همشهری آنلاین: معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع از احیاء و توسعه مراتع کشور با استفاده از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی خبر داد و گفت: ۲۵ گونه گیاه دارویی بومی در مرحله اول برای احیای مراتع کشور کاشته می‌شود.

کاشت ۲۵ گونه گیاه دارویی بومی

به گزارش ايرنا، فاطمه سفیدکن روز شنبه گفت: آویشن، آنغوزه، باریجه، وشا، موسیر، بادام کوهی، گل نرگس، گل راعی، زغال اخته، گل گاوزبان، ثعلب، سنبل‌الطیب، شیرین بیان و گل ختمی از جمله گونه‌های گیاهی است که در مراتع کشور کاشته می‌شوند.

وی، درآمدزایی، امکان صادرات گیاه دارویی و بهره‌گیری آن‌ها در صنعت فرآورده‌سازی را از مهم‌ترین دلایل کاشت اینگونه گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: با این اقدام هم مراتع احیاء می‌شوند و هم بهره‌برداران مراتع با افزایش درآمد به دنبال افزایش دام در مراتع نخواهند رفت.

سفیدکن با اشاره به این که این اقدام به صورت بذرکاری و یا نهال‌کاری انجام می‌شود، اظهار کرد: کاشت این گونه‌های گیاه دارویی به صورت زراعی و انبوه نبوده و آنها طوری در این رویشگاه‌ها کاشته می‌شوند تا به بقیه گیاهان و پوشش طبیعی مراتع آسیبی وارد نشود.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع قلمه و یا بذر را به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران مراتع قرار می‌دهند تا آنها با کشت و بهره‌وری اینگونه گیاهان به احیاء و توسعه مراتع بپردازند.

وی با اشاره به این که 550 هزار هکتار از عرصه طرح‌های مرتع‌داری، جنگل‌داری و بیانان‌زدایی تا سال 1404 با اجرای این طرح احیاء می‌شوند بیان کرد: سالانه 50 هزار هکتار از عرصه‌های فوق با کاشت گیاهان دارویی احیا خواهند شد.

سفیدکن بر لزوم ترویج استفاده از گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: این اقدام زمینه نهادینه شدن فرهنگ مصرف گیاهان دارویي را فراهم می‌آورد تا شاهد استفاده بیش‌تر اینگونه گیاهان در جامعه باشیم.

وی اظهار کرد: گونه‌های بومی که در مراتع وجود دارند را با استفاده از قلمه و بذر تکثیر می‌کنیم تا هم رویشگاه‌های طبیعی را حفظ و نگه‌داری کنیم و هم از نابودی مراتع جلوگیری کنیم.

کد خبر 298026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha