همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خانواده قربانیان بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز قندوز در افغانستان غرامت پرداخت می‌کند.

پنتاگون به خانواده قربانیان بیمارستان قندوز غرامت پرداخت می کند

به گزارش ایرنا، همزمان با انتشار بیانیه «پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون برای پرداخت غرامت به آسیب دیدگان این حادثه و بازسازی بیمارستان بمباران شده ، سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرد که کارکنان خود را از این بیمارستان در قندوز خارج خواهد کرد.

مدیران سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان روز جمعه گذشته در دیدار با 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان اعلام داشتند که نسبت به ادامه کار خود در افغانستان بازنگری خواهند کرد، اما 'اشرف غنی' از آنان تقاضا کرد تا به کار خود در این کشور ادامه دهند.

بمباران هوایی بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز به دست نیروهای آمریکایی 22 کشته برجای گذاشت که 12 نفر از آنان کادر پزشکی بودند.
سازمان پزشکان بدون مرز خواستار تحقیقات بین المللی مستقل درباره این حمله هوایی شد و گفته است که از وضعیت 33 تن دیگر که ناپدید شده اند همچنان اطلاعی در دست نیست.

شمار زخمی های بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز قندوز که به گفته شاهدان عینی ساعت دو بامداد شنبه گذشته، چندین بار پس از وقفه های کوتاه مدت صورت گرفت، حدود 40 نفر اعلام شده است، اما رییس رادیو و تلویزیون استان قندوز به شبکه خبری «طلوع نیوز» گفت که بیش از 100 نفر در این بمباران کشته و یا زخمی شده اند.

سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان 400 کارمند افغان و 10 کارمند از دیگر کشورها دارد. براساس اعلام این سازمان، حمله به بیمارستان قندوز هنگامی آغاز شد که دست کم 150 بیمار در این بیمارستان بستری بودند و بمباران آن، پس از آنکه به نیروهای ناتو و نظامیان آمریکایی و نیروهای افغان اطلاع داده شد، اما بیش از 30 دقیقه دیگر ادامه یافت.

«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات «جان کمپیل» فرمانده نظامیان آمریکا و ناتو در این کشور مبنی بر اینکه بمباران بیمارستان قندوز با درخواست نظامیان افغان صورت گرفته ، گفته است که «در حادثه بیمارستان پزشکان بدون مرز، سربازان افغان مرتکب تخطی نشده اند.»

این نخستین بار نیست که نیروهای آمریکایی، نیروهای افغان و یا غیرنظامیان را هدف قرار می دهند. بالگردهای متعلق به نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اواخر تیرماه امسال نیز به مواضع سربازان ارتش در منطقه «چهل تن» شهرستان «برکی برک» استان «لوگر» حمله کردند که دراثر آن، هفت نفر از نظامیان افغان کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

نظامیان امریکایی در سال 1388نیز خانه شهردار شهرستان «امام صاحب» از توابع استان قندوز را هدف حمله قرار دادند و پنج غیرنظامی را کشتند که مردم این استان در اعتراض به این اقدام نیروهای آمریکایی دست به تظاهرات زدند. در این سال نیز عدم هماهنگی با نیروهای افغانستان، عامل این بمباران اعلام شد.

یک سال پیش از این حمله، هواپیماهای آمریکایی به یک مجلس عروسی در استان قندهار حمله کردند که منجر به کشته شدن 37 نفر از غیرنظامیان در این مجلس شد و عروسی آنان را به سوگ تبدیل کرد. آمریکا از توضیح درباره دلایل حمله خود به این مجلس خودداری کرد و فقط گفت: متاسف است.

حمله به بیمارستان سازمان بین المللی پزشکان بدون مرز در قندوز بازتاب گسترده ای در جهان داشت. کشورهای مختلف دنیا و سازمان های بین المللی در قبال این حمله از خود واکنش نشان داده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، حمله نیروهای آمریکایی به بیمارستان قندوز را غیرقابل توجیه دانسته و اعلام کرده است که بمباران بیمارستان قندوز، می تواند یک جنایت جنگی باشد.

کد خبر 310124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha