یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: داروخانه هلال احمر آخرین امید بیمارانی است که با شرایط بیماری‌های خاص دست و پنجه نرم می‌کنند و داروهای مورد نیازشان را فقط می‌توانند از داروخانه‌های هلال احمر تهیه کنند؛ داروخانه‌ای که با وجود مراجعات فراوان فضای کمی دارد و معطلی مراجعه‌کنندگان باعث کلافگی آنها می‌شود.

داروخانه

مدتي قبل و پس از انتشار گزارشي در همشهري پيرامون مشكلات اين داروخانه، فضاي آن كمي تغيير كرد و تعداد باجه‌ها بيشتر شد، اما انگار هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب فاصله زيادي داريم. دكتر حسين صانعي فرد، مديرعامل سازمان تداركات پزشكي هلال‌احمر درباره اين مشكلات توضيح داده است:

  • مراجعه‌كنندگان از نبود نمايندگان بيمه‌هاي مختلف در داروخانه گلايه دارند. همين باعث شده تا تقريبا يك روز تمام براي دريافت يك نسخه معطل شوند؟

الان براي بيمه‌هاي پايه(خدمات درماني، نيروهاي مسلح، تأمين اجتماعي و بيمه سلامت ايرانيان)‌ 12باجه بيمه پايه داريم كه نماينده‌هاي اين بيمه‌ها در داروخانه مستقر هستند و تعدادي باجه هم براي تأييد اينترنتي نسخه‌ها داريم. بيماراني‌كه به‌طور مرتب از اين داروخانه دارو تهيه مي‌كنند و به‌اصطلاح پرونده دارند، تأييد اينترنتي را در همين داروخانه مي‌گيرند.

  • اما مردم راضي نيستند...

قبول دارم كه به نسبت روزانه 1500مراجعه‌كننده و تقاضاي بالا اين تعداد باجه كم است ضمن اينكه ما در داروخانه فقط داروهاي تك نسخه‌اي را ارائه نمي‌دهيم و همزمان داروهاي تخصصي و فوق‌تخصصي را هم به مراجعه‌كنندگان مي‌دهيم. در داروخانه تك نسخه‌اي هلال‌احمر بعضي داروهاي خاص را به بيماران مي‌داديم و براي تعدادي ديگر از داروها كه در نسخه نوشته شده بود مراجعه‌كنندگان را به داروخانه هلال‌احمر ارجاع مي‌داديم اما بعد از چاپ گزارش شما درباره مشكلات مردم در داروخانه دستورالعملي را ابلاغ كرديم كه تمام داروهاي موجود در يك نسخه را در همان داروخانه تك نسخه‌اي به بيماران بدهند و ديگر مراجعه كنندگان ناچار نباشند براي تهيه داروهاي يك نسخه به 2جا مراجعه كنند.

  • چرا با بيمه‌ها قرارداد نمي‌بنديد تا در داروخانه حضور داشته باشند؟

وظيفه ما اين است كه به بيمه‌ها براي ارائه خدمات به بيمه شده‌ها فضا اختصاص بدهيم. الان با 54شركت كه خدمات بيمه‌اي به مردم ارائه مي‌دهند قرارداد بسته‌ايم، ولي ما نمي‌توانيم براي همه اين بيمه‌ها باجه داشته باشيم چرا كه تعداد مراجعه‌كنندگان برخي بيمه‌ها بسيار كم است و خود بيمه‌ها هم حاضر نيستند بيايند اين فضا را از ما بگيرند. هر كدام از شركت‌هاي بيمه‌اي مي‌توانند در هلال‌احمر نماينده داشته و به‌صورت چرخشي در داروخانه حضور داشته باشند.

  • شنيده شده برخي بيمه‌ها درخواست حضور در داروخانه را داشته‌اند اما چون فروش بيمه‌هاي ديگر بيمه عمر و ثالث را هم دنبال مي‌كرده‌اند، شما به آنها مجوز نداده‌ايد. چه اشكالي دارد دفاتر بيمه‌اي در كنار خدمات‌رساني به مردم كار خودشان را هم انجام دهند؟

ما دنبال اين هستيم كه مراجعه‌كنندگان و بيماراني كه به داروخانه هلال‌احمر مي‌آيند خدمات دارويي بگيرند اما بيمه مي‌گويد ما مي‌آييم داروخانه و فقط بيمه عمر مي‌فروشيم و هيچ خدمت ديگري نمي‌دهيم. ما با اين موضوع مخالفيم. اگر قرار به دادن خدمات دارويي باشد قدم بيمه‌ها روي چشم، بيايند كار بيمار را راه بيندازند و تأييد نسخه كنند كه بيمار سردرگم نباشد اما بازاريابي نبايد داشته باشند. داروخانه جاي فروش خدمات بيمه عمر و ثالث نيست. مي‌توانند براي اين كار از بقيه جاها استفاده كنند. حق بيمار اين است كه در داروخانه خدمات دارويي را در اسرع وقت بگيرد.

  • اسم بيمه‌اي كه اين درخواست را داشته، بدهيد تا پيگيري شود.

متأسفم، نمي‌توانم بگويم.

  • اگر بيمه‌اي اين درخواست را داشته و مي‌خواهد به جاي خدمات به مردم بازاريابي داشته باشد بايد به مردم معرفي شود.

ببينيد، از اين بحث بگذريم بهتر است.

  • الان در داروخــانـه‌هـاي هلال‌احمر چقدر كمبود دارو داريد؟

كمبود به اين معنا كه در كل كشور كمبود دارويي هست، نداريم.

  • پس اين مردمي كه مي‌گويند داروي‌شان در داروخانه نيست، از چه حرف مي‌زنند؟

منظورم اين است كه كمبود پايدار نداريم، اما كمبودهاي مقطعي داريم مثلا همان داروي «سلسپت» كه در گزارش قبلي به آن اشاره كرديد، از حدود يك‌ماه قبل با اين برند تمام‌شده بود اما داروهاي مشابه و ساخت شركت‌هاي داروسازي اسوه و شفاياب در داروخانه‌ها موجود بود ضمن اينكه در داروهاي فوريتي هم كمبود جدي نداريم؛ به اين معني كه ممكن است امروز دارويي در داروخانه توزيع شود اما تا 10روز آينده توزيع نشود.

  • چرا برخي بيماران شاكي هستند كه برخي داروهاي پيوندي و سرطاني در داروخانه موجود نيست؟

اين همان كمبود مقطعي است، مثلا بيمار در زماني مراجعه كرده كه دارو توزيع نشده اما عمده بيماران معمولا براي درمانشان داروها را در اختيار دارند؛ يعني در زمان دريافت نسخه فعلي تا نسخه بعدي داروي مورد نيازشان در اختيار‌شان هست ضمن اينكه ما هر روز موجودي و كمبودهاي دارويي را به سامانه 1490اعلام مي‌كنيم. هر هفته هم با مسئولان سازمان غذا و دارو جلساتي داريم و كمبودها را با هم بررسي مي‌كنيم. در برخي موارد هم وزارت بهداشت تأخيرهاي دارويي را به داروخانه اعلام مي‌كند و مي‌گويد كه مثلا فلان دارو را با سهميه‌بندي توزيع كنيد كه به تمام بيماران برسد. به همين دليل بيماران تصور مي‌كنند دارو در داروخانه موجود نيست. درحالي‌كه برخي داروها را بايد تا زمان توزيع بعدي به‌صورت سهميه‌بندي در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار دهيم تا به همه بيماران تا زمان توزيع بعدي دارو برسد.

  • داروخانه مركزي هلال احمر و داروخانه تك نسخه‌اي به نسبت مراجعه كنندگاني كه دارد فضاي كمي دارد. در برخي روزها مردم مجبورند مدت زيادي سرپا بايستند تا نوبتشان شود، كمبود آب سرد، كم بودن صندلي و... موضوعي است كه مي‌توان آن را با بزرگ‌تر كردن فضاي داروخانه و كمي هزينه حل كرد.

قبول دارم بعضي كارها مثل قراردادن آب سرد كن در داروخانه هزينه زيادي ندارد، ضمن اينكه ما در داروخانه مركزي يك آب سرد كن داريم اما بعضي وقت‌ها اينقدر در گير كار هستيم كه متوجه بعضي مسائل بديهي اما مهم مثل همين كمبود صندلي و نبودن آب سرد كن و... نمي‌شويم. مثلا ما بيشتر به اين دقت مي‌كنيم كه دارو با برند معتبر زودتر به‌دست بيمار برسد و حمايت از آن مدنظرمان است به همين دليل بعضي بديهيات را فراموش مي‌كنيم. اما هميشه هم داروخانه اينقدر شلوغ نيست كه جا براي همه نباشد. شلوغي‌هاي مدنظر شما مقطعي است و براي زماني است كه دارو بعد از مدتي كمبود توزيع شده. از سال گذشته برنامه‌هايي را مدنظر قرار داده‌ايم كه بتوانيم بيشترين استفاده را از فضاي موجود داشته باشيم و بتوانيم در آينده فضاي فعلي را بزرگ‌تر كنيم. در مجموع به‌نظر من اين دو مجموعه فعلي تك نسخه‌اي و داروخانه مركزي براي خدمات حال حاضر كافي است اما قطعا بايد با پيگيري ما و حمايت سازمان غذا و دارو در مجاورت خودمان يا مثل داروخانه شماره2 هلال احمر در تهرانپارس مجموعه ديگري را با تجهيزات كافي براي خدمات رساني به مراجعه‌كنندگان آماده كنيم.

  • پس قبول داريد كه مردم در روزهاي به قول شما پيك با مشكلاتي در فضاي داروخانه مواجه هستند؟

بله، به همين دليل براي روزهاي پيك كه تعداد مراجعان زياد است و فضا محدود و ما كار زيادي نمي‌توانيم انجام دهيم از مردم عذرخواهي مي‌كنيم و اميدوارم براي سال‌هاي آينده فضاي گسترده‌تري در اختيار داشته باشيم تا شرمنده مراجعه‌كنندگان نشويم.

  • انعكاس

بعداز چاپ گزارش همشهري درباره مشكلات مردم در داروخانه هلال احمر، دستورالعملي ابلاغ شد كه تمام داروهاي موجود در يك نسخه را در همان داروخانه تك نسخه‌اي به بيماران بدهند. همچنين تعدادي صندلي به فضاي داروخانه اضافه شد.

کد خبر 298005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha