سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در بسیاری از شهرهای جهان از جمله لندن، شهرداری ها یک سطل زباله چرخ دار در اختیار هر خانواده قرار می دهند که تمام اعضای خانواده موظف هستند زباله های خود را داخل این سطل ها بریزند.

سپس شهرداری با سیستم مکانیزه اقدام به تخلیه این سطل ها می کند. اما اجرای این طرح، مشکلات خاص خود را داشته است.

شباهت سطل ها به یکدیگر باعث شده تا همسایه ها بر سر مالکیت آنها با هم درگیر شوند. همچنین برخی از خانواده ها بیش از حجم سطل، زباله تولید می کنند و به همین دلیل، نمی دانند که باید با مازاد زباله تولیدشده چه کنند. از سوی دیگر، شهروندان نیز از شهرداری ها به دلیل تاخیر در تخلیه این سطل ها گله مند هستند.

اما دیروز اعلام شده که یک شرکت آلمانی با بهره از تکنولوژی مدرن، مشکلات شهروندان و شهرداری ها را در این حوزه حل خواهد کرد.

این شرکت پشت در هر یک از این سطل ها یک ریزتراشه به اندازه یک سکه 25 تومانی نصب می کند که این ریزتراشه ها دارای شماره سریال هستند.

به عبارت دیگر، هر خانواده در انگلیس شماره سریال مشخصی دارد و به همین دلیل، بر سر مالکیت سطل ها دیگر مشکل میان همسایه ها به وجود نخواهد آمد.

این ریز تراشه ها تمام وقایعی را که برای سطل در طول شبانه روز اتفاق می افتد، ثبت می کنند. ازجمله زمان تخلیه سطل و میزان زباله ریخته شده داخل سطل توسط شهروندان.

هنگامی که ماموران شهرداری به صورت مکانیزه سطل را داخل کامیون حمل زباله خالی می کنند ریزتراشه نصب شده در پشت در سطل به صورت خودکار در فاصله 2 سانتیمتری دستگاه اسکنر داخل کامیون قرار می گیرد و اینگونه کلیه اطلاعات موجود در ریز تراشه به دستگاه اسکنر کامیون حمل زباله انتقال می یابد.

پس از اینکه کامیون به پارکینگ شهرداری بازگشت، اطلاعات جمع آوری شده توسط اسکنر به کامپیوتر مرکزی شهرداری منطقه منتقل می شود و بازرسان شهرداری می توانند با فشار دادن یک دکمه میزان زباله تولیدشده توسط هر خانوار و همچنین زمان تخلیه سطل ها را توسط ماموران شهرداری روی مانیتور مشاهده کنند و یا از آن چاپ بگیرند.

در صورتی که هر خانوار بیش از حجم مجاز، زباله غیر قابل بازیافت تولید کند، جریمه نقدی خواهد شد. همچنین اگر ماموران شهرداری به موقع اقدام به تخلیه سطل های زباله نکنند، توبیخ و جریمه می شوند.

البته لازم به ذکر است، خانواده هایی که این ریزتراشه را از سطل خود جدا کنند با مشکل مواجه خواهند شد؛ چون شهرداری دیگر سطل زباله آنها را تخلیه نخواهد کرد.

هم اکنون شهرداری های انگلیس به صورت آزمایشی 500 هزار سطل زباله را به این تکنولوژی مجهز کرده اند. هزینه هریک از این ریزتراشه ها، در حدود 2 پوند ( حدودا 3500 تومان) است، اما هزینه نصب و راه اندازی آن سنگین است.

کد خبر 3048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز