همشهری آنلاین: ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق جهت سرنگونی دولت قانونی این کشور در صدد جلب حمایت گرو‌ه‌های لابی‌گر آمریکایی است.

به گزارش بی‌بی‌سی بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی در آمریکا به گروه‌های لابی روی آورده‌اند تا نظر موافق سیاستمداران آمریکایی را نسبت به خود جلب کرده و از منافع حزب خود در پایتخت آمریکا دفاع کنند.

ایاد علاوی نیز برای پیشبرد اهداف خود، گروه قدرتمند لابی‌گری "بی جی آر" (Barbour Griffith and Rogers) را استخدام کرده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که بلوک سیاسی ایاد علاوی - "فهرست العراقیه" - روز جمعه 24 اوت اعلام کرد: سه وزیر این حزب را به طور کامل از دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق خارج خواهد کرد.

علاوه بر این در روزهای اخیر برخی از سیاستمداران آمریکایی در کنگره (مجالس نمایندگان و سنا) این کشور خواستار کناره‌گیری نوری المالکی از قدرت شده‌اند. سناتورهای دموکرات از جمله کارل لوین گفته‌اند که المالکی باید از قدرت کناره‌گیری کند.

پیشتر نسخه‌ای از قرارداد علاوی با گروه لابی‌گری "بی جی آر" به رسانه‌ها درز کرد. بر اساس این سند ایاد علاوی حدود 300 هزار دلار به "بی جی آر" پرداخت خواهد کرد.

خیلی‌ها در واشنگتن استخدام یک گروه قدرتمند جمهوریخواه را نشانه تلاش‌های ایاد علاوی جهت تغییر موضع کاخ سفید علیه نوری مالکی می‌دانند، به خصوص که ایاد علاوی به تازگی با چاپ مقاله‌ای در ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست به شدت به دولت نوری المالکی حمله کرد.

ایاد علاوی در آن مقاله طی ادعایی دولت نوری مالکی را یک رژیم فرقه‌ای خواند و شخص نخست وزیر را مسوول اصلی اوضاع نا بسامان عراق دانست. ایاد علاوی در ادامه این نوشتار ادعا کرد: تلاش می کند یک ائتلاف غیر فرقه‌ای در عراق تشکیل دهد و دولت جدیدی را به شیوه‌های دمکراتیک جایگزین دولت نوری مالکی کند.

چاپ آن مقاله و در کنار آن استخدام یک گروه لابی‌گر در واشنگتن باعث شده که بسیاری از کارشناسان امور سیاسی در واشنگتن به این نتیجه برسند که ایاد علاوی سعی دارد با استفاده از نارضایتی‌های مقام‌های آمریکایی از نوری المالکی، خود را به عنوان کاندیدایی مورد اعتماد آمریکا معرفی کند.

تلاش‌های ایاد علاوی برای سرنگونی دولت نوری المالکی همزمان با افزایش تنش‌های میان دولت‌های آمریکا و عراق شدت یافته است، مقام های دولت بوش اخیرا نسبت به عملکرد دولت مالکی ابراز یاس کرده اند.

رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه روز سه شنبه21 اوت گفته بود: آیا دولت [المالکی] به درخواست‌های مردم واکنش نشان خواهد داد؟ او سپس افزوده بود: اگر چنین نکند مردم عراق آن را جایگزین خواهند کرد.[انتقاد جرج بوش از نخست‌وزیر عراق]

در مقابل نوری المالکی به شدت نسبت به ادعاهای جورج بوش رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داده و گفته بود: نخست وزیر منتخب مردم عراق من هستم و دیگران(آمریکایی‌ها) نباید دخالت کنند.

رییس جمهوری آمریکا نیز پس از واکنش شدید نوری المالکی در اظهاراتی، گفت: آقای مالکی" مردی خوب با شغلی دشوار است".

بیان این سخنان اخیر از سوی جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، نشانگر آن است که  وی همچنان از دولت نوری مالکی حمایت می کند.

اما سازمان های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه 23 اوت منتشر شد، با مطرح کردن ادعا‌هایی مداخله جویانه نسبت به توانایی دولت مالکی برای فائق آمدن بر شکاف‌های فرقه‌ای و ایجاد وحدت ملی در عراق عمیقا ابراز تردید کردند.[فشار آمریکا بر دولت عراق افزایش یافته است]

این ارزیابی منفی از عملکرد دولت کنونی عراق که در گزارش موسوم به "برآورد اطلاعات ملی" منتشر شده با درخواست های فزاینده در واشنگتن برای کناره گیری نوری المالکی همزمان شده است.

در گزارش موسوم به "برآورد اطلاعات ملی" آمریکا ادعا شده است که دولت عراق در شش تا 12 ماه آینده شرایط شکننده تری پیدا خواهد کرد.

در این سند که ارزیابی جمعی 16 سازمان اطلاعاتی آمریکاست و به تازگی از حالت محرمانه خارج شده ادعا شده است"رهبران سیاسی عراق همچنان از اداره موثر کشور عاجزند."

قرار است ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، در اواسط سپتامبر (سه هفته دیگر) گزارش پیشرفت در عراق را در مورد موثر بودن طرح افزایش اخیر نیروها برای مقابله با خشونت ارائه کند.

کد خبر 29795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز