یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند می‌توان بدن سربازان را پیش از اعزام به مناطق جنگی اسکن کرده و نسخه‌ای دیجیتال از آنها را به صورت آنلاین حفظ کرد تا درصورت نیاز بتوان استخوان‌های آسیب‌دیده آنها را به صورت سه‌بعدی چاپ کرد.

براساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه نوادا در حال مذاكره با ارتش آمريكا هستند تا آرشيوي مجازي از سربازان را براي دسترسي جراحان ارتشي فراهم آورند. اين گروه از دانشمندان درحال حاضر از ميزهاي جراحي مجازي براي آموزش آناتومي بدن انسان به دانشجويان پزشكي استفاده مي‌كنند.

اين ميزها با استفاده از پرتو ايكس، فراصوت و MRI نسخه‌اي شبيه‌سازي شده از بدن انسان را خلق مي‌كند و دانشجويان مي‌توانند به راحتي درون بدن مجازي را با جزئياتي دقيق مشاهده كنند. اما اكنون محققان در تلاشند از اين تكنولوژي براي اسكن كردن افراد سالم استفاده كنند تا با ايجاد نسخه‌اي سه‌بعدي از بدن آنها، از اطلاعات آن براي ترميم آسيب‌ديدگي‌هاي احتمالي آينده استفاده كنند.

دانشمندان مي‌گويند اين تكنيك براي توليد اندام‌هاي مورد نياز سربازهاي مجروح كاربردي ويژه خواهد‌داشت زيرا ابعاد دقيق اندام‌هاي بدن آنها به صورت سه‌بعدي ذخيره خواهد‌شد. به گفته جيمز ما، مدير برنامه آموزش عالي در دانشگاه نوادا، مذاكرات براي ورود اين تكنولوژي به ميدان هاي جنگ انجام گرفته‌اند. به گفته وي ايده اصلي ثبت اطلاعات تصويري دقيقي از بدن فرد در دوران سلامت او است تا در صورت مجروحيت بتوان از اطلاعات گذشته در درمان او استفاده كرد.

براي سربازاني كه عضوي از بدنشان را از دست مي‌دهند، وجود نسخه‌اي مجازي مي‌تواند اميدوار كننده باشد زيرا پزشكان مي‌توانند با استفاده از اطلاعات آن نسخه، استخواني مشابه استخوان اول را چاپ كرده و از آن براي ترميم اندام از دست رفته استفاده كنند. دانشمندان تاكنون توانسته‌اند به اين شيوه استخوان فكي را با كمك پودر تيتانيوم چاپ كنند كه متخلخل بوده و فضاي كافي براي رشد استخوان طبيعي را نيز در خود دارد.

کد خبر 287244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha