دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

وزارت نیرو هم قبول کرد دیگر ساخت برخی سدها در کشور منطقی نیست.

سد

خبري مهم كه روز گذشته وزير نيرو اعلام كرد. خبري قابل توجه براي برخي هواداران محيط‌زيست و علامت سؤالي بزرگ در برابر همه دولت‌هاي گذشته كه با چه تدبيري بودجه سنگيني به ساخت سد اختصاص داده‌اند؟ حميد چيت‌چيان مي‌گويد: «ساخت برخي سدها ديگر توجيه ندارد و بايد متوقف شود و به جاي آن جلوي تبخير آب پشت سدها گرفته شود. اظهارات جديد وزير نيرو نشان مي‌دهد كه ساخت سد‌ها در سال‌هاي اخير به سبب افت بارش‌ها، برداشت‌هاي بي‌رويه در بالادست سدها و تبخير آب پشت سدها توجيه اقتصادي اوليه را ندارد.»

به گزارش مهر، وزير نيرو درباره اينكه آيا براي احداث سدها مطالعات كارشناسي صورت نگرفته است؟ گفت: شرايط آبي كشور تغيير كرده، مثلا ۱۵ سال قبل مطالعه‌اي براي احداث سد صورت گرفت كه آن موقع احداث سد توجيه داشت اما با توجه به خشكسالي‌ها و افزايش مصارف آب در بالادست، ساخت سد ديگر توجيهي ندارد. وي افزود: سدهايي داريم كه قرار بود ۱۵۰ ميليون مترمكعب پشت آن آب ذخيره شود كه ۳۰ ميليون مترمكعب بيشتر آب ندارد. وزير نيرو گفت: ما مشخصات برخي سدها را با كاهش ارتفاع سدها هم تغيير داديم، اما برخي سدها هم با همان مشخصات قبلي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

به گزارش همشهري، ساخت سد در ايران طي 2 دهه گذشته به‌ويژه با فشار مقامات منطقه‌اي در استان‌هاي مختلف به شكل فزاينده‌اي رو به رشد بوده و حالا مشخص شده كه انتقاد برخي كارشناسان نسبت به عدم‌توجيه فني و اقتصادي برخي از اين تصميم‌ها درست بوده است. به‌ويژه اينكه علاوه بر كاهش ذخاير آب پشت سدها، آب ذخيره‌شده هم در حال تبخير است. اتفاقي كه وزارت نيرو را بر آن داشته تا به دستاوردهاي عملي برخي تحقيقات جهاني درخصوص جلوگيري از تبخير آب سدها دل خوش كند. چيت‌چيان مي‌گويد: اخيرا چند نفر از استادان دانشگاه تحقيقاتي انجام داده‌ و به نتايجي رسيده‌اند.

آنها موادي را كشف كرده‌اند كه اگر اين مواد در درياچه سدها ريخته شود لايه نازكي روي سطح آب ايجاد مي‌كند كه تبخير را كاهش مي‌دهد. همزمان با اظهارنظر چيت‌چيان، رحيم ميداني، معاون او در امور آب هم اذعان كرد: نظر همه كارشناسان بر اين است كه آبگيري سد گتوند از همان ابتدا اشتباه بوده و در اين مسئله تعجيل شده است.هرچند پرويز فتاح وزير اسبق نيرو اخيرا در اظهارنظري تلويزيوني انتقادها از سد گتوند را كارشناسي نشده دانسته است.

  • آب به‌زودي گران مي‌شود

خبر ديگر در حوزه آب كشور اينكه وزير نيرو با بيان اينكه وزارت نيرو هيچ تصميمي براي افزايش تعرفه برق در كشور ندارد، گفت: افزايش تعرفه تنها مربوط به قيمت آب است. به گزارش ايسنا چيت چيان با بيان اينكه دولت درباره افزايش تعرفه قيمت آب در آستانه تصميم‌گيري است، گفت: شوراي اقتصاد طي يك‌ماه آينده ميزان و درصد افزايش قيمت و تعرفه جديد آب را اعلام مي‌كند.

  • ۱۰هزار چاه غيرمجاز براي استخر تهراني‌ها

خسرو ارتقايي، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان تهران گفت: تعداد چاه‌هاي غيرمجاز حفر شده در سطح استان تهران بالغ بر 22هزار و 500حلقه چاه براي خدمات، كشاورزي و صنعت است و بيش از 10هزار حلقه چاه غيرمجاز نيز در مناطق 22گانه شهر تهران براي استفاده استخر، كارواش و... حفر شده است. وي افزود: از 22هزار و 500حلقه چاه غيرمجاز حدود 197ميليون مترمكعب در سال آب برداشت مي‌شود.

کد خبر 308784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha