شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

زهرا کریمی: «همسرش فرد کاهل نمازی است، گاهی وقت‌ها نماز نمی‌خواند و در ‌ماه‌مبارک رمضان نیز روزه‌گرفتن را امری مهم تلقی نمی‌کند و او از این موضوع آزار می‌بیند.

همراه شو عزیز!

 هميشه با خودش مي‌گويد اي‌كاش در زمان خواستگاري سفت و محكم در ارتباط با اين مسئله صحبت كرده بودم ولي خودش مي‌داند كه اين حرف‌ها توجيه خوبي نيست. ميان دوستان و آشنايانش هستندكساني كه همسرشان ابتدا نماز مي‌خوانده و بعدا اين امر واجب را ترك كرده و اينگونه خود را از رحمت خداوند دور نگه داشته‌است. اگرچه همسر او فرد خوش اخلاقي است ولي مسئله كاهل نمازي او، خيلي آزارش مي‌دهد. هميشه هر مشكلي در زندگي‌شان پيش مي‌آيد به كاهل نمازي همسرش ربط مي‌دهد و از سوي ديگر نمي‌تواند در اين زمينه به او اعتراض كند چون مي‌ترسد همان چندوقت‌يك‌بار را نيز ديگر نخواند؛ هر سال‌ماه مبارك رمضان كه فرامي‌رسد دلشوره‌هايش نسبت به اين موضوع بيشتر مي‌شود. از اينكه همسرش با بي‌توجهي از كنار اين همه الطاف الهي در رمضان‌المبارك رد مي‌شود ناراحت است و همين موضوع باعث شده لب به شكايت بگشايد و به‌دنبال راه‌حلي براي اين مسئله باشد. اگر شما نيز همسري داريد كه به نمازخواندن و روزه‌گرفتن علاقه‌ چنداني نشان نمي‌دهد مي‌توانيد به راهكارهاي خانم دكتر فروغ نيلچي‌زاده، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در اين زمينه توجه كنيد.

  • 1- نماز؛ ‌معيار قبولي همه اعمال

آدم‌ها بايد حقيقت نماز را بفهمند و آن را معيار قبولي همه اعمال خود بدانند. اگر نماز كسي پذيرفته نشود، هيچ عمل خوبي از او پذيرفته نمي‌شود؛ در واقع نماز گواهينامه عمل صالح است. هركسي به جايي رسيده با نماز رسيده است. وقتي كه شرايط سخت مي‌شود نماز است كه به ما كمك مي‌كند. پس با اين ويژگي، وقتي فردي به‌خاطر كاهل‌نمازي همسرش و بي‌توجهي او به روزه‌گرفتن نگران باشد و احساس مسئوليت كند خيلي خوب است و قطعا خدا به چنين فردي پاداشي نيك خواهد داد؛‌ چراكه خيلي‌ها را مي‌بينيم كه متوجه عيوب بزرگ همسرشان هستند ولي بي‌تفاوت از كنار آن رد مي‌شوند، درحالي‌كه زن و شوهر در زندگي مشترك در قبال رفع كردن ايرادات و عيوب اخلاقي يكديگر مسئول‌ هستند و بايد به‌دنبال از بين بردن اين عيوب باشند.

  • 2- تشويق عملي همسر به نماز

يكي از راه‌هاي مؤثر براي تشويق يك فرد به انجام كاري درست، اين است كه بارفتارتان كاري كنيد كه از شما درس بگيرد. شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز خواندن و روزه گرفتن كنيد. وقتي خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد، روزه‌هايتان را مرتب بگيريد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي كنيد، به‌طور حتم اين رفتار شما در او تأثير خواهد گذاشت. البته بايد به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه آثار نماز مثل اخلاق نيكو، دوري از گناه، ‌دستگيري از ديگران، مهرباني و عطوفت و نشاط و شادي در شما ديده شود. اگر به اين شيوه عمل كنيد بهتر از حرف زدن در اين زمينه مي‌توانيد در او تأثير بگذاريد زيرا معمولا همه دوست دارند خودشان را شبيه آدم‌هاي دوست‌داشتني اطرافشان ببينند.

  • 3- همراهي با همسر براي مقابله با ضعف اراده

كسي كه گاهي نماز مي‌خواند و براي مدتي آن را ترك مي‌كند با ضعف اراده روبه‌روست. در روايات داريم كسي كه در اعمال دنيايي خود تنبل باشد، در اعمال آخرتي خود تنبل‌تر است و بر اين اساس كسي كه در ارتباط با نمازخواندن كه مانند يك اكسيژن براي انسان مومن ضروري است، دچار مشكل مي‌شود داراي ضعف اراده است. اين فرد احتمالا در برخي از كارهاي ديگر هم بايد سست و بي‌اراده باشد و اين ضعف اراده را در جاي ديگري بايد جبران كند. براي رفع اين مشكل به او كمك كنيد تا از درون، اراده خود را تقويت كند. براي اين منظور كافي است با همسرتان صحبت كرده و به او در جهاد با نفس، به شيوه‌اي كه در ادامه ذكر مي‌شود كمك كنيد. از او بخواهيد اول صبح وقتي كه بيدار مي‌شود به‌خود بگويد من مي‌خواهم امروز حتما نمازهاي خود را بخوانم. در روايت داريم كه عبادت همان روز از ما خواسته شده است، پس روزي امروز را همين امروز از خدا بگيرد و نگذاريد به فردا برسد. زمان حال، اين ظرفيت را دارد كه ما را در نهايت قدرت، قوت و شكوفايي استعداد قرار دهد پس به او بگوييد با تكيه بر اين موضوع، هر روز صبح كه از خواب بيدار مي‌شود با خود بگويد كه من فقط مي‌خواهم امروز 17ركعت نماز بخوانم تا ان‌شاءالله خداوند اين مسئله را روزي او كند.

  • 4- احسان به والدين و افزايش ظرفيت معنوي!

خودتان نيز از خدا بخواهيد كه در اين راه به همسرتان كمك كند و توسل ويژه به حضرت زهرا(س) داشته باشيد.‌ ماه مبارك رمضان بهترين زمان براي اين درخواست است. ازجمله شاه‌كليد‌هايي كه در زندگي وجود دارد و ظرفيت قدرت معنوي افراد را بالا مي‌برد احسان به پدر و مادر است. از همسرتان بخواهيد براي اينكه توفيق نماز خواندن را پيدا كند به‌طور ويژه به پدر و مادرش محبت كند. از مادر و پدرش بخواهيد او را دعا كنند تا بتواند نمازهايش را به‌صورت مرتب بخواند و روزه‌ بگيرد. دعاي پدر و مادر در حق فرزند خيلي زود مستجاب مي‌شود، پس، از اين ظرفيت به راحتي عبور نكنيد. هر زمان به مشكلي در زندگي مشترك برخورد كرديد به پدر و مادرهايتان محبت كنيد و از آنها بخواهيد براي شما از صميم قلب دعا كنند.

  • 5- معاشرت با اقوام و دوستان متدين

معاشرت با اقوام و دوستان متدين نقش بزرگي در سلامت معنوي شما ايفا خواهد كرد. در برنامه‌هايتان معاشرت با خانواده‌هاي متدين را قرار دهيد. سعي كنيد با اين افراد روابط خانوادگي داشته باشيد و همسرتان را با آنها آشنا كنيد. البته اين كار را به‌صورت غيرمستقيم انجام دهيد به‌گونه‌اي كه همسرتان متوجه نشود هدف اصلي شما براي برقراري اين رابطه خانوادگي چيست. البته خودتان نيز به خوبي نسبت به آنها شناخت كسب كنيد و بعد از آن به همسرتان بگوييد كه دوست يا فاميلي داريد كه خانواده او از هر جهت مناسب است و تمايل داريد كه با آنها رفت‌وآمد داشته باشيد. آنها را به خانه‌تان دعوت كنيد و مطمئن باشيد رفت‌وآمد با يك خانواده خوب تأثيرات زيادي در زندگي شما خواهد گذاشت.

  • 6- باز هم امر مهم اعتماد به همسر

براي اينكه بخواهيد در زندگي مشترك در موضوعي همسرتان را با خود همراه كنيد بايد به اصل جلب اعتماد توجه كافي داشته باشيد. براي اين منظور هميشه به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه همسرتان به شما اعتماد كامل داشته باشد و اگر به اين شيوه عمل كرديد او به راحتي از رفتارهايتان الگوبرداري مي‌كند و از آنها تأثير مي‌گيرد. پس با صميميت، مهرباني، دوستي و محبت با همسرتان رفتار كنيد و اجازه دهيد تا او به شما و حرف‌ها و رفتارتان اعتماد پيدا كند. پس از آن مي‌توانيد با او در رابطه با اينكه از كاهل نمازي، ‌نماز نخواندن و روزه نگرفتنش نگران هستيد صحبت كنيد. وقتي او به رفتار و اعمال شما اعتماد داشته باشد به‌طور قطع نماز خواندن و روزه گرفتن را نيز از شما الگوبرداري خواهد كرد. هر چه رشته محبت، صميميت و علاقه بين زوجين محكم‌تر باشد امكان تأثيرپذيري از اعمال و رفتار يكديگر بيشتر مي‌شود.

  • 7- هديه‌اي از نوع صبر

انتظار نداشته باشيد كه تلاش‌هاي شما خيلي زود نتيجه دهد بلكه بايد صبور باشيد و آرام و آرام نتيجه كارتان را ملاحظه كنيد. ايجاد تغيير و اصلاح رفتار يك فرد به‌صورت ناگهاني و با عجله كار راحتي نيست. بنابراين بايد صبر و تحمل خود را زياد كنيد تا به‌تدريج و آهسته‌آهسته رفتار او نسبت به نماز و عبادات اصلاح شود. در اين مسير نيز از غرزدن و كنايه‌زدن و مقايسه او با ديگران و برادر و خواهرتان پرهيز كنيد. هميشه اين مسائل را با رويي خوش به همسرتان بگوييد. از آن مهم‌تر اينكه مدام اين رفتار همسرتان را به او گوشزد نكنيد و كاري نكنيد كه او احساس كند مدام رفتارهاي او را زيرنظر داريد.

  • قفل‌‌گشايي به نام مسجد

از همسرتان بخواهيد كه با هم براي نماز خواندن به مسجد برويد، اگر به‌صورت مداوم به اين كار ادامه دهيد آثار مفيد آن را در زندگي مشترك خود خواهيد ديد و با اين روش علاقه به نماز در همسرتان ايجاد مي‌شود. اگر او تمايلي به مسجد آمدن از خود نشان نداد، موقع نماز خواندن از او بخواهيد كه با شما همراه شود. اگر حتي يك‌بار هم 2 ركعت نماز خواند، خوشحالي خود را از اين اتفاق بروز بدهيد.

  • فرمول طلايي پيروزي بر بدي‌ها با خوبي‌ها

از فرمول پيروزي بر بدي‌هاي فرد با خوبي‌هاي او بدون اينكه غرورش را بشكنيد استفاده كنيد. فردي كه نماز نمي‌خواند يا به‌صورت موقت اقدام به نماز خواندن مي‌كند و يا روزه نمي‌گيرد، احيانا دچار غرور و تنبلي شده است و اينها مانع نماز خواندن و روزه گرفتنش مي‌شود. به اين فرد كمك كنيد تا با خوبي‌هايش بر تنبلي و غروري كه دارد پيروز شود. خوبي‌هايي را كه دارد به يادش آوريد تا بداند ويژگي‌هاي مثبتي دارد كه غرور و تنبلي مانع بزرگي براي ديده‌شدن آنهاست و مي‌تواند با توجه به همين خوبي‌ها بر اين بدي‌ها غلبه كند.

  • کارشناس: دكتر محمد شجاعي؛ استاد دانشگاه و مشاور خانواده

مردي 27ساله هستم كه علاقه‌ شديدي به همسرم دارم و بسيار به او وابسته هستم به‌گونه‌اي كه در چند ساعتي كه پيش من نيست دلتنگش مي‌شوم و اين شدت عشق موجب شده تا علاقه و محبتم به اعضاي خانواده‌ام بسيار كم شود و رنجش آنها را به همراه داشته است. از سوي ديگر برخي اوقات همسرم از اين رفتار من سوءاستفاده مي‌كند و فاصله بيشتري در رابطه من و خانواده‌ام ايجاد مي‌كند. من نمي‌توانم از وابستگي خود به همسرم كم كنم، او همه‌‌چيز من است و بدون او نمي‌توانم اصلا تصميمي بگيرم و اين مسئله باعث شده كه از خانواده‌ام دور شوم. لطفا مرا راهنمايي كنيد كه چگونه ميان علاقه همسر و خانواده‌ام توازن ايجاد كرده و كمتر وابسته باشم؟

علاقه به‌معناي حقيقي يعني اينكه من بتوانم مهرورزي كنم، طلب نداشته باشم و كم نيز نياورم چراكه وقتي كسي بتواند از كانون عشق، عاطفه جذب كند، عشق ورزي به طرف مقابل دارد ولي وابسته او نمي‌شود؛ يعني اينگونه نيست كه اگر او را رها كرد به زمين بخورد و خرد شود، در حالي كه هر چقدر ايمان افزايش پيدا كند مهرورزي نيز به تبع آن افزايش مي‌يابد. اينكه شما عاشق همسرت هستي خيلي خوب است، درود بر شما ولي اينكه نمي‌توانيد به سايرين مهرورزي كنيد و اگر او نباشد به‌شدت روابط شما از نظر عاطفي به ديگران كاهش پيدا مي‌كند خيلي بد است؛ آيا پدر و مادر و خواهر و برادرتان حقي در اين زمينه ندارند؟ شما با اين كار حق پدر و مادر كه خيلي عظيم است را به سايه مي‌بريد چون همسرتان پيشتان نيست. اين كار شما اصلا خوب نيست و نشان‌دهنده ضعف شما در ارتباطات‌تان است. در تربيت اسلامي، شما بايد به هزاران نفر مهرورزي كنيد، هزاران نفر را دوست داشته باشيد، عاشق باشيد اما تحقير نشويد. ولي وقتي با خودتان فكر مي‌كنيد اگر فردي شما را رها كند به هم مي‌ريزيد و پژمرده و افسرده مي‌شويد خيلي نگران‌كننده است و بايد درصدد جبران و بيشتر‌نشدن آن قدم برداريد. چگونه مي‌توانيم به ميليون‌ها نفر محبت كنيم؛ اما وابسته نباشيم و تعادل و نشاطمان حفظ شود؟ براي اين كار بايد تمرين كنيد كه تنها بنده خدا باشيد. دقت كرده‌ايد كه در بلور فروشي‌ها ليوان‌ها را برعكس مي‌گذارند. يك روز آقايي به مغازه‌اي مي‌رود تا ليوان بخرد و وقتي ليوان‌هاي برعكس را مي‌بيند بدون اينكه كمي با دقت نگاه كند مي‌گويد اين چه ليواني است كه سر ندارد و وقتي آن را برمي‌دارد، مي‌گويد ته هم ندارد. پس وقتي نگاه غلط باشد، قضاوت هم غلط خواهد بود. ما وقتي خودمان را انسان معنا نمي‌كنيم اين رفتارها ايجاد مي‌شود. اساسي‌ترين اصل در تربيت انساني و معنوي جمله «لا‌اله‌الا‌الله» است كه يعني منِ انسان، دلبر و معبودي جز خدا ندارم. در اين نوع تربيت، عشق حقيقي فقط به‌معناي معشوق كل يعني همان خداست كه همه كمالات و زيبايي‌ها را در خود دارد و اساسا انسان، دلبر و معشوقي جز خدا ندارد. انسان فقط با رسيدن به خدا احساس آرامش مي‌كند لذا توجه به‌عبارت لا‌اله‌الا‌الله باعث مي‌شود انسان در عواطف هيچ‌وقت كم نياورد. بر اين اساس دوست‌ات ندارم‌ها و نخواستن‌هاي ديگران اصلا نمي‌تواند بر او تأثير منفي بگذارد و آدم كوچك نمي‌شود. توصيه ديگر اينكه ما اساسا نبايد وابسته عشق محدود شويم. ما فقط بايد دلداده عشق نامحدود باشيم. پس به كوچك اكتفا نكنيد و براي دوست داشتن خودتان نيز وقت بگذاريد. از سوي ديگر ادامه اين وابستگي شديد باعث خواهد شد تا مدام با استرس و نگراني همراه باشيد كه نكند محبت و علاقه او به شما مقداري كم شود. براي همين حساس‌تر مي‌شويد و ممكن است اين حساسيت بعدها به بداخلاقي‌هايي از سوي شما تبديل شود و همسرتان را از شما دور كند. پس با توكل به خداوند و توجه به معبود اين وابستگي را در خودتان كم كنيد.

کد خبر 297922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha