چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

دکتر سیدعلی ابطحی: موضوع جنگ اقتصاد‌ها پدیده‌ای است که در جهان امروز به‌طور عینی در جریان بوده و هر روز به شکلی نمایان می‌شود.

 به‌عنوان نمونه يكي از ميدان‌هاي استراتژيك اين جنگ ميدان ارزها و نرخ برابري آنهاست كه اخيرا جهان شاهد يكي از نبردهاي بسيار پردامنه در اين خصوص بود. در هفته‌هاي گذشته چين با كاهش نرخ برابري ارز خود موج بزرگي را ايجاد كرد كه مانند يك دومينو، بسياري از اقتصاد‌هاي دنيا را با كاهش ارزش شديد بازارها و ريزش بورس‌هاي بزرگ و كوچك مواجه ساخته و ميلياردها دلار به اقتصاد غرب و متحدانش زيان وارد كرد. اصولا استفاده از اهرم‌هاي اقتصادي چه عليه رقباي اقتصادي و چه عليه رقباي سياسي هر روز مرسوم‌تر مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان علاوه بر مثال فوق، به كاهش قيمت جهاني نفت در ماه‌هاي اخير و تحريم‌هاي مختلف عليه كشورهاي مختلف اشاره كرد. از اين‌رو به‌نظر مي‌رسد در اقتصاد امروز دنيا كه پديده جنگ اقتصاد‌ها در حال تبديل شدن به موضوع اصلي اقتصاد جهاني است، مي‌بايست به فكر سازوكارهايي بود كه بتواند از دستاوردها، پيشرفت‌ها و نرخ رشد اقتصادي كشور، در برابر موج‌هاي مختلفي كه از داخل يا خارج، چه از سوي رقباي اقتصادي و چه از سوي دشمنان، ساختمان اقتصاد ملي را هدف خواهد گرفت، پشتيباني كند.

به‌نظر مي‌رسد يكي از بخش‌هاي مهم سيستم دفاع اقتصادي، طراحي سيستم‌هاي هوشمندي است كه از طريق كنترل جريانات پولي و جابه‌جايي دارايي‌ها، بتواند موج‌ها و نوسانات داخلي يا خارجي -كه ممكن است بر ساختار اقتصاد ملي تأثير داشته باشند- را پيش‌بيني كرده و امكان واكنش سريع نسبت به آنها را فراهم آورد. اين موج‌ها و هجمه‌ها گاهي از منشأ خارجي به‌صورت نوسان نرخ‌ها يا حتي تحريم‌ها يا تغيير تعرفه‌ها و امثال آن اتفاق مي‌افتد و گاه از منشأ داخلي، به‌صورت جو رواني و ايجاد موج در يك بازار خاص و تورم حبابي در آن بازار نمايان مي‌شود، كه نمونه‌هايي از هر دوحالت در كشورهاي مختلف جهان قابل رويت است. قابليت شناسايي سريع و به‌موقع اين موج‌ها به‌خصوص آنهايي كه از منشا داخلي ممكن است رخ دهند، امكان واكنش سريع و اقداماتي براي خنثي‌سازي‌ يا كم اثرسازي آنها بر بازارهاي مختلف وحفظ ثبات ساختار اقتصاد ملي را به‌وجود مي‌آورد.اين قابليت مستلزم ايجاد سامانه‌هاي كنترل هوشمندي است كه با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي نوين هوش مصنوعي و هوش تجاري با كنترل جريانات نقدينگي و شاخص‌هاي مختلف اقتصادي در داخل و خارج از اقتصاد ملي، بتوانند مانند يك سامانه پدافند، تحركات مشكوك يا مضر براي اقتصاد ملي را در موقع مناسب شناسايي كنند. موضوع سيستم‌هاي هوشمند موضوعي است كه در سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي مورد اشاره قرار گرفته و مي‌توان آن را يكي از زيرساخت‌هاي اساسي يك اقتصاد مقاوم به‌حساب آورد.

کد خبر 308216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha