شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: طرح جامع حمل ونقل و ترافیک تکلیف مونوریل را و اینکه به چه میزان و درکجا و چگونه احداث شود روشن می‌کند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر تهران با انتقاد از تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از تلویزیون درمورد مزایای احداث قریب ‌الوقوع مونوریل در تهران، ضمن اشاره به این نکته که لازم است چنین فرصت و امکانی برای کلیه وسایل نقلیه عمومی ‌فراهم باشد، تاکید کرد: پیش از تصویب مو نوریل در صحن علنی شورای اسلامی ‌شهر تهران، دولت نمی‌تواند اقدام به احداث حتی یک خط مونوریل کند.

این درحالی است که از نظر شکیب اولویت در حمل‌ونقل عمومی‌با مترواست ومونوریل به‌عنوان یک وسیله مکمل نه اصلی، تنها در صورتی‌که امکان استفاده از سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌نباشد، جایگزین خواهد شد.

وی در توضیح مزایای مترو نسبت به مونوریل گفت: گرچه هزینه احداث مونوریل در کوتاه‌مدت کمتر از مترو است اما دردرازمدت این مترو است که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است و چندین برابرمونوریل عمرمی‌کند، ظرفیت بیشتری درجابجایی مسافردارد، هزینه نگهداری‌اش درمقایسه بامونوریل کمتراست ودرشهرلرزه خیزی مثل تهران، قطعا خیلی ازمونوریل ایمن‌تراست.

به همین دلیل شورای اسلامی‌شهرتهران درنظرداردعلاوه بر8 خط مصوب مترو، یک خط دیگر به‌صورت کمربندی برای دورتادورتهران به تصویب برساند.

شکیب اظهارداشت: تاکنون ازسوی دولت (شورای عالی ترافیک) هیچ طرح یا کارمطالعاتی درموردمونوریل به منظورتصمیم گیری واظهارنظربه شورای شهر ارائه نشده است.

وی درعین حال خبرداد: ظرف چند ماه آینده تکلیف خط آزمایشی و نمونه مونوریل صادقیه روشن خواهد شدوشورای شهردراین باره صرفا براساس رای کارشناسی به دورازرویکرد سیاسی،عمل خواهد کرد.

شکیب در ادامه تلویحاً از عملکرد مدیریت شهری دوره قبل انتقاد کردوگفت:‌ بعضی دوستان در دور قبل به دلیل اعتقاد زیادی که به مونوریل داشتند بدون هماهنگی با شورای شهر، قرارداد250 کیلومتری مونوریل را امضاء کردند که شورای شهر این قرارداد را لغو کرد و پس از یک ماه کار کارشناسی فشرده طول مونوریل را به 6 کیلومتر، آن هم به صورت آزمایشی در مسیر صادقیه کاهش داد و80 میلیارد تومان اعتباربرایش درنظرگرفت.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در بخش دیگری ازسخنان خود همچنین خبرداد: اصلاحیه بودجه جدید شهرداری تهران برای سال 86 با 45 درصد افزایش به 438 میلیارد تومان رسیده که به منظور تکمیل بزرگراه آسیا، برج میلاد، تونل توحید وسایرطرح‌ها ی عمرانی فرامنطقه‌ای ازاین دست هزینه خواهد شد.

وی یکی از طرح‌های فرامنطقه‌ای شهرداری تهران رااحداث بزرگراه آسیا دانست که به طول 7 کیلومتر به بزرگراه فتح وصل می‌شود وشهرداری ناگزیراست برای احداث این طرح یکهزار و 400 اصله درخت را قطع کند که البته نیمی‌از این درختان قابل انتقال هستند و رایزنی‌های لازم در این زمینه با منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

وی با تایید تبرئه شهرداری در دادگاه در زمینه قطع درختان جنگل لویزان نیز گفت: طبق بررسی کمیسیون عمران شورا، تکمیل بزرگراه شهید زین‌الدین جز  ازکنار جنگل لویزان امکانپذیر نیست و دادگاه نیز در این زمینه رای به نفع شهرداری تهران صادر کرده و همچنین با رایزنی‌های انجام شده با منابع طبیعی مشکلات حقوقی طرح رفع شده و شهرداری آماده تکمیل این بزرگراه است.منتها شورای شهر تهران باید اعتبارات جدیدی رابرای این منظور پیش‌بینی و مصوب کند.

کد خبر 30941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز