شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۶
۰ نفر

پس از ۱.۵ سال نزول، هفته گذشته امید در شاخص‌های بورس نمایان شد. هفته گذشته سهامداران فقط در طول یک هفته ۳ درصد در بورس و ۷ درصد در فرابورس سود کردند.

به گزارش همشهري، 15دي‌ماه سال 92يك روز تاريخي در بورس تهران بود، در اين روز شاخص كل بورس تهران به بالاترين نقطه تاريخي‌اش رسيد و توانست قله 89هزارو500واحد را فتح كند اما درست از همان روز نزول شاخص‌هاي بورس شروع شد و تا هفته گذشته اين نزول به‌طور مداوم ادامه داشت. مقدار نزول شاخص‌هاي بورس در برخي ماه‌ها و هفته‌ها به قدري زياد بود كه تنش‌هاي زيادي در بورس ايجاد كردوحتي منجر به اعتراض سهامداران نگران در تالار شيشه‌اي شد. اما هفته گذشته، نزديك‌شدن به توافق هسته‌اي موج جديدي از اميد را در تالار شيشه‌اي به‌وجود آورد به‌طوري كه در مبادلات هفته گذشته ميزان مشاركت سهامداران در تالار بورس 23درصد رشد كرد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد بروز چند عامل، نقطه‌هاي اميد بخش پرقدرتي براي رشد شاخص بورس به‌وجود آورده كه ممكن است منجر به رشد شاخص‌هاي بورس در هفته جاري و هفته‌هاي بعد شود. به زعم كارشناسان باتوقف روند شتابان تورم در طول يك سال و نيم گذشته قيمت سهام شركت‌هاي بورس با نزول مواجه شد و اين روند قيمت سهام شركت‌هاي بورس و در نهايت شاخص را به كف رساند. از اين منظر محدوده 61هزار واحد به لحاظ تكنيكال يك خط حمايت پر قدرت براي شاخص بورس تلقي مي‌شود كه شكسته شدن آن به زير اين مرز غيرمحتمل است.

نكته دوم اينكه افزايش هرچند اندك رشد اقتصادي، چشم‌انداز سود آوري در سال‌هاي بعد را براي شركت‌هاي بورس تقويت كرد. بروز اين دو رخداد يعني كاهش نرخ تورم و افزايش اندك رشد اقتصادي و همزمان‌شدن آن با قوت گرفتن احتمال توافق هسته‌اي موجب شده است سهامداران نسبت به روند روبه‌رشد قيمت‌ها در آينده اميدوارشوند، در چنين شرايطي سهامداران اكنون در انتظار مشخص‌شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي هستند و با توجه به انتشار اخبار اميدبخش در هفته گذشته شاخص بورس پس از 1.5سال نزول با رشد زيادي مواجه شد. به زعم سهامداران انجام توافق هسته‌اي منجر به رشد توليد ناخالص داخلي و افزايش سود سهام شركت‌هاي بورس خواهد شد.

  • رشد 3درصدي بورس و 7درصدي فرابورس

مطابق آمار رسمي بورس تهران در مبادلات هفته گذشته شاخص كل بورس تهران 3درصد رشد كرد، اين ميزان سود در طول يك هفته، در يك سال و نيم گذشته بي‌سابقه بود با اين حساب ميزان بازده بورس تهران از ابتداي سال تاكنون به 7درصد رسيد. آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد شاخص كل فرابورس هم در هفته گذشته روي موج خبر‌هاي هسته‌اي 7.1درصد افزايش يافته است.با اين حساب به‌نظر مي‌رسد استدلال سهامداران اين است كه مذاكرات هسته‌اي با انجام يك توافق خوب به پايان مي‌رسد.

اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد هفته گذشته بر تعداد كساني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند 23درصد افزوده شده است. با اين حساب در پايان مبادلات هفته قبل تعداد سرمايه‌گذاراني كه از ابتداي سال تاكنون دربورس سهام خريده‌اند از مرز يك ميليون نفر عبور كرد. اين سهامداران در اين مدت 11هزار ميليارد تومان معادل 3.3ميليارد دلار سهام در بورس خريده‌اند.

سهامداران همچنين در اين مدت 11هزارو200ميليارد تومان هم سهام در فرابورس خريده‌اند به اين ترتيب از ابتداي سال تاكنون جمعا 6.6ميليارد دلار سهام در بورس و فرابورس دادوستد شده است كه البته از اين مقدار 36درصد يعني 1.8ميليارد دلار مربوط به اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشاركت بوده است. اين به‌دليل آن بوده است كه سرمايه‌گذاران در 1.5سال گذشته احساس ناامني زيادي براي سرمايه‌گذاري در بورس مي‌كردند.

کد خبر 300652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha