محمد باریکانی: پنل‌های تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هدف چگونگی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

سفر-گردشگری

در اين پنل‌ها كه با هدف هم‌انديشي در دستيابي به چگونگي عملياتي شدن برنامه ششم توسعه كشور برگزار شد، دكتر محمدتقي رهنمايي اعلام كرد كه آژير قرمز گردشگري ايران بايد به صدا درآيد و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي در بخش گردشگري اعلام آماده‌باش كنند. دكتر حسين ياوري مدرس دانشگاه و كارشناس صنايع‌دستي از نياز به 10هزار كارگاه كوچك و بزرگ با قابليت فعاليت 500هزار هنرمند توليدكننده صنايع‌دستي و لزوم ساخت 20شهرك صنايع‌دستي در كشور خبر داد. محمد مجابي نيز در پنل ميراث فرهنگي از ضرورت ايجاد 200موزه در روستاها و شهرهاي كوچك و بزرگ با محوريت ايجاد موزه‌هاي محيطي سخن گفت.

  • حاشيه در متن

نشست چگونگي تحقق مباني برنامه ششم در سازمان ميراث فرهنگي با حاشيه‌هاي جالبي نيز همراه بود. مشخص شد كه توجه چنداني به فعاليت بخش صنايع‌دستي در زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي وجود ندارد و گردشگري در صدر برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است. هنرمندان و توليدكنندگان صنايع‌دستي نيز واكنش نشان دادند و بارها نسبت به نام نبردن از بخش صنايع‌دستي اعتراض كردند. ادغام بخش صنايع‌دستي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موجب شد تا اين بخش جايگاه گذشته خود را از دست بدهد و از يك سازمان مستقل به زيرمجموعه سازماني تبديل شود كه مديران آن تمايلي به نگهداري فرزندخوانده خود ندارند.

حسين بختياري توليدكننده محصولات شيشه‌اي در تهران از به نتيجه نرسيدن مكاتبات با وزيرتعاون، كار و رفاه‌اجتماعي درخصوص بيمه هنرمندان صنايع‌دستي خبر داد و گفت: بايد صنايع‌دستي كشور را نجات داد. به گفته او صنايع‌دستي كشور با 3مشكل اصلي افزايش هزينه توليد، فقدان بيمه و سرايت قانون ماليات ارزش افزوده، مواجه شده است. در بخش گردشگري نيز انتقادها در اين نشست بسيار بود تا جايي كه يكي از متخصصان حوزه گردشگري در اين نشست تاب از كف داد و گفت: فعالان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در اين 35سال از شنيدن نام سيب از دهان‌هايي كه بوي سير مي‌دهند خسته شده‌اند.

  • گلايه‌هاي گردشگري

دكتر محمدتقي رهنمايي، از حاضران نشست هم‌انديشي چگونگي تحقق مباني برنامه ششم اما به موضوع گردشگري پرداخت و خطاب به مسئولان سازمان ميراث فرهنگي گفت: نبايد از اينكه گردشگران ورودي 2يا 3برابر بيشتر شده‌اند خوشحال بود. بلكه بايد وضعيت قرمز اعلام كرد و سازمان ميراث فرهنگي به حالت آماده‌باش درآيد. به گفته او وقتي گردشگر خارجي به ايران سفر كند و در وان حمام هتل 5ستاره سوسك ببيند يا سرويس‌هاي بهداشتي بين راهي را مشاهده كند كه هفته‌ها آب براي شست‌وشو به آن نرسيده است و با راهنماهايي مواجه شود كه اطلاعات درستي از مسيرهاي گردشگري ندارند بزرگ‌ترين ضد‌تبليغ براي ايران شكل گرفته است. محمدتقي رهنمايي استقبال صورت‌گرفته از سفر به ايران را ناشي از كنجكاوي گردشگران خارجي براي مشاهده پشت پرده جنجال 35ساله غرب عليه ايران دانست و گفت: زيرساخت‌هاي گردشگري ايران هنوز آماده ميزباني از گردشگران خارجي نيست و با مشاهده ضعف‌هاي گردشگري ايران توسط گردشگران خارجي، بازده گردشگري ايران سير نزولي پيدا مي‌كند. او همچنين از وضعيت كنوني گردشگري در ايران و نبود آموزش كافي و دگرگون شدن مفاهيم گردشگري در كشور انتقاد كرد و گفت: ادبيات و فرهنگ گردشگري كاملا دگرگون‌شده و مهارت‌هاي حرفه‌اي اين صنعت از بين رفته است. به همين دليل است كه يك تاجر فرش در سرعين هتلدار مي‌شود درحالي‌كه تجارت فرش ارتباطي با هتلداري پيدا نمي‌كند. او از فراخوان‌هاي سازمان ميراث فرهنگي براي جذب سرمايه‌گذار خارجي نيز انتقاد كرد و گفت: بيش از 5ميليون ايراني مهاجر در خارج از كشور زندگي مي‌كنند كه بيشتر از هزار ميليارد دلار سرمايه ‌دارند. بنابراين نيازي به منت‌كشي از هلدينگ‌هاي خارجي نيست. به گفته او، ايرانيان خارج از كشور بهترين گردشگران خارجي هستند كه قابليت‌هايشان بايد در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار بگيرد.

  • افزايش گردشگر خارجي در كارنامه وزارت خارجه ثبت مي‌شود

سيدمحمد بهشتي، مدير پژوهشگاه ميراث فرهنگي با سابقه چندين دوره رياست بر سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد: لازم است ميراث فرهنگي كشور با منظومه جهاني ميراث در ارتباط باشد تا بتواند به تبادل تجربيات علمي بپردازد. به گفته بهشتي، سازمان ميراث فرهنگي در شرايط پساتحريم در يك موقعيت ناگزير قرار گرفته و بايد فعاليت‌هاي خود را آغاز كند. وي افزود: در 2سال مذاكرات صورت گرفته شاهد افزايش 2/5برابري حضور گردشگران خارجي بوديم كه البته بايد در كارنامه وزارت خارجه ثبت شود و سازمان ميراث فرهنگي در اين دو سال نتوانست زيرساخت‌هاي خود را 2/5برابر افزايش بدهد.

کد خبر 304713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha