همشهری‌آنلاین: پس از برگزاری نه دوره جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی که آغاز آن از سال ۱۳۸۱ بوده است، دهمین دوره این جشنواره در مردادماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

مهدی باقریان

به گزارش شارا، از آن جایی که این جشنواره با همکاری دست‌اندرکاران روابط‌عمومی سازمان‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، استادان، کارشناسان و دانشجویان این رشته و توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی برگزار می‌شود،‌ به سراغ دکتر مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی و دبیرکل این جشنواره رفته و با وی به گفت و گو نشستیم. باقریان که از اولین دوره برگزاری این جشنواره و پایه گذاری آن همکاری‌های مستمر و مفیدی در این خصوص داشته است با صمیمیت و گرمی به سئوالات ما پاسخ داد که در ادامه، متن این گفت و گو را می‌خوانید.

  • آقای دکتر با توجه به این که حضرتعالی یکی از پایه گذاران جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی هستید و به طور مستمر با این جشنواره همکاری داشتید، بفرمایید این جشنواره چه اهدافی را دنبال کرده و تاکنون به چه میزان به آن اهداف دست یافته است؟

اصولا روابط‌عمومی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و انعکاس نظرات آنان به سازمان و همچنین انعکاس نظرات سازمان به مخاطبان نیاز به انتشارات و یا قالب‌های مکتوبی دارد که می‌تواند از این طریق بخشی از مسئولیت‌های خود را عملیاتی کند. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه داشته باشیم‌ با ورود فن آوری‌های جدید در دنیای ارتباطات این مفهوم گسترش یافته و در عین حال که ماهیت خود را از دست نداده است، اما باعث شده است که روابط‌عمومی هایی که به این مهم توجه داشته اند و این فن آوری ها را به خدمت گرفته اند، از این رهگذر موفقیت‌های زیادی به دست بیاورند. ما هم طی این سال ها تلاش کرده ایم تا با رصد این اتفاقات و رخدادهای مهم، همواره به زمینه‌های جدیدی که در این خصوص بروز و ظهور پیدا کرده است توجه ویژه ای داشته باشیم و به همین دلیل همه ساله دستور کار جشنواره گسترش پیدا کرده و در سال جدید هم این موضوع مورد توجه بوده است.
اما در مورد اهداف جشنواره باید بگویم که هدف اصلی بررسی و اعلام نظر در خصوص اتفاقات موثری است که طی یک سال گذشته در زمینه انتشارات در روابط‌عمومی‌های کشور رخ داده است و تجربه نشان داده که این بررسی و ارایه الگوهای برتر در این زمینه، اثرات مفیدی در افزایش کیفیت انتشارات روابط‌عمومی ها داشته است.

  • آیا این جشنواره به اهداف خود دست پیدا کرده است؟

ما در سیر برگزاری جشنواره همواره تلاش کرده ایم که بنیه علمی و حرفه ای جشنواره را تقویت کنیم و در همین زمینه ملاک ها و شاخص‌های ارزیابی مشخص و همه ساله مورد بازبینی قرار گرفته و کامل تر شده اند. به همین جهت تصور من این است مسیری رو به رشدی را دنبال کرده ایم و این موضوع در بحث آموزش و تقویت کیفی آثار انتشاراتی روابط‌عمومی ها موثر و نقش آفرین بوده است.

  • بعد از برگزاری نه دوره جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، به نظر می‌رسد که جشنواره از بخش‌های متعدد و متنوعی تشکیل شده است که تقریبا همه فعالیت‌های انتشاراتی روابط‌عمومی ها را در بر می‌گیرد بهتر است کمی در باره این بخش ها با خوانندگان صحبت کنیم؟

عنایت دارید که جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی یک جشنواره رقابتی و صحنه ای مناسب برای محک زنی و همچنین معرفی آثار برتر روابط‌عمومی در زمینه‌های متعدد در حوزه انتشارات روابط‌عمومی است. امسال نیز این آثار در هفت بخش؛ انتخاب بهترین برنامه انتشاراتی، انتخاب نشریه داخلی برتر، انتخاب انتشارات برتر روابط‌عمومی، انتخاب برترین ارتباط الکترونیکی، انتخاب بهترین تبلیغ مکتوب، انتخاب بهترین تحلیل محتوا و انتخاب کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، امسال با توجه به درخواست کارشناسان، شاخه عکس از بخش انتخاب نشریه داخلی برتر حذف و به صورت مجزا در زیر مجموعه بخش انتشارات برتر روابط‌عمومی قرار گرفت. همچنین شاخه برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) به بخش انتخاب برترین و بهترین ارتباط الکترونیکی اضافه شد.

  • مطلع شدیم همزمان با برگزاری جشنواره، کارگاه‌های آموزشی در ارتباط با محورهای اصلی جشنواره برگزار خواهد شد بد نیست در این زمینه هم اطلاعاتی ارایه شود؟

همان طور که در دوره‌های قبلی جشنواره هم تاکید کردیم، هدف از برگزاری این جشنواره معرفی الگوهای قابل اعتنا و موثر در زمینه انتشارات روابط‌عمومی است و از سویی دیگر قصد داریم در این زمینه آموزش هایی هم ارایه کنیم تا ضمن اشاره به اتفاقات جشنواره، شرکت کنندگان در جشنواره و این کارگاه‌های آموزشی توشه ای برای استفاده خود برگیرند و این فرصت حضور در جشنواره، دستاوردهای عملی هم برای آنان به همراه داشته باشد. لذا امسال دو کارگاه مستندسازی در روابط‌عمومی و مهارت ها و شیوه‌های سرمقاله نویسی پیش بینی شده که قطعا برای شرکت کنندگان مفید خواهد بود.

  • به عنوان صحبت پایانی بعد از برگزاری نه دوره جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی و در آستانه برگزاری دهمین دوره آن، حضرت عالی چه ارزیابی از این جشنواره دارید؟

همان گونه که در آغاز صحبت اشاره کردم انتشارات و آنچه در این زمینه مورد توجه دست اندرکاران روابط‌عمومی است،‌ نقشی مهم در توفیق روابط‌عمومی ها دارد. ما زمانی که در سال 1381 این جشنواره را در انجمن کلید زدیم، چشم اندازی را برای خودمان ترسیم کرده بودیم که خوشبختانه امروزه بسیاری از اهداف ترسیم شده در آن چشم انداز محقق شده است.
علاوه برآن، اتفاقات مهمی مثل افزایش و گسترش تالیف کتاب‌های حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات و ترجمه هایی که در این زمینه صورت گرفته است، اقبال روابط‌عمومی ها به مستندسازی و همچنین برگزاری گردهمایی ها و نشست‌های جمعی در گستره ملی و بین‌المللی، چشم اندازهای جدیدی را فرا روی ما قرار داده است.
خوشبختانه در همه این سال ها دست‌اندرکاران روابط‌عمومی سازمان‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، استادان، کارشناسان و دانشجویان این رشته همکاری‌های نزدیک و گسترده ای را با جشنواره داشته اند و جا دارد از همه آن‌ها تشکر کنم.

کد خبر 302409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha