چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

۴ مجسمه «پنه لوپه» شنبه از ایتالیا به ایران وارد می‌شود. این خبر را جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد و گفت: قرار است این مجسمه‌ها در نمایشگاهی تحت عنوان «پیکره‌ای برای صلح؛ پنه‌لوپه از تخت‌جمشید تا رم» به نمایش گذاشته شوند.

مجسمه پنه لوپه

در سال 1940تنه بي‌سر زني از جنس مرمر با لباس پوشيده در تخت‌جمشيد پيدا شد كه به گفته باستان‌شناسان هديه صلح يونان به ايران در سال 450قبل از ميلاد بود. پنه لوپه همسر «اوليس»، قهرمان داستان اوديسه هومر، پادشاه ايتاكا و جنگجوي دلاور در يونان باستان بود كه مجسمه او در سال 500تا 480قبل از ميلاد ساخته شد. مجسمه پنه لوپه در سالن موزه ايران باستان نگهداري مي‌شد.

اما در سال 92پس از سفر وزير فرهنگ ايتاليا به ايران تفاهم شد تا مجسمه پنه‌لوپه ايران در كنار مجسمه‌هاي 3خواهرش كه در ايتاليا نگهداري مي‌شود در ايران و ايتاليا به نمايش گذاشته شود. براساس همين تفاهمنامه مجسمه پنه‌لوپه موزه ايران باستان 6‌ماه پيش به ايتاليا فرستاده شد و حالا نوبت به نمايش خواهران پنه لوپه در ايران رسيده است.

جبرئيل نوكنده، رئيس موزه ملي ايران مي‌گويد: 3مجسمه از موزه‌هاي واتيكان و كاپيتوليني ايتاليا براي نمايش در ايران به‌مدت 4‌ماه به امانت گرفته مي‌شود.

به‌گفته نوكنده، مجسمه‌هاي 3خواهر، نخستين آثار تاريخي غيرايراني است كه به ايران امانت داده مي‌شود تا در موزه ملي ايران به نمايش گذاشته شوند.

کد خبر 307448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha