شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: حال و هوای محرم برای آنها که طعم این سفره بابرکت را چشیده باشند، حال و هوایی خاص و دوست داشتنی است اما کسانی هستند که به دلایل مختلف، از محیط تربیتی خانواده گرفته تا شبهه‌های فکری و عقیدتی، طعم این ضیافت و رحمت الهی را کمتر چشیده‌اند.

دو نفره  تـا  بهشت

 اگر همسر شما هم از اين دست افراد است و هميشه در دلتان آرزو داريد كه او را با اين فضا آشنا و همراه كنيد، تا پايان اين مطلب در كنار ما باشيد.

  • دوپينگ محبت

انتقال يك فضاي ديني و مذهبي و آشنا كردن همسرتان با چنين فضايي نياز به برقراري ادبيات مشترك و راه افتادن خط ارتباطي بين شما و همسرتان دارد. هيچ‌چيز بيشتر از محبت و ابراز عاطفه نمي‌تواند به برقراري اين خط ارتباطي و ادبيات مشترك كمك كند. اساسا در زندگي مشترك، هرجا كه هدفي مطرح مي‌شود، يكي از نزديك‌ترين و مهم‌ترين راه‌ها براي رسيدن به آن هدف محبت بيشتر است. سعي كنيد رابطه‌تان را با همسرتان بهتر از قبل كنيد. بيشتر هواي او را داشته باشيد. آقايان مي‌توانند راهكارهايي مثل خريد هديه و گل و گردش رفتن‌هاي دونفره را امتحان كنند و خانم‌ها هم مي‌توانند راهكارهايي مثل رسيدگي بيشتر به كارهاي همسر را در اولويت‌هاي كار خود قرار بدهند؛ مثلا شما مي‌توانيد غذاي ظهر همسرتان را، اگر در اداره غذا مي‌خورد براي او تهيه كنيد و اين كار را با ظرافت و رسيدگي بيشتري انجام دهيد يا مي‌توانيد لباس‌هاي او را كه اغلب خودش اتو مي‌كند براي او آماده كنيد. حتي ادبياتي كه شما هنگام صدا كردن همسرتان به‌كار مي‌بريد مي‌تواند تغيير كند. مي‌توانيد او را با واژه عزيزم، همسرم، عشقم و واژه‌هايي از اين جنس صدا بزنيد. در امور زناشويي فعال‌تر باشيد و بيشتر از قبل به فكر خواسته‌هاي همسرتان باشيد. با همين كارهاي به‌ظاهر پيش‌پا‌افتاده شما مي‌توانيد محبت خود را به همسرتان نشان دهيد و رابطه عاطفي بهتري با او برقرار كنيد.

  • زمينه‌سازي‌ فرهنگي

خاصيت سفره محبت اباعبدالله(ع) اين است كه بركت و معجزه‌اي در آن وجود دارد كه براي جذب انسان‌ها به آن معمولا مقاومتي وجود ندارد. اگر هم كسي از اين سفره دور مانده، عموما از روي بي‌اطلاعي و غفلت بوده، نه لجاجت و عناد. بنابراين كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه موقعيت‌ها و زمينه‌هايي را ايجاد كنيد كه همسرتان در معرض اطلاعات و فضاي مربوط به محرم و امام‌حسين(ع) قرار بگيرد. از روش‌هاي در دسترس و ساده شروع كنيد. اين روزها سريال مختارنامه هم به‌صورت الكترونيك در فروشگاه‌هاي فرهنگي وجود دارد و هم به مناسبت آغاز محرم احتمالا از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش مي‌شود. سعي كنيد حتما به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه در حضور همسرتان و در موقعيتي كه او هم در كنار شماست اين سريال را ببينيد؛ مثلا مي‌توانيد ساعت خوردن شام را با زمان پخش يا ديدن اين سريال هماهنگ كنيد تا همسرتان ناخودآگاه در معرض صحنه‌هاي آن قرار بگيرد. تهيه كتاب‌هايي با موضوع عاشورا و قيام امام حسين و قرار دادن آنها در دسترس همسرتان هم از ديگر راه‌هايي است كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد روايت‌هاي زيبا و تأثيرگذار از حادثه عاشورا را با مطالعه آثار مربوطه پيدا كنيد و در مواقعي كه با همسرتان هم‌صحبت مي‌شويد اين داستان‌ها و روايت‌ها را تعريف كنيد؛ مثلا هنگامي كه شما و همسرتان در كنار هم هستيد و كودك شما تشنه مي‌شود، بعد از دادن آب و لذتي كه كودكتان از سيراب شدن مي‌برد، با اشاره‌اي به روز عاشورا بگوييد:«اي جان، تشنه بودي عزيزم، چي كشيد امام حسين(ع) با علي اصغرش». چند بيت شعر يا حديث و روايت با موضوع امام حسين(ع) و عاشورا انتخاب كنيد و آنها را روي مقوا بنويسيد و به در و ديوار خانه بچسبانيد.

  • انتخاب هيئتي مناسب

از همسرتان بخواهيد همراه شما به هيئت بيايد. اين درخواست را به‌صورت دستوري يا با اجبار بيان نكنيد؛ مثلا مي‌توانيد به او بگوييد: «هميشه جزو آرزوهاي من بوده كه با هم هيئت بريم، كاش مي‌شد تو هم با من بياي» يا مثلا «ديشب كه رفته بودم هيئت و زن و شوهرها را مي‌ديدم كه با هم اومدن، احساس تنهايي كردم و همش دلم‌ مي‌خواست پيشم باشي».استفاده از چنين جملاتي باعث مي‌شود كه همسر شما حتي اگر علاقه‌اي به مباحث مطرح شده در هيئت ندارد به‌خاطر محبت به شما چند باري به مجلس بيايد و همين چندبار، براي نمك‌گير شدن اغلب افراد كافي است. البته انتخاب مجلسي هم كه همراه همسرتان به آن مي‌رويد دقت و سليقه زيادي را مي‌طلبد. سعي كنيد از ميان اين انتخاب‌ها بهترين و نزديك‌ترين آنها به سليقه همسرتان را بيابيد؛ مثلا ممكن است همسر شما به تئاتر و سينما علاقه زيادي داشته باشد، خب در اينصورت يك تعزيه مناسب را پيدا كنيد و با هم به ديدن آن برويد يا مثلا با توجه به شناختي كه از همسرتان داريد دقت كنيد كه مجالسي كه سخنراني پرمحتواتري دارند بيشتر براي او جذاب است يا مداحي و سينه‌زني بيشتر توجه او را جلب مي‌كند و اين را در انتخاب خود درنظر بگيريد. در بعضي از مجالس هم در قسمت‌هايي مانند حياط يا بيرون هيئت، امكان نشستن خانوادگي و دونفره وجود دارد. مي‌توانيد براي دفعات اول اين مجالس را امتحان كنيد.

  • بزرگ‌ترها را دريابيد

در ايام عزاداري حضرت اباعبدالله(ع) در كنار توجه به خانواده و همسرتان، توجه جدي هم به پدر و مادرتان و بزرگ‌ترهاي فاميل داشته باشيد. بسياري از اين عزيزان هستند كه روزگاري تمام ايام محرم را در هيئات و مجالس مي‌گذراندند و حالا دست روزگار حسرت يك شب شركت در مجلس عزاداري را به دل آنها گذاشته. از اين بزرگ‌ترها غافل نشويد. سراغ اين عزيزان برويد و آنها را با خود به مجالس عزاداري ببريد. ممكن است اين كار كمي سخت باشد، ممكن است مجبور شويد براي چند شب از دوستان و اطرافيان ويلچري را امانت بگيريد. يا حتي اگر وضعيت بعضي از اين بزرگ‌ترها به‌گونه‌اي نيست كه بتوانيد آنها را با خود به مجالس ببريد، مي‌توانيد بعضي از ايام محرم، غذايي را كه از هيئت گرفته‌ايد براي آنها ببريد و در ثواب و لذت مهماني اين عاشقان اباعبدالله(ع) شريك شويد. قطعا ثواب اين كار در محضر خاندان بركت و كرم محفوظ و بي‌شمار خواهد بود.

کد خبر 310643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha