دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز دومین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای پیش‌بینی کرد که «امسال بیش از ۷میلیون دانش‌آموز در این المپیاد شرکت می‌کنند و این المپیاد با کیفیت و کمیت بالاتری اجرا خواهدشد تا این وزارتخانه بتواند به اهداف خود نایل شود».

المپیاد ورزشی دانش آموزی

آقاي فاني مدعي شده كه سال تحصيلي گذشته حدود 4ميليون دانش‌آموز در اين فعاليت نشاط آفرين و توانمندساز شركت كرده بودند.

باور اين آمار غلوآميز كمي سخت است. يك روز طرح آموزش شنا و روز ديگر المپياد ورزشي درون مدرسه‌اي با شركت چند ميليون دانش‌آموز! البته آقاي وزير تا‌كنون بارها بر اهميت ورزش در مدارس تأكيد كرده است و در يك نمونه در نشست شوراي‌عالي تشكيلات دومين المپياد ورزشي درون مدسه‌اي گفته است: «آموزش و پرورش نهاد متولي تربيت بيش از 13ميليون دانش‌آموز است، وظيفه داريم تا تندرستي و سلامت دانش‌آموزان را پيگيري كنيم و دانش‌آموزان در مدرسه بايد تحرك لازم را به‌منظور دستيابي به سلامت جسمي داشته باشند.» جالب‌تر اينكه او معتقد است در برنامه درسي مدارس 2ساعت درس تربيت بدني گنجانده شده كه كافي نيست و بايد افزايش يابد.

فاني البته بعد هم تأييد كرده كه برنامه درسي براي افزايش ساعات دروس محدوديت‌هايي دارد، بنابراين با اجراي طرح المپيادهاي ورزشي درون مدرسه‌اي ميزان ساعات درس تربيت بدني و فعاليت بدني دانش‌آموزان افزايش يافته است. در حالي وزير آموزش و پرورش از اهميت ورزش در بين دانش‌آموزان سخن مي‌گويد كه اين وزارتخانه در دولت يازدهم تنها 8‌ماه مديركل تربيت بدني داشته و از ارديبهشت 94 تا‌كنون مديركل تربيت بدني ندارد. از سوي ديگر طرح‌هاي اجرا شده و در حال اجرا براي احياي ورزش دانش‌آموزي كاربردي نيستند. گواه اين ادعا فقر حركتي دانش‌آموزان(به‌ويژه دختران) و آمار 15درصدي چاقي در بين دانش‌آموزان است كه وزير بهداشت آن را نگران‌كننده خوانده و در اين‌باره هشدار داده‌است. نبود مربي ورزش در بسياري از مدارس، كمبود يا نبود امكانات ورزشي در مدارس و كمبود فضاي لازم براي ورزش دانش‌آموزان (مخصوصا در شهرهاي نزديك سايت‌هاي مسكن مهر) مهم‌ترين مشكلات اين حوزه هستند.البته در مدارس دولتي به‌ويژه كلانشهرها اين موضوع با توجه به تراكم دانش‌آموزي نمود بيشتري دارد.

با توجه به وضعيت ورزش دانش‌آموزي و اجراي دومين دوره المپياد ورزشي درون مدرسه‌اي پرسش اساسي اين است آيا با وجود خالي بودن پست مديركل تربيت بدني و فعاليت‌هاي ورزشي وزارت آموزش و پرورش و شرح وظايفي كه براي اين سمت تعيين شده، مي‌توان توقع تغيير داشت؟ به‌نظر مي‌رسد بازي با اعداد درد ورزش دانش‌آموزي را درمان نمي‌كند.اينكه در ابتدا جامعه هدف المپياد ورزشي درون مدرسه‌اي 3ميليون نفر اعلام شد، نيمه شهريور فاني اعلام كرد سال تحصيلي گذشته حدود 5/3ميليون دانش‌آموز در اين المپيادها حاضر شده‌اند و حالا يكباره صحبت از حضور 4ميليون نفر در اين برنامه مي‌شود، آيا تلاشي براي پوشش كاستي‌ها با كمك آمار نيست؟!

کد خبر 312317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha