شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معبد شوداگون با نام رسمی Zedi Daw و بتکده طلایی به عنوان مقدس‌ترین و بزرگترین بتکده بودایی‌ها در میان برمه‌ای‌ها شناخته می‌شود.

معبد شوداگون با نام رسمی Zedi Daw و بتکده طلایی

این معبد 2500 ساله به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری جهان، در غرب دریاچه Royal تپه سینگوتارا در ایالت یانگون کشور میانمار واقع شده و بر افق طلایی شهر حکمفرماست.

اصل بنای شوداگون در دوره باستان از بین رفت اما به گفته مورخان و باستان شناسان بتکده شوداگون برای اولین بار توسط مردم مون در دوره باگان یعنی زمانی بین قرن 6 تا 10 قبل از میلاد ساخته شده است و بنابراین قدیمی‌ترین گنبد بودایی در جهان به شمار می‌رود.

تقدس این بنا در نزد بوداییان به دلیل آن است که اهالی برمه یا خدمتگزاران کاکوساندا، آثار مقدس چهاربودائی یعنی آب مقدس کاناگامانا، تکه‌ای از ردای کاساپا، هشت تار موی گوتاما و مجسمه بودای تاریخی را در این زیارتگاه قرار داده‌اند. ارتفاع این معبد از پایه در حدود 110 متر است که با آجر ساخته شده و به صورت کامل با صدها صفحه طلا پوشیده شده است.

در تاج این گنبد نیز 5448 الماس و 2317 یاقوت بکار رفته که وزن بزرگترین آن 76 قیراط (15 گرم) است. با این وصف واضح است که معبد شوداگون یکی از عجایب جهان مذهبی است و مخزنی از بهترین میراث‌ها از جمله معماری، مجسمه سازی و هنر در میانمار است.

مجتمع بتکده شامل صدها معبد، گنبد و مجسمه رنگارنگ وپرتلالو است که منعکس کننده سبک معماری 2500 سال قبل است.

مردم سراسر کشور و همچنین رهبران سیاسی در طول تاریخ برای حفاظت از این بنا، طلاهایی را به آن اهداء کرده‌اند که این رسم تا کنون نیز ادامه دارد.

برای درک این اثر معماری به یاد ماندنی و هنری، بازدیدکنندگان چشم اندازی داخلی از این شکوه بودیسم را در زندگی مردم میانمار تجربه می‌کنند. شوداگون کانون‌های مذهبی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی را شکل می‌‌دهد و توسط هیات امنای بتکده شوداگون اداره می‌شود.

منبع: هم آگاه

کد خبر 306184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha