جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

با اوج گرفتن دوباره حملات گروه طالبان در نقاط مختلف افغانستان، آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را حداقل برای ۲ سال دیگر در این کشور حفظ خواهد کرد.

افغانستان

طبق برنامه جديد، نيروهاي آمريكايي مستقر در افغانستان كه تعدادشان به 9هزار و 800نفر مي‌رسد، همچنان طي سال آينده ميلادي در اين كشور باقي مي‌مانند و سپس طي سال 2017 تعداد آنها رفته رفته به 5هزار و 500نفر كاهش پيدا خواهد كرد. براساس برنامه قبلي باراك اوباما قرار بود تعداد نظاميان آمريكايي در افغانستان تا يك سال ديگر به هزار نفر كاهش پيدا كند؛ هزار نفري كه حضور آنها به سفارت اين كشور در كابل محدود مي‌شد. اكنون با تمديد ماموريت اين نيروها، پايگاه‌هاي آمريكا در كابل، بگرام، جلال‌آباد و قندهار همچنان فعال خواهند بود.

باراك اوباما كه تصميم داشت تا پيش از پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش در ژانويه 2017 (بهمن 1395) پرونده جنگ افغانستان را ببندد،  ضمن اعلام برنامه جديد آمريكا براي ماندن در افغانستان، گفت: «كاملا متقاعد شده‌ام كه اين كار را هم بايد انجام دهيم.» اوباما كه در كاخ سفيد به ميان خبرنگاران آمده بود گفت كه طرفدار تفكر «جنگ بي‌پايان» نيست اما نمي‌تواند اجازه دهد افغانستان بار ديگر به‌عنوان «بهشت گروه‌هاي تروريستي» به‌دست طالبان و القاعده بيفتد.

ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در پي اعلام برنامه جديد آمريكا براي ماندن در افغانستان از اين تصميم استقبال كرد. استولتنبرگ حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان را زمينه‌ساز ادامه حضور كشورهاي عضو ناتو در اين كشور دانست و گفت: «ادامه حمايت ما از دولت مركزي افغانستان ضروري است... تا بتوانيم آنچه طي سال‌هاي اخير در اين كشور به‌دست آورده‌ايم را حفظ كنيم.» او هفته گذشته از احتمال تاسيس يك پايگاه دائمي مشترك ميان ناتو و آمريكا در افغانستان هم سخن گفته بود.

همزمان ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در عكس‌العمل به تصميم اوباما به شبكه تلويزيوني الجزيره گفت كه اين گروه همچنان به مبارزه با نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان ادامه خواهد داد. او گفت: «مبارزه ما تا زماني كه آخرين نفر را بيرون كنيم ادامه دارد.»

  • دور باطل

تجديدنظر آمريكا در برنامه خروج نيروهايش از افغانستان پس از آن اتفاق افتاد كه نيروهاي طالبان در نقاط مختلف اين كشور دست به عمليات گسترده براي تصرف شهرهاي مهم زدند. رهبر جديد طالبان اخيرا در پيامي اعلام كرده، شرط صلح اين گروه با دولت افغانستان، خروج نظاميان خارجي از خاك اين كشور است. اوباما هم ديروز اعلام كرد كه نظاميان آمريكا تا وقتي طالبان با دولت كابل به صلح برسند، در افغانستان باقي مي‌مانند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد جنگ افغانستان وارد يك دور باطل و بدون دورنماي روشن شده‌است.

پيش از اين اغلب عمليات طالبان، ايذايي بود و نيروهاي اين گروه تنها به حمله به پايگاه‌هاي ارتش و پليس بسنده مي‌كردند. 2هفته پيش اما حمله صدها نفر از نيروهاي طالبان به شهر استراتژيك قندوز همه را غافلگير كرد. اين عمليات، بزرگ‌ترين پيروزي گروه طالبان طي 14سال اخير را رقم زد.

هفته گذشته نيز طالبان به شهر غزني در جنوب افغانستان در فاصله 120كيلومتري كابل حمله كرد كه با مقاومت 3روزه نيروهاي ارتش و پليس و اعزام نيروهاي كمكي، حمله آنها در اين منطقه ناكام ماند.اوباما كه به‌خاطر وعده‌هاي انتخاباتي‌اش براي خارج‌كردن نيروهاي آمريكايي از عراق و افغانستان برنده جايزه صلح نوبل سال 2009شد، اكنون با شرايط پيش آمده در افغانستان پذيرفته كه دولت مركزي اين كشور در برابر قدرت طالبان ناتوان است و «هنوز آنطور كه بايد قدرتمند نشده است». ممكن است چنين شرايطي مانع از آن شود كه اوباما موفق شود تا پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش طولاني‌ترين جنگ آمريكا را به پايان برساند.

نقشه

کد خبر 310586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha