همشهری آنلاین: تمامی موزه‌ها نیازمند یک سیستم شماره‌گذاری واحد هستند تا علاوه بر مستند‌نگاری ارزش‌های تاریخی، علمی و زیبایی‌شناسی اشیا حفظ شود.

Museum

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه علی‌میرزایی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در نشست تخصصی «ثبت، شماره‌بندی و لیبل‌گذاری آثار موزه‌ای» که در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد مطرح کرد.

او افزود: یکی از ضروریات شماره‌گذاری در کنار بحث مستندنگاری، پیروی از استانداردها و شیوه‌نامه‌های مورد پذیرش توسط اغلب مراکز موزه‌ای و شورای بین‌المللی ایکوم در خصوص رعایت مبانی حفاظتی شماره‌گذاری آثار است.

علی‌میرزایی تصریح کرد: استفاده از روشهای نصب و درج شماره بر روی شئ بدون ایجاد هرگونه آسیب به آن موجب یکپارچکی و همگون‌سازی شیوه‌های بکار گرفته شده در موزه‌ها می‌شود.

به گفته وی، ماهیت خاص و ویژه این آثار می‌طلبد تا علاوه بر اینکه روشهای پایدار و قابل اطمینانی برای هویت بخشی آنها بکار رود، ارزشهای تاریخی، علمی و زیبایی‌شناسی آنها خدشه‌دار نشده و در صورت لزوم بدون آسیب فیزیکی به شئ، قابل حذف و برگشت پذیر باشد.

این پژوهشگر تصریح کرد که تعاریف و حداقل استانداردهایی باید در انجام این امر مورد توجه قرار گیرد که مستلزم شناسایی شیوه‌های عمومی و اختصاصی ویژه شماره‌گذاری انواع آثار با جنسیت‌های مختلف است.

در ادامه محسن حقگو کارشناس مستندنگاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه شماره‌گذاری آثار موزه‌ای یکی از اولین فرآیندهای مرتبط با ثبت و مستندنگاری این آثار است تصریح کرد: این فرایند از دو منظر کلی قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه اولین بخش از فرآیند شماره‌گذاری، طراحی یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد و یکسان برای تمامی آثار یک موزه است خاطرنشان ساخت که همه موزه‌ها نیاز به یک سیستم مستند‌نگاری و مدیریت اطلاعات آثار دارند و این شماره‌ها به راحتی و دقت امکان ارجاع‌دهی متقابل بین سوابق و داده‌های مرتبط با اثر را می‌دهند.

به گفته این کارشناس، بازیابی آثار در میان انبوهی از آثار مشابه تنها از طریق یک سیستم شماره‌گذاری صحیح و استاندارد ممکن است که این سیستم‌ها در موزه‌های مختلف با توجه به مجموعه‌ها و نیازهای هریک می‌توانند اندکی متفاوت باشند اما همه از اصولی ثابت پیروی می‌کنند.

به گفته او، پیروی از روندی یکسان و یکنواخت برای تمام آثار، ارائه اطلاعات صریح و کاربردی در مورد اثر، قابلیت هماهنگی با گسترش مجموعه در دراز مدت از ضروریات یک سیستم شماره‌گذاری استاندارد است.

کد خبر 310227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha