سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - امیر مولایی: ما ادای آدم‌بزرگ‌ها را درمی‌آوردیم.

عَلَم‌کش

 چادري بغل خرابه انتهاي كوچه زده بوديم. سماور و كتري قرض كرده بوديم. از همسايه برق گرفته بوديم. عصر‌ها كه مي‌شد تك‌چراغ داخل چادر را روشن مي‌كرديم و خودمان مي‌رفتيم بيرون مي‌ايستاديم. ظهرها همين كه از مدرسه برمي‌گشتيم مي‌رفتيم توي چادر و نقش آن‌شب هر كس را معلوم مي‌كرديم. منتظر مي‌مانديم تا شب بشود و چلچراغ را بگيريم و برويم داخل كوچه‌ها.

چلچراغ ما راست‌راستي چلچراغ نبود؛ 19 چراغ داشت؛ 9 تا روي يك ضلع و 9 تا هم روي ضلع ديگر، يكي هم بالاي بالا كه جاي بزرگ‌ترين فانوس بود. 19 چراغ هم نداشت؛ 9 چراغ داشت. هر طرف 4 تا. هر روز نوبت يكي از بچه‌ها بود كه پدرش را ذله كند و ببرد بازار و برگ و سبزه بگيرد براي وسط چلچراغ. چند تا شال و دستار هم پيدا كرده بوديم كه وسط برگ و سبزه‌ها مي‌بستيم. چلچراغ براي همه ما جدي بود؛ براي همين از 19 نفر بچه محل فقط 10 نفر اجازه داشتند زير چلچراغ بروند. 2 نفر هم گوشه‌هاي چلچرا غ را مي‌گرفتند. زير چلچرا‌غ را هم يك لوله توخالي جوش داده بوديم و يكي از بچه‌ها چادر كهنه‌اي از خانه‌شان آورده بود. طبل و سنج و نوحه‌خوان هم داشتيم. اما همه چشم‌چشم مي‌كرديم براي روزي كه قرار بود زير چلچراغ برويم برسد.

شب‌ها توي كوچه‌‌ها و خيابان‌هاي نزديك دور مي‌زديم و يكي‌مان نوحه مي‌خواند و يكي طبل مي‌زد و يكي سنج. بچه‌هاي محل‌هاي ديگر سر كوچه مي‌آمدند و نگاهمان مي‌كردند ولي ما نگاهشان نمي‌كرديم. بزرگ‌ترها هم به ما نگاه نمي‌كردند. خيلي پكر بوديم. هي مي‌رفتيم و مي‌آمديم و هي ‌سه‌ضرب و تك‌ضرب مي‌زديم، نوحه‌ها را بلندتر مي‌خوانديم، ولي بزرگ‌‌ترها نگاهمان نمي‌كردند. شد روزي كه نوبت علي بود برود زير چلچراغ. شب‌هاي آخر بود. بيشتر توي كوچه و خيابان‌ها مي‌چرخيديم. چند تا از بچه‌هاي ديگر هم به ما اضافه شده بودند. برگشتني كه زنجيرها شل بالا مي‌رفت و يواش پايين مي‌آمد، يكدفعه يكي از آدم‌بزرگ‌ها از توي چادري كه لااقل 10 برابر چادر ما بود سرش را بيرون آورد و گفت: «آفرين. آفرين. بيايد تو چيزي بخورين». حرف توي دهانش مانده بود كه ما همه دويديم سمت چادر. طبل و سنج دست‌وپاگير بود. ول‌شان كرديم روي زمين. مهدي و مجيد هم كه 2 طرف چلچراغ را گرفته بودند، بقيه بچه‌ها را ديدند و چلچراغ را ول كردند و دويدند سمت چادر. خوشحال بوديم كه آخرش يكي از بزرگ‌ترها، هيئت ساده مارا به رسميت شناخته است.

کد خبر 311045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha