مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

خانه معروف به «خانه دایی‌جان ناپلئون» یا همان «خانه اتحادیه» به تملک شهرداری تهران درآمد.

etahadieh

خانه اتحاديه، تنها خانه - باغ بازمانده از خيابان لاله‌زار قديم و يكي از با‌ارزش‌ترين معماري‌هاي دوران قاجار است. اين بنا داستان عجيبي داشته است، در 12تير1384 به شماره ثبت1207 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. پس از چندي و با شكايت مالكان بنا به رأي ديوان عدالت اداري از اين فهرست خارج شد.

در دوره‌اي تهديد به تخريب شد و در نهايت در هفته جاري به تملك شهرداري تهران در آمد تا آنگونه‌ كه مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران مي‌گويد به «فضايي با كاربري فرهنگي و هنري» تبديل شود.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اعلام اين خبر به همشهري گفت: مدت‌هاست كه با تأكيد شهردار تهران در پي تملك اين خانه بوديم كه بالاخره با خريداري اين خانه كه بيش از 150ورثه داشته، هم‌اكنون اين بنا در اختيار شهرداري تهران و سازمان زيباسازي است. عيسي عليزاده با اعلام اينكه در حال حاضر عمليات شناسايي اين خانه به لحاظ ظاهري از سوي كارشناسان به انجام رسيده است، افزود: متأسفانه بيش از 70درصد از بناهاي اين خانه نياز به مرمت دارند و با تشكيل شورايي كه قرار است كار مرمت اين مجموعه قديمي را انجام دهد، اين اتفاق خواهد افتاد.

خانه اتحاديه نه‌تنها ميزبان يكي از آثار تلويزيوني به نام «دايي‌جان ناپلئون» بود، بلكه به‌دليل اينكه خانه صدراعظم ايران در 3دوره شاهنشاهي قاجار بود داراي اهميت ويژه‌اي بوده است.اين خانه- باغ زيبا متعلق به امين‌السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدين‌شاه، مظفرالدين‌شاه و محمدعلي‌شاه قاجار بود و بسياري از تصميمات سياسي مهم كشور در اين خانه گرفته شده است. خانه امين‌السلطان در روزگاري جايي براي تردد و حضور ناصرالدين شاه بوده و از طرفي در روزگار مشروطه محلي براي اجتماع مشروطه‌خواهان بود.

سرنوشت اين خانه در سال‌هاي گذشته چندان بسامان نبود. اگرچه اين بنا در سال84 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد، اما با شكايت مالكان به ديوان عدالت اداري، از اين فهرست خارج شد. تا اينكه شوراي شهر تهران در بهمن‌ماه سال92 به فوريت طرح «الزام شهرداري تهران به خريداري و بازسازي اين خانه تاريخي» رأي داد و در شهريور‌ماه سال93 نيز اين طرح را به تصويب رساند.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اينكه از هفته آينده جلسات مشترك با سازمان ميراث فرهنگي كشور به‌منظور بررسي ابعاد مرمت اين بنا آغاز خواهد شد، گفت: «در كنار آن نيز براساس پيشنهادي كه به شهردار تهران ارائه داديم، شورايي بر روند پيشرفت كار نظارت خواهد كرد.»

عيسي عليزاده در پايان گفت: «سازمان زيباسازي پيش از اين توانسته بود خانه‌هاي قديمي ازجمله خانه ارباب هرمز، باغ موزه نگارستان و موزه كمال‌الملك را ترميم كند و به فضايي فرهنگي و هنري تبديل كند. خانه - باغ اتحاديه حدود 9 هزار مترمربع وسعت دارد.

کد خبر 310479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha