یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

با بستن بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس به روی فلسطینی‌ها و استقرار نظامیان صهیونیستی در نقاط دیگر این شهر و کرانه باختری، عملا وضعیت اضطراری و نوعی حکومت نظامی در این بخش از سرزمین‌های فلسطین برقرار شد؛ وضعیتی که با سخنان اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در سازمان ملل مبنی بر پایان پایبندی فلسطینی‌ها به توافق صلح اسلو همزمان شده و از روزهایی ناآرام‌ خبر می‌دهد.

فلسطین

منابع فلسطيني گفته‌اند درگيري‌هاي 2روز گذشته در بيت‌المقدس ميان نظاميان صهيونيست و معترضان فلسطيني، بيش از 100مجروح در ميان فلسطيني‌ها بر جا گذاشته‌است. ديروز بعد از حمله يك فلسطيني به 2اسرائيلي در بيت‌المقدس، صدها نظامي صهيونيست به اين منطقه اعزام شدند. نظاميان اسرائيلي مرد فلسطيني عامل اين حمله را به ضرب گلوله كشتند. او با چاقو به سمت چند يهودي افراطي حمله برد كه در راه ديوار ندبه بودند و آن دو را كشت.

جهاد اسلامي فلسطين مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت و آن را انتقام تحركات اخير يهوديان افراطي و نظاميان رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي خوانده‌است.درگيري‌ها از‌ ماه گذشته و بعد از ورود يهوديان افراطي به محوطه مسجد‌الاقصي با پشتيباني پليس اسرائيل شروع شد. نمازگزاران فلسطيني در اعتراض به اين اقدام، دست به اعتراض زدند كه با سركوب و برخورد نظاميان رژيم صهيونيستي روبه‌رو شدند.

فلسطيني‌ها مي‌گويند كه اين اقدام، عمدي و مقدمه‌چيني براي تقسيم بيت‌المقدس است. در روزهاي بعد دوباره اين اتفاق تكرار شد و با اعتراض فلسطيني‌ها و گسترش دامنه اين اعتراض‌ها به كرانه باختري، درگيري‌ها شدت بيشتري گرفت. ده‌ها فلسطيني در هفته‌هاي اخير زخمي و صدها نفر هم بازداشت شده‌اند.

همزمان با اين درگيري‌ها، دولت بنيامين نتانياهو قانون تشديد مجازات فلسطيني‌هايي كه براي نشان دادن اعتراضشان سنگ پرتاب مي‌كنند را تصويب كرد. براساس اين قانون، پرتاب سنگ 20سال حكم زندان خواهد داشت. اين قانون هم به دامنه تنش‌ها افزود. به‌ويژه آنكه در همين هفته‌هاي اخير 3فلسطيني در اثر تيراندازي نظاميان صهيونيستي كشته شدند. با تصويب قانون جديد، فلسطيني‌ها حتي نمي‌توانند براي دفاع از خود دربرابر گلوله‌هاي جنگي و مرگبار نظاميان صهيونيستي، از سنگ استفاده كنند.

منابع فلسطيني ديروز اعلام كردند كه درگيري‌هاي 2روز گذشته به اين دليل 100مجروح در ميان فلسطيني‌ها بر جا گذاشته كه نظاميان رژيم صهيونيستي از گلوله‌هاي جنگي استفاده كرده‌اند. بخش قديمي بيت‌المقدس كه از ديروز به روي فلسطيني‌ها مسدود شده، منطقه‌اي است كه اماكن مقدسي مانند قبه الصخره و مسجد‌الاقصي در آن واقع هستند.

تل‌آويو اعلام كرده كه اين منطقه به‌مدت 2روز به روي فلسطيني‌ها بسته خواهد شد اما اگر لازم باشد اين مدت زمان تمديد مي‌شود. كابينه رژيم صهيونيستي هم ديروز نشست ويژه تشكيل داده‌است. اين در حالي است كه در داخل سرزمين‌هاي اشغالي هم اعتراض‌هايي عليه سياست‌هاي دولت نتانياهو آغاز شده‌است. معترضان مي‌گويند كه نتانياهو در سياست‌هاي امنيتي خود شكست خورده‌است.

  • انتفاضه جديد

محمد الزهار از رهبران جنبش حماس ديروز گفت كه مقدمات براي شكل‌گيري انتفاضه سوم در فلسطين فراهم شده‌است. او از ساكنان كرانه باختري و قدس خواست براي حمايت از مسجدالاقصي سلاح به‌دست بگيرند. او همچنين درباره وضعيت كنوني غزه گفت: اگر محاصره غزه لغو نشود براي لغو آن به زور متوسل مي‌شويم.

  • اعلام كشور تحت اشغال

تشكيلات خودگردان فلسطين درحال رايزني براي اعلام انحلال خود و اعلام وضعيت كشور تحت اشغال براي كرانه باختري و شرق بيت‌المقدس است. منابع نزديك به عباس به روزنامه الشرق‌الاوسط گفته‌اند كه او تهديد خود در مجمع عمومي سازمان ملل مبني بر عدم‌پايبندي به توافق اسلو را با اعلام انحلال دولتش عملي مي‌كند.

کد خبر 309397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha