چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن چهارشنبه 21 شهریور، اعلام کرد که استعفا خواهد کرد.

خبرگزاری اتریش از توکیو گزارش داد، دولت وی به دلیل رسوایی‌های متعدد و استعفای وزیرانش ضعیف شده بود.

شینزو آبه در ماه اوت تلاش کرده بود بازسازی بزرگی را در کابینه خود به انجام رساند تا اعتماد شهروندان ژاپنی را به خود جلب کند.

علاوه بر این، حزب لیبرال دموکرات وی در انتخابات مجلس اعیان ژاپن در ماه ژوئیه قدرت را به اپوزیسیون واگذار کرد.

آبه اعلام کرده بود در صورتی که اپوزیسیون از تمدید ماموریت نیروهای ژاپنی در عملیات «صلح پایدار» آمریکا در افغانستان جلوگیری کند، استعفا خواهد داد. قرار است مباحثات پارلمانی در این‌باره امروز (21 شهریور) انجام شود.

ایچیرو اوزاوا، رهبر اپوزیسیون ژاپن روز سه‌شنبه بار دیگر مخالفت خود را با ادامه ماموریت نیروهای ژاپنی اعلام کرد.

وی در کنفرانسی خبری اظهار داشت: ماموریت دریایی ژاپنی‌ها برای سوخت‌رسانی به نیروهای حاضر در اقیانوس هند بی‌اساس است و ادله دولت در این زمینه درست نیست.

به اعتقاد رهبر مخالفان ژاپن، این ماموریت مغایر با قانون اساسی صلح طلب سال 1947 ژاپن است که بر اساس آن نیروهای حافظ صلح ژاپنی تنها تحت نظارت سازمان ملل متحد می‌توانند فعالیت کنند.

وی تاکید کرد نیروهای ژاپنی در عملیاتی مشارکت دارند که آمریکا سال 2001 در اقیانوس هند آغاز کرد و ربطی به نیروهای بین المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان، ایساف، ندارد. اوزاوا تاکید کرد کشورش نباید در جنگ های آمریکا شرکت کند.

ماموریت پشتیبانی ژاپن در اقیانوس هند که در چارچوب «جنگ با تروریسم» انجام می گیرد، نماد اراده توکیو برای تقویت نقش دیپلماتیک و نظامی‌اش در صحنه بین‌المللی است، اما رهبر مخالفان دولت ژاپن که حزبش کنترل سنا را در دست دارد، سوگند یاد کرده است با تمدید ماموریت نیروهای ژاپنی از ماه نوامبر به بعد مخالفت خواهد کرد.

کد خبر 31229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز