن را براساس همان اسناد رد مي‌كند، گفت: اين مشكلي است كه جامعه حسابرسي بايد به آن ورود پيدا كند.
شهردار تهران تأكيد كرد:

افراد عادي نمي‌توانند در اين رابطه پاسخ صحيح بدهند. اگر پاسخي داده شود بايد براساس اظهارات كارشناسي شده انجام گيرد. براساس قانون گزارش حسابرسي بايد در صحن شورا مطرح شود و شهرداري هم درآنجا نكات خود را مطرح كند. بعد از اينكه نهايي شد به اطلاع مردم رسانده شود. اگر اعضاي شورا اسنادي را براي تخلف در شهرداري دارند مي‌توانند آنها را ارائه كنند. وي درخصوص حاشيه‌هاي ايجاد شده درباره سازمان نوسازي اراضي عباس آباد نيز گفت: در تپه‌هاي عباس‌آباد قيمت زمين براساس نرخ دولتي مشخص شده و من هنوز نمي‌دانم مبلغ 2هزار ميليارد توماني كه اعلام شده است، بر چه اساسي به‌دست آمده، اما بايد اعلام كنم قانون تأكيد مي‌كند تا حسابرسي در صحن نيامده و مطرح و قطعي نشده است، نبايد دراختيار رسانه‌ها قرار گيرد.

قاليباف همچنين درخصوص ساخت متروي شهرهاي اطراف تهران توسط شهرداري پايتخت گفت: شهرداري نمي‌تواند به تنهايي اقدام به ساخت مترو براي شهرهاي اطراف تهران كند، اما اگر دولت تأمين اعتبار كند ما مي‌توانيم كار اجرا را در دست بگيريم.در مراسم افتتاح ايستگاه نعمت‌آباد مديرعامل شركت مترو هم اين ايستگاه را يكي از زيباترين و كامل‌ترين ايستگاه‌هاي مترو اعلام كرد. هابيل درويش گفت: اگر ساخت مترو را تنها يك كار عمراني تلقي كنيم در حق آن جفا كرده‌ايم زيرا مترو يك صنعت است و بايد از نسخه صنعتي بهره‌مند باشد كه نيست.

وي همچنين از افتتاح قريب‌الوقوع ايستگاه متروي مهرآباد خبر داد و گفت: اين ايستگاه روزانه 80هزار مسافر را جابه‌جا خواهد كرد و مجهز به قطارهاي ويژه خواهد بود. درويش درعين حال از برنامه‌ريزي براي حركت 22رام قطار در ايستگاه نعمت‌آباد سخن گفت و اينكه 18رام از اين قطارها آماده بهره‌برداري و ورود به خط‌3 است. وي گفت: با اتمام خطوط 7و6پيش‌بيني مي‌شود 9ميليون سفر در روز با مترو صورت گيرد ضمن اينكه پيش‌بيني ما اين است كه به مناسبت عيد نوروز تعداد سفرهاي ما از مرز 4ميليون نفر در روز عبور كند.

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در بخشي ديگر ازسخنان خود با گلايه از شوراي شهر تهران گفت: تقوا هم چيز خوبي است. سازمان حسابرسي به‌عنوان معتبرترين سازمان و ملجأ حسابرسي، سال به سال شركت مترو را حسابرسي مي‌كند و گزارش مطلوب براي سال‌هاي 92و 93داده اما الان دريك حسابرسي ديگر وضعيت نامطلوب شده كه به دور از انصاف است. درويش از سعي خود براي دور نگهداشتن مترو از سياسي‌بازي‌ها سخن گفت و تأكيد كرد: معتقدم درست نيست كه مترو را باسياست گره بزنيم.

  • ايستگاه جديد را بيشتر بشناسيم

ايستگاه نعمت‌آباد كه روز گذشته به بهره‌برداري رسيد روزانه 25تا 30هزار مسافر خواهد داشت. اين در حالي است كه خط‌3 ظرفيت جابه‌جايي روزانه يك ميليون مسافر را دارد. ايستگاه نعمت‌آباد مي‌تواند به اهالي محله‌هاي نعمت‌آباد، جوانه، خلازيل، سهيل و شهيد كاظمي خدمات‌‌رساني كند. قبل و بعد از ايستگاه نعمت‌آباد هم ايستگاه‌هاي عبدل‌آباد و آزادگان قرار دارند. ايستگاه نعمت‌آباد 2 ورودي در شمال و جنوب بزرگراه آزادگان دارد. همچنين 8دستگاه پله‌برقي براي اين ايستگاه نصب شده است. براي ساخت اين ايستگاه كه 11هزار مترمربع زيربنا دارد، 85هزار مترمربع خاكبرداري انجام شده و 5هزار تن ميلگرد، 30هزار مترمكعب بتن و 27هزار مترمربع قالب‌بندي به‌كار رفته است.

کد خبر 313262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha