شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

الاهرام: این روزها تلاش برای برقراری تماس تلفنی با عامر الجره، فرمانده کل نیروهای اجرایی دولت اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر برکنار شده فلسطین تقریباً غیرممکن است.

او اکنون سرگرم هدایت عملیات زمینی از مکانی محرمانه است که هدف مقابله با حمله نظامی احتمالی اسرائیل به غزه را دنبال می‌کند.

رهبران سیاسی حماس به دنبال بروز نشان‌هایی از قریب‌الوقوع بودن عملیات نظامی اسرائیل در غزه به تمهیدات امنیتی روی آورده‌اند. شامگاه روز 26 آگوست(4 شهریور) بود که کانال 10 تلویزیون اسرائیل از طرح فرماندهی جنوبگان ارتش اسرائیل برای آغاز عملیاتی گسترده در غزه   پرده برداشت.

به گفته آلون بن داوید، مفسر نظامی این شبکه پیشروی اخیر واحدهای ارتش اسرائیل به درون غزه، جایی که قرار است اقدامات اولیه برای آغاز عملیاتی بزرگ صورت گیرد با هماهنگی ایالات متحده و ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان بوده است.

گفته می‌شود رهبران فتح از واشنگتن خواسته‌اند دولت اولمرت را به انجام چنین عملیاتی ترغیب کند. بن قصیت، از اعضای تحریریه روزنامه معاریو گفته وقتی طی هفته گذشته برای مصاحبه باابومازن به مقر مرکزی تشکیلات خودگردان در رام‌الله رفته بوده مسئولان ارشد فتح در اظهاراتی که شگفتی او را درپی داشت، تصریح کرده بودند خواستار سرکوب حماس توسط اسرائیل هستند.

به ظاهر اسرائیل می‌رود تا این رویا را عینیت بخشد. روز 28 اگوست (6 شهریور) بود که رادیو اسرائیل اعلام کرد دفتر ابومازن به اطلاع اولمرت رسانده رئیس تشکیلات خودگردان علت علاقه‌مندی اسرائیل به انجام عملیات نظامی گسترده  در غزه را باتوجه به ادامه شلیک موشک‌های قسام از سوی واحدهای شبه‌نظامی نزدیک به حماس درک می‌کند.

به‌ظاهر مقامات فتح همچنین در ضمن دیدار اخیر اولمرت و عباس اسناد و مدارکی را در اختیار اولمرت قرار داده بودند که متضمن فهرست اقدامات انجام شده از سوی فتح برای در تنگنا قرار دادن هواداران حماس در کرانه باختری به‌علاوه گزارش تعطیلی 103 نهاد وابسته به حماس بوده است.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، هدف اصلی اقدامات فتح در کرانه باختری، تصمیم ارتش اسرائیل برای حمله به غزه و کارهایی که علیه حماس شده، تضعیف این جنبش در آستانه برگزاری نشست پاییز سال‌جاری در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده درمورد آینده فلسطین است.

سخنگوی حماس در پارلمان فلسطینی اعتقاد دارد رابطه مستقیمی بین بازگشت محمد دحلان، رئیس سابق شورای امنیت ملی فلسطین به رام‌الله و طرح‌های اسرائیل برای حمله به غزه وجود دارد.

او اعتقاد دارد قرار است دحلان مسئولیت نظارت بر مأموریت‌های محرمانه ترور رهبران ارشد حماس و فعالان شاخه نظامی این جنبش را در بحبوحه اجرای عملیات نظامی ارتش اسرائیل برعهده گیرد.

اول سپتامبر

کد خبر 30322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز