همشهری آنلاین: ۲۶ مهر، ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار «نورعلی شوشتری» جانشین نیروی زمینی سپاه در حادثه تروریستی بدست عوامل فریب خورده استکبار است، سرداری که سال های متمادی منصب خادمی افتخاری بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را عهده دار بود.

نور علی شوشتری

دوباره برگه های تقویم را ورق می زنم و به روز 26 مهر ماه می رسم، روزی که در سال 1388 شمسی، یکبار دیگر تاریخ عاشوراییان تکرار شد و مالک اشتری دیگر از خیل سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یاران شهیدش پیوست، شهیدی والامقام و ولایتمدار که بارها در جمع همرزمانش گفته بود: آرزو دارم در میدان جنگ باشم و به شهادت برسم و جسم ناقابلم در راه خدا تکه تکه شود.

او در یکشنبه خونین «پیشین» در کنار یار دیرینش سردار سربلند و مهذب سرتیپ پاسدار «رجبعلی محمدزاده» که چون او ساخته صحنه های نخست انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بود و مرحله به مرحله جنگ را از رزم حماسی در لبه جلویی منطقه نبرد تا مراتب فرماندهی دسته، گروهان، گردان و تیپ را با سربلندی و افتخار طی کرده بود و استوار چون کوه در خطه سیستان وبلوچستان فرماندهی سپاه این استان را برای صیانت از استقلال و شرف امت اسلام و مبارزه با سوداگران مرگ برعهده گرفته و خوش درخشیده بود، آسمانی شد.

سردار سرافرازی که شهادتش هزینه اجرای راهبرد امنیت پایدار مردمی در منطقه سیستان وبلوچستان بود و کاری که این شهید در این استان انجام داد در راستای اجرای امنیت نرم و ایجاد امنیت بومی پایدار در این منطقه به یادگار مانده است.

شهید سرافرازی از سبز پوشان ولایتمدار سپاه اسلام که یکی از مهمترین کارها را برای اجرای امنیت پایدار مردمی در منطقه سیستان و بلوچستان، اجماع نظری مسوولان نظام و منطقه در محتوا و اجرای این راهبرد می دانست.

نگاهی گذر به زندگی این سردار شوشتری

سردار سرتیپ پاسدار نور علی شوشتری در سال 1327 در روستای سر ولایت شهرستان نیشابور به دنیا آمد.

وی که از فرماندهان پر افتخار و یارگاران نامدار دفاع مقدس محسوب می شد، در دوران قبل از انقلاب با ارادت ویژه ای که نسبت به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای داشت، بطور مرتب در جلسه های که معظم له برای روشنگری و افشای ماهیت رژیم منحوس طاغوت برگزار می کردند شرکت کرده و بدین طریق با فضای مبارزه ارتباط مستمر داشت.

در دوران بعد از انقلاب و مخصوصا در زمان دفاع مقدس نیز در عملیات های مختلف - خصوصا در جبهه جنوب - حضور فعال و مستمر داشت.

سردار شوشتری که افتخار همرزمی شهیدان بزرگواری همچون شهید باکری و شهید برونسی را در کارنامه زرین خود داشت در اکثر عملیات ها با مسئولیت های مختلف به ویژه فرماندهی محورهای عملیاتی حضوری فعال داشت که هفت بار جراحت شدید و تحمل رنج و درد ناشی از آن ماحصل این حضور فعال و مخلصانه بود و بدین ترتیب افتخار جانبازی را چون برگ زرین دیگری برای کتاب زندگی سراسر مجاهدت او به ارمغان آورد.

با وقوع عملیات مرصاد، سردار شوشتری به توصیه مقام معظم رهبری مسئولیت این عملیات غرورآفرین را برعهده گرفت و به نقل از شهید صیاد شیرازی فرماندهی خوبی از خود به نمایش گذاشت تا جاییکه در تماس مرحوم حاج سید احمد خمینی با وی و ابلاغ گزارش پیشرفت عملیات توسط آن مرحوم به امام خمینی(ره)، حضرت امام خطاب به سردار شوشتری می فرمایند: در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعا شما را شفاعت خواهم کرد.
فرماندهی لشکر 5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت های این فرمانده بزرگ و شهید والامقام است.

وی از اول فروردین سال 1388 نیز با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار و موفق شد با تلاشی پیگیر و مجاهدتی خستگی ناپذیر، ایجاد اتحاد بین طوایف شیعه و سنی را در این استان به افتخارات خود بیافزاید.

او فرمانده پیروز گردان های خط شکن بود و در جبهه هایی که هدایت عملیات بر عهده اش بود مشحون از اطمینان در پیروزی بر خصم بود.

کارنامه تیپ ظفرمند جوادالائمه(ع) و لشکرهای خط شکن امام رضا(ع) و نصر خراسان با نام این فرمانده پرآوازه و شجاع و مدبر عجین است و نقش ارزشمند وی در آزادی مناطق اشغالی خوزستان عزیز و حماسه آزادی بستان، فتح المبین و شکست ارتش بعث در عملیات بزرگ فتح خرمشهر و نبردهای سرنوشت سازی چون رمضان (شرق بصره)، خیبر (جزایر مجنون و شمال شرق بصره)، بدر (شرق دجله)، فتح فاو (والفجر 8) و آزادسازی میمک در غرب کشور فراموش ناشدنی است.

در تاریخ انقلاب اسلامی و نیز دوران دفاع مقدس، نظیر سردار شوشتری از جمله ستاره های درخشانی هستند که در همه این صحنه ها حضوری کارساز و موثر داشته اند.

او نقش برجسته ای در فرماندهی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه برعهده داشت و در پیروزی هایی چون فتح مهران، پیشروی قوای اسلام در استان سلیمانیه عراق و عملیات حماسی کربلای 5 که منجر به شکستن دژ دفاعی بصره و پیشروی نیروی زمینی سپاه به سوی بصره شد و بعد از آن حضوری کارساز و تعیین کننده داشت.

پس از جنگ این سردار پاکباز اسلامی که دهها بار تا مرز شهادت به پیش رفته بود در ادامه حرکت با برکتش رسالت سازماندهی نوین نیروی زمینی سپاه را برعهده گرفت و پس از آن برای تداوم جهاد خویش به منطقه شمال غرب کشور شتافت و با پذیرش فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) تداوم بخش راه نورانی مسیح کردستان سردار حکیم و مهذب شهید «محمد بروجردی» و سردار صادق و مدبر شهید حاج «احمد کاظمی» شد.

شهید شوشتری سیر مراتب ترقی را بواسطه قابلیت های نیکوی فکری، مدیریتی، اخلاقی و مردم مداری طی کرد و به همین دلیل سمت جانشینی فرمانده نیروی زمینی در دورانی طولانی به وی واگذار شد.

اما روح بلند و عشق وافر این شهید بر تداوم راه گلگون شهیدان و وصل به آنان، او را بی تاب کرده بود.

وی در آخرین سخنرانی قبل از شهادت خود و قبل از آخرین همایش که قرار بود در «پیشین» برگزار شود، در جلسه ای با حضور برخی سران طوایف و معتمدین سیستان و بلوچستان گفت: «اگر امروز هم هر دیوانه و هر ابلهی دستش به این کشور دراز شود، دستش را قطع می کنیم. ما همان آدم ها هستیم و با همان انگیزه و همان اراده. حالا درست است که موهای مان سپید شده است، اما امروز برای شهید شدن بیشتر آماده هستیم، چون آن روز یک آرزوهایی توی دل مان بود، اما امروز همه آرزوهای مان تمام شده. امروز برای شهادت از هر روزی آماده تر هستیم.»

در حادثه تروریستی «پیشین» استان سیستان وبلوچستان به همراه سردار سرتیپ پاسدار نورعلی شوشتری، سردار رجبعلی محمدزاده، محمد فدایی، فرشاد شفیعی پور، مصطفی آسکانی، محمد عارف براه، هادی محمدی سلیمانی، هوشنگ کریمی، حسین مرادی، علی علویان، خسرو شمس الدینی، اسلم موحد، شاهین بیر، محمد اسلم بیر، شهرام خالقی، روح الله نوزاد، گودرزی، پنجشنبه بیر، ولی فتح مرادی، محمد بیر، حمیدرضا ناصری، شهگل آسکانی، حمزه شه بخش، حسین اسدی، علی نیک پور، عمران زر نما، مراد بخش چرخ، کمال جنگوک، عبدالله ترکی، رحمت الله ترکی، محمد ولی ترکی، تلاتی بیر، پیر بخش پرواره، عصا بلوچ، ستار محمد ترکی، اسلم ترکی، خدابخش بیر و علی عربی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

فرهاد شرف پور - ايرنا

کد خبر 310837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha