بررسی لایحه به‌روز‌رسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و ارتقای سطح آموزشی در این سازمان یکی از دستورات مهم جلسه دیروز شورای شهر بود.

شورای شهر

رحمت‌الله حافظی، رئيس كميسيون سلامت و خدمات شهري با اشاره به اینکه در ماده واحده این لایحه 3موضوع اساسی بهینه‌سازی تجهیزات امکانات ایمنی و آتش‌نشانی، حفاظت فردی و ارتقای سطح آموزش کارکنان در نظر گرفته شده است، گفت: برای تحقق آن 551 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هنگام بررسي اين لايحه نگراني‌هايي درمورد اعتبار پيشنهاد شده به وجود آمد به عنوان مثال عليرضا دبير رييس كميسيون برنامه بودجه نگران محدوديت منابع، نحوه تحقق اعتبارات پيشنهادي و تطبيق آن با برنامه 5‌ساله شهرداري بود. نظر حافظي اين بود كه برخی از ایرادات اعضا ناشی از بی‌اطلاعی آنها نسبت به لایحه مذکور است از طرفي چگونه اعضا در یک جلسه برای بودجه 15 هزار میلیاردی تصمیم می‌گیرند ولي در ارتباط با بودجه 551 میلیاردی این سازمان به زمان نیاز دارند.

حافظی اعلام کرد:‌ اعتبار مورد نیاز قرار است در 4سال آینده تامین شود؛ یعنی سالي 130 میلیارد باید اعتبار اختصاص یابد آیا این اعتبار برای تامین امنیت و ایمنی شهر تهران رقم زیادی است؟ از نظر اين عضو شوراي شهر نحوه تامين اين اعتبار مي‌تواند از محل صرفه‌جویی هزينه‌ها، اصلاحیه بودجه‌ای آخر سال یا كاستن از جشنواره‌های متعددی باشد که هر سال برگزار می‌شود. در اين باره معصومه آباد نيز نگاه خوش‌بينانه‌تري داشت. وي معتقد بود از آنجايي كه به‌روز‌كردن تجهيزات آتش‌نشاني براي اين سازمان از نان شب نيز واجب‌تر است فرصتي يك‌ماهه به آتش‌نشاني داده شود تا نحوه تامين منابع مالي مورد نيازش را روشن كنند.

نظر محسن سرخو، عضو كميسيون عمران نيز اين بود كه يكي از مشكلات آتش‌نشاني عدم مكانيسم مشخص براي تعمير و نگهداري تجهيزات‌شان است كه بايد براي آن فكري شود. علاوه براين بايد بر تجهيزات حفاظت فردي نيروهاي آتش‌نشان نيز تاكيد شود مثلا لباس‌هاي ضد‌حريق مي‌تواند تا حد زيادي جان آتش‌نشانان را نجات دهد. نگراني احمد دنيامالي بابت يكي از بندهاي اين لايحه بود كه اختصاص به جذب 1400 نيروي آتش‌نشان داشت. به‌گفته دنيامالي پول مورد نياز براي اين تعداد نيرو از چه منبعي بايد تامين شود.

وي همچنين تاكيد داشت كه بايد از سيستم سنتي فاصله بگيريم و دستگاه‌هاي ويژه‌اي تدارك ببنيم كه به شكل سيستمي اعلام حريق كند. وي دراين‌باره به ذكر مثالي پرداخت و گفت: اخيرا در مركز اسناد ديوان عدالت آتش‌سوزي اتفاق افتاد كه به دليل نصب سيستم اعلام حريق ميان اين مركز با سازمان آتش‌نشاني، حتي قبل از اينكه كاركنان متوجه شوند نيروهاي اطفاي حريق در محل حاضر شده بودند. محمد حقاني نيز در دفاع از اين لايحه گفت: نگراني برخي اعضا درباره تامين منابع پيشنهادي بي‌مورد است زيرا بارها اين لايحه بررسي شده و براي همه بندهاي آن فكر شده است از سوي ديگر سازمان آتش‌‌نشاني به دنبال آموزش نيروهاي مردمي داوطلب آتش‌نشاني است تا بتواند درموارد اضطرار از آنها استفاده كند.

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست گفت كه قرار بوده آموزشكده‌اي براي ارتقاي مهارت‌هاي آتش‌نشانان راه‌اندازي شود اما بخشي از زمين آن را واگذار كردند. فاطمه دانشور نيز گفت: آخرين خبرها حاكي ازآن است كه طبق حكم قوه قضاييه سازمان آتش‌نشاني در حادثه آتش‌سوزي خيابان جمهوري كه منجر به فوت 2نفر شد مقصر شناخته شده است. به نظر من اين لايحه مي‌تواند به تقويت آتش‌نشانان كمك كند. اما نظر محمد سالاري نيز اين بود كه شوراي شهر اين لايحه را به 2قسمت برنامه و بودجه تقسيم كند. در اين جلسه تنها به تصويب بخش برنامه‌ها بپردازد و بخش مربوط به بودجه را يك ماه ديگر در دستور كار قرار دهد.

بنابراين گزارش، در نهايت جمع‌بندي مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز اين شد كه فعلا به كليات برنامه راي داده شود و در مورد منابع مالي بحثي نشود. به‌گفته چمران، بحث تعمير، نگهداري و آموزش، مسائل اساس كار اين جلسه قرار گيرد؛ ضمن اينكه بايد تمهيدي انديشيده شود كه اگر خريد خارجي صورت مي‌گيرد حتما تضمين‌هاي لازم براي تعمير و آموزش و نگهداري از طرف فروشنده صورت گيرد. همچنين شهرداري در يك ماه ديگر بايد منابع مالي و سيستم مديريت مالي‌اش را ارائه و اعلام كند كه چگونه مي‌خواهد ظرف 4سال آينده اين اعتبارات را تامين كند. ديروز در نهايت اعضاي شوراي شهر به كليات برنامه لايحه به‌روز‌رساني تجهيزات و امكانات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و ارتقاي سطح آموزشي دراين سازمان رأي دادند اما درمورد نحوه تامين اعتبارات آن يك ماه به شهرداري وقت دادند.

  • تاريخچه غم انگيز تاكسي‌هاي گردشي

ديروز لايحه دستورالعمل ساماندهي تاكسي‌هاي گردشي در شهر تهران در دستور كار شوراي شهر قرار داشت اما به درخواست احمد دنيا مالي، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل و موافقت اعضا از دستور كار خارج شد. به گفته دنيامالي اين لايحه تاريخچه غم انگيزي دارد. قرار بود براساس اين لايحه كل تاكسي‌هاي گردشي تبديل به تاكسي‌هاي خطي و تلفني شوند. برنامه زمانبندي آن نيز از سال 1388تا 1395بود اما به‌دليل تصويب طرح جامع حمل ونقل ديگر محلي براي اين لايحه وجود ندارد.

بنابراين گزارش، هنگامي كه مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر درجريان اين لايحه طي سخناني يكسان‌سازي‌ نرخ بنزين را موجب فشار مضاعف بر مجموعه زحمتكش تاكسيرانان اعلام كرد و خواستار آن شد تا شوراي شهر راهي براي جبران هزينه‌هاي اضافي تاكسيرانان پيدا كند، محسن سرخو اعتراض كرد و اين صحبت‌ها را خارج از دستور جلسه دانست. وي تأكيد كرد: شوراي شهر هيچ برنامه‌اي براي افزايش نرخ كرايه تاكسي‌ها در دستور كار ندارد و اساسا نبايد با طرح چنين موضوعاتي به افزايش درگيري‌ها و مشكلات جامعه دامن بزنيم؛ هنوز هم شهرداري تهران پيشنهادي درباره افزايش قيمت كرايه‌ها ارائه نكرده است.

ديروز لايحه اساسنامه شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شهر آفتاب (سهامي خاص) نيز در دستور كار شورا قرار داشت. هنگام بررسي اين لايحه يكسري اختلاف نظرها وجود داشت. برخي ازجمله عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه معتقد بودند كه اساسنامه و تمام مستندات آن توسط كميسيون برنامه وبودجه و با نظر وزارت كشور و شهرداري قبلا بررسي و تصويب شده؛ بنابراين نمي‌توان تغييري در اساسنامه صورت داد و شورا فقط مي‌تواند درباره 2ماده آن نظر دهد.

نظر محمد مهدي تندگويان نيز اين بود كه اين لايحه دير به شورا رسيده و فرصت كافي براي بررسي نبوده است. با اين همه با توجه به تجربيات تندگويان در حوزه نمايشگاه‌داري وي پيشنهادهايي را مطرح كرد؛ «وقتي بحث نمايشگاه را مطرح مي‌كنيم بايد حتما همايش و جشنواره‌ها هم در اساسنامه ذكر شود زيرا به رونق نمايشگاه كمك مي‌كند ضمن اينكه نمايشگاه بايد براي برگزاري پروژه‌هايش مجري داشته باشد. علاوه براين هنگام برگزاري نمايشگاه‌هاي خارجي بهتر است اموال غيرمنقول اجاره شوند كه اين نيز بايد در اساسنامه ذكر شود.» بنابراين گزارش، به پيشنهاد چمران قرار شد تا اين لايحه به كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و نظارت و حقوقي ارسال شود. همچنين به اين دو كميسيون يك هفته فرصت داده شد تا نظرات تلفيقي خود را به شوراي شهر ارائه دهند.

جدول

کد خبر 297674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha