همشهری آنلاین: نگاهی از درون و برون به تاریخ و هویت در عربستان سعودی کتابی است که به زودی به قلم یاسر قزوینی حائری و از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی،

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این کتاب تلاش می‌کند تا ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی تاریخ عربستان سعودی در عصر حاضر را مورد واکاوی قرار دهد.

قزوینی حائری در این رابطه چالش رویکرد وهابی سایه افکن بر عربستان سعودی به ویژه پس از تلاش ملک عبدالعزیز برای شکل دادن به شبه دولت- ملتی مستقر با رویکردهای مدرن و مشکلات هویتی ناشی از آن را مورد توجه قرار داده و رویکرد وهابی تحت عنوان «گفتمان بن غنام» را به مثابه یک سر نخ بررسی کرده است و تداوم آن را در تاریخ معاصر عربستان سعودی و حتی جهان اسلام در شکل‌های مختلفی از جمله جریان اخوان سعودی، جهیمان العتیبی و القاعده رصد می‌کند.

نویسنده این کتاب معتقد است: رد پای این گفتمان را امروزه می‌توان در آنچه خود را دولت خلافت می‌نامد به خوبی دید. او می‌افزاید: این نوشته علاوه بر توجه به جریان‌های درونی تلاش کرده است تا تاثیر حوادث و فرآیندهای بیرونی را نیز بر سیاست و جامعه عربستان سعودی در عصر حاضر نشان دهد.

در این بین حوادثی همچون اکتشاف نفت، حوادث مرتبط با فراز و فرود عرب گرایی در جهان عرب در نیمه نخست قرن بیستم، برآمدن اسلام گرایی و اوج آن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جهاد افغانستان، پایان جنگ سرد در دهه نود میلادی و بحران خلیج فارس در این دهه، حملات 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان و عراق و همچنین انقلاب‌های عربی در سال 2011 و در پی آن بر آمدن آنچه خود را دولت خلافت می‌خواند، مورد توجه بوده است.

یاسر قزوینی حائری-عضو هیئت علمی گروه تاریخ در دانشگاه تهران است و تا کنون در گروه تاریخ و گروه مطالعات عراق دانشکده تهران به تدریس پرداخته و علاوه بر این صاحب تالیفات، مقالات و یادداشت‌های متعددی در مطبوعات مختلف است.

کد خبر 311272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha