همشهری آنلاین: سازمان پزشکان بدون مرز (ام‌اس‌اف) جمعه ۱۶ اکتبر اعلام کرد یک تانک آمریکایی بدون کسب اجازه وارد محوطه بیمارستان این سازمان در شهر قندوز در شمال افغانستان شده است و به این مجتمع که قبلاً در حمله هوایی آمریکا مورد اصابت قرار گرفته بود، آسیب زده است

به گزارش رويترز این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این تانک حامل یک گروه بازرسی مشترک میان آمریکا، ناتو و دولت افغانستان بوده است که قرار است علت حمله یک هواپیمای آمریکایی را به این بیمارستان را که به مرگ 22 بیمار و امدادگر انجامید، مشخص کند.

این سازمان که می‌گوید این واقعه در روز پنجشنبه رخ داده است، اعلام کرد: «ورود اعلام‌نشده و اجباری تانک به این مجتمع آسیب زده، شواهد بالقوه را نابود کرده و باعث استرس و ترس کارکنان ام‌اس‌اف حاضر در محل شده است.»

به گفته ام‌اس‌اف اعضای گروه تحقیق مشترک قبلاً موافقت کرده بودند، از پیش درباره اقداماتی که به کارکنان یا دارایی‌هایی این سازمان مربوط می‌شود، با آن هماهنگی کنند.

 یک سخنگوی ناتو در افغانستان این گزارش را رد یا تأیید نکرد.

ایk سخنگو گفت: «ما از این گزارش‌ها آگاه هستیم و در حال بازبینی این حادثه هستیم.»

ارتش آمریکا مسئولیت حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز را که هنگام پیکار شدید میان نیروهای افغان و طالبان در ساعات اولیه روز 3 اکتبر رخ داد، به عهده گرفته است.

گروه طالبان برای مدت کوتاهی کنترل شهر قندوز را به دست گرفتند و به بزرگ‌ترین پیروزی نظامی‌شان در طول جنگ 14 ساله‌اش با دولت افغانستان رسیدند.

مقامات ام‌اس‌اف می‌گویند مکان بیمارستان به‌طور آشکار به همه طرف‌های درگیر اطلاع داده شده بود و برخلاف ادعای اولیه مقامات دولت افغانستان، هیچ‌کدام از نیروهای طالبان در این بیمارستان حضور نداشتند.

گروهی از کارکنان ام‌اس‌اف این هفته به قندوز رفتند تا آسیب واردشده به این بیمارستان را که دیگر کار نمی‌کند، بررسی کنند. در حال حاضر مرگ 22 بیمار و عضو ام‌اس‌اف در این حمله ثابت شده است و تصور می‌شود دو نفر دیگر از کارکنان هم مرده باشند.

گیلهم مولینی نماینده ام‌اس‌اف در افغانستان در این باره گفت: «ما پاسخ به سؤالی را که هر روز آن را می‌پرسیم، ضروری می‌دانیم...چرا بیمارستان هدف قرار گرفت. تابه‌حال ما برای این سؤال پاسخی نگرفته‌ایم.»

او افزود: «اگر ما این تضمین را نداشته باشیم که به کار ما برای درمان کردن بیمارانی که از هر دو طرف منازعه می‌آیند، از جانب همه طرف‌های منازعه احترام گذاشته می‌شود، ما نمی‌توانیم کاری در افغانستان انجام دهیم،‌ همچنان که هیچ جای دیگر دنیا در چنین شرایطی نمی‌توانیم کار کنیم.»

کد خبر 310596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha