مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاپ سه‌بعدی روز به روز پیشرفته‌تر شده و استفاده از مواد جدید‌تری، مانند شیشه،‌در آن امکان‌پذیر می‌شود، اما یکی از مشکلاتی که همچنان در مسیر پیشرفت این فناوری مانع ایجاد می‌کند، ناتوانی این چاپگرها در استفاده از چندین نوع متنوع از مواد است.

چاپگر

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان امنون موفق به ابداع چاپگر سه‌بعدي شده‌اند كه مي‌تواند به‌صورت همزمان 10 ماده را چاپ كند، قابليتي كه مي‌تواند به پيچيدگي اجسام چاپ شده توسط چاپگرها افزوده و امكان توليد طيفي كاملا جديد از محصولات را با سرعت و كيفيت متفاوت فراهم آورد.

اگرچه درحال حاضر برخي از چاپگرهاي صنعتي سه‌بعدي از توانايي چاپ همزمان چندين ماده برخوردارند،‌اما هزينه استفاده از آنها بسيار بالا،‌نزديك به 250 هزار دلار،‌بوده و در عين حال مي‌توانند حداكثر سه‌ماده را به صورت همزمان چاپ كنند.

اما ساخت چاپگر مولتي فب كه توسط دانشمندان MIT ابداع شده‌است،‌ تنها هفت هزار دلار هزينه داشته و از نوآوري‌هايي برخوردار است كه مي‌تواند چاپ سه‌بعدي اجسام پيچيده را از هميشه ساده‌تر سازد.

به منظور افزودن به توانايي‌هاي چاپگر براي چاپ همزمان 10 ماده، مولتي فب از تكنيك اسكن سه‌بعدي بينايي ماشيني يا Machine Vision بهره مي‌برد كه به چاپگر امكان مي‌دهد به صورت خوكار خود را تنظيم كرده و هدايت كند.اين چاپگر مي‌تواند قطرات ميكروسكوپي فوتوپليمرها را با يكديگر مخلوط كرده و سپس آنها را با كمك هد چاپگر دقيق‌تري چاپ كند.

هد جديد با كمك تكنيك بينايي ماشيني به چاپگر امكان مي‌دهد جسمي را اسكن كرده و سپس جسمي ديگر را روي آن جسم با دقتي بالا چاپ كند. دانشمندان مي‌گويند مي‌توان آي‌فوني را درون چاپگر قرار داده و از دستگاه درخواست كرد جلد محافظي را مستقيم روي گوشي چاپ كند.

استفاده از چنين تكنولوژي مي‌تواند بر نحوه توليد محصولات مختلف تاثيري قابل توجه داشته باشد و علاوه بر اين، چنين فناوري براي محققان، كالاهاي شخصي‌سازي شده و يا حتي توليد انبوه يك محصول كارايي‌هاي بالقوه‌اي خواهد‌داشت.

کد خبر 305139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha