دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان عراق روز دوشنبه گزارش سقوط موصل را به دستگاه قضایی این کشور تسلیم کرد.

 گزارش سقوط موصل تسلیم دستگاه قضایی عراق شد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، محمد الکربولی عضو پارلمان عراق گفت که گزارش کمیته ویژه تحقیق و تفحص سقوط موصل که برخی از شخصیت های عراقی در آن متهم شناخته شده اند، با رای اکثریت نمایندگان مجلس تایید شد و اکنون تسلیم حیدرالعبادی نخست وزیر و دادستان عمومی عراق می شود.

العبادی از اختیار ارجاع فرماندهان و مقام های ارتش عراق به دادگاه نظامی این کشور برخوردار است.

گزارش کمیته تحقیق و تفحص درباره سقوط شهر موصل (مرکز استان نینوا) مهم ترین اقدامی است که تاکنون در زمینه بررسی چرایی اشغال یک سوم مساحت عراق به دست گروه تروریستی داعش، انجام شده است.

این گزارش تصریح می کند که یکی از مقامات سابق عراق ارزیابی نادرستی درباره خطر پیش روی این شهر در زمان حمله داعش داشته زیرا فرماندهان فاسد را برای این عملیات انتخاب کرد و پس از سقوط شهر هم آن ها را مورد مواخذه قرار نداد.

این مقام عراقی همچنین هیچ گونه گزارش رسمی درباره چگونگی سقوط شهر موصل و یا فرد صادر کننده دستور عقب نشینی از این شهر ارائه نکرده و صرفا برخی کشورها، فرماندهان و سیاستمداران رقیب خود را عامل سقوط موصل دانسته است.

این گزارش همچنین اثیل النجیفی استاندار موصل، سعدون الدلیمی قائم مقام سابق وزارت دفاع، بابکر زیباری فرمانده سابق ارتش و مهدی الغراوی فرمانده سابق عملیات در استان نینوا را در مساله سقوط موصل مقصر اعلام کرده است.

از دیگر شخصیت های متهم در این پرونده می توان به خالد الحمدانی فرمانده پلیس نینوا، عدنان الاسعدی معاون وزیر کشور، حاتم المکصوصی رییس سابق تشکیلات اطلاعات نظامی عراق و سه نفر از اعضای کرد نیروهای امنیتی این کشور اشاره کرد.

گروه تروریستی-تکفیری داعش، موصل دومین شهر بزرگ عراق را در ژوئن 2014 (خرداد 93) اشغال کرد.

حیدر العبادی که از یک سال پیش تاکنون نخست وزیر عراق است، فساد و ناشایستگی برخی مقام های سابق عراق را عامل نبود خدمات اولیه و تضعیف نیروهای دولتی در مقابله با تروریست های داعش می داند.

وی همچنین اخیرا بسته ای را در راستای اجرای اصلاحات در ساختار دولتی برای پاسخگویی به اعتراض های اخیر ملت عراق معرفی کرده است.

کد خبر 304212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha