مهدی آزادواری: از آنجا که یکی از بخش‌های مؤثر و تأثیر‌گذار در اقتصاد کلان و خرد کشور حوزه اقتصاد شهر است لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه و همچنین مدیریت سرمایه‌ها به سمت دستیابی به بازار کارا می‌تواند ازجمله اولویت‌های دولت‌های محلی و یا همان شهرداری‌ها باشد.

با توجه به اين موضوع كه يكي از مشكلات اصلي كلانشهرها در شرايط فعلي بحث تأمين مالي و ضعف در حوزه درآمدهاي توسعه پايدار است لذا توجه به مديريت سرمايه‌ها در اين حوزه و جلوگيري از هدر رفت آنها مي‌تواند به نوعي درآمدهاي حوزه شهري را در راستاي انجام بيشتر فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري بهبود بخشد.

پيرو پيشنهاد معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران مبني بر تشكيل اتاق فكر سرمايه‌گذاري بخش خصوصي توجه به مواردي نظير ايجاد كميته‌اي تخصصي در حوزه سرمايه‌گذاري شهري، تعامل بين نهادهاي سرمايه‌گذاري و حوزه شهري نظير بازار سرمايه، ايجاد خط‌مشي مشخص براي حوزه شهري در راستاي دستيابي به سرمايه‌گذاري اثر‌گذار دراين بخش، تقويت و بومي‌سازي‌ روش‌هاي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، استخراج منابع و حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري براساس اعلام نرخ بازده، تنوع‌سازي‌ نحوه حضور سرمايه‌گذاران براي حضور در فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاراي در اين حوزه، ايجاد زمينه سرمايه‌گذاران خرد و... مي‌تواند راهگشاي تحولي سازنده در حوزه اقتصاد و سرمايه‌گذاري شهر باشد.

هم‌اكنون در حوزه شهري بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري با بالاترين نرخ بازده براي سرمايه‌گذاران براي‌كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت وجود داشته كه مي‌توان آن را به‌صورت برنامه‌اي مدون تهيه و در اختيار آنها قرار داد. به‌عنوان مثال، بازار سرمايه ايران به‌عنوان يكي از نهادهاي فعال در بازار مالي مي‌تواند تعامل بسيار كاربري را در حوزه‌هاي تأمين مالي، تهيه برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري براساس تعيين نرخ بازده و ريسك، ايجاد زمينه مشترك همكاري في مابين نهادهاي سرمايه‌گذاري موجود در اين بازار و حوزه شهري و غيره را داشته باشد.

  • مديرعامل‌عمران‌و‌اقتصاد شهر

 

 

کد خبر 304674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha