همشهری آنلاین: کمیسیون اقتصادی اوپک اعلام کرد قیمت‌های بالای نفت موجب برداشت از ذخایر و کاهش ذخیره‌سازی‌ها شده است.

رئیس امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا پس از اتمام جلسات کمیسیون اقتصادی اوپک، گفت: این کمیسیون بر این عقیده است که وضعیت کنونی بازار به صورت "بک واردیشن" (Backwardation) است یعنی قیمت های روز از قیمت‌های آینده بیشتر است.

جواد یارجانی توضیح داد در این حالت خرید نفت و ذخیره سازی آن به صرفه نیست و به همین دلیل از ذخایر برداشت می شود تا در آینده که قیمت ها کاهش می یابد، ذخیره سازی صورت گیرد، بنابراین با کاهش ذخیره سازی کشورهای مصرف کننده رو به رو بوده ایم.

وی ادامه داد: قیمت ها در حال بالا رفتن است و این امر در کاهش سطح ذخایر نیز بی تاثیر نیست.

هر چند در نگرانی های ژئوپلتیکی، کمبود فرآورده های نفتی و نگرانی از شرایط اقتصادی آتی دنیا نیز در افزایش قیمت ها موثر بوده است.

یارجانی تاکید کرد: با وجود این که سطح ذخایر نفت خام در سطح متوسط 5 سال گذشته است اما کاهش سطح ذخایر شروع شده و ادامه آن به تغییر شرایط بازار وابسته است.

وی در باره این که آیا فشارهای آژانس بین المللی انرژی و کشورهای مصرف کننده نیز در کارشناسی کمیسون اقتصادی اوپک مورد توجه قرار می گیرد یا نه؟ پاسخ داد: درخواست های کشورهای مصرف کننده از جمله مسائل کارشناسی نیست و در این کمیسیون تنها به عوامل اساسی بازار نفت از جمله عرضه غیر اوپک و رشد تقاضا در آخر سال جاری و اوایل سال آینده توجه شده است.

نماینده ملی ایران در اوپک خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بازار، وزرای اوپک روز سه شنبه (20 شهریور) نسبت به سیاست های عرضه نفت تصمیم گیری می کنند.

کد خبر 31098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز