یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

نقشه تخلیه امن اضطراری ۳۷۴ محله‌ شهر تهران تا پایان سال تهیه می‌شود. این خبری بود که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران اعلام کرد.

قالیباف

احمد صادقي كه براي ارائه گزارش از اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌هاي اين سازمان در صحن شورا حاضر شده بود، آماري را درباره وضعيت تهران از لحاظ بلاياي طبيعي در جهان اعلام كرد. وي پيش از شروع گزارش اصلي خود به استناد آخرين گزارش‌ها از شركت بيمه‌اي «سوئيس ري» اظهار داشت: اين شركت در حوزه ريسك‌پذيري و تعيين منابع مالي بحران‌هاي طبيعي در سطح بين‌المللي فعاليت دارد.

براساس طرح تحقيقاتي اين شركت، كه در 616شهر جهان كه 25درصد جمعيت شهري را در خود جاي داده‌اند، مشخص شده ايران ششمين كشور جهان از منظر مواجهه با مخاطرات طبيعي است. اينطور كه وي گفت بررسي‌ها نشان داده تهران با احتساب 5 مخاطره طبيعي (سيل، زلزله، سونامي، طوفان و گردباد) دهمين شهر آسيب‌پذير جهان در برابر بلاياي طبيعي است. صادقي سپس به وظايف و خط‌مشي‌هايي كه براي اين سازمان در برنامه دوم شهرداري تهران ترسيم شده، اشاره كرد.

بر اين اساس و طبق ماده 53 برنامه، سازمان مديريت بحران تهران موظف است نقشه يكپارچه گسل‌هاي شهر را براي تطبيق با نقشه شهر آماده سازد. به‌گفته وي 44كيلومتر مربع از اين محدوده شناسايي و نقشه‌برداري شده اما تا پايان برنامه بايد اين ميزان به 160كيلومترمربع برسد. وي روز گذشته از بررسي پيش‌نويس پيشنهاد لايحه مقاوم‌سازي و اجزاي غيرسازه‌اي ساختمان‌هاي تهران هم خبر داد. طبق گفته وي طرح جامع خطرپذيري سيلاب شهر تهران نيز با همكاري بيش از 13سازمان اجرايي شهري تهيه و در حال تصويب به منظور ارائه به صحن شورا براي تصويب نهايي است.

صادقي مهم‌ترين بحث مطرح شده در اين سند را مشكل در ساخت‌و‌سازها و نبودن نقشه حرايم عملياتي مانند لوله‌هاي گاز، كابل‌هاي برق و ساير تاسيسات شهري نام برد و افزود: تا پايان سال تكليف حرايم شبكه‌‌اي حساس شهر مشخص مي‌شود.

  • كارنامه قابل‌قبول سازمان مديريت بحران تهران

شهردار تهران هم در جلسه روز گذشته پس از اظهارات اعضا  مواردي را در رابطه با مديريت بحران بيان كرد. قاليباف گفت: شكي نيست كه از بعد ساختاري و عملكردي در حوزه مديريت بحران خوب عمل نشده ولي اين موضوع نه به شوراي شهر برمي‌گردد و نه به شهرداري؛ تصميم ساختاري هم نيست كه بخواهيم يك شبه آن را حل كنيم. به گفته وي، مشكلات امروز در اين حوزه ناشي از انباشتگي جميع مشكلاتي است كه در مدت زمان طولاني ايجاد شده است.

قاليباف افزود: ما با 2مبحث مديريت بحران در كشور و نيز سازمان مديريت بحران شهر تهران مواجه هستيم و من اينجا قويا اعلام مي‌كنم كه از سازمان مديريت بحران شهرداري تهران دفاع مي‌كنم. ما حداقل در كشور هيچ شهري را سراغ نداريم كه مانند تهران عمل كرده باشد. وي همچنين خطاب به مختاباد كه گفته بود در زلزله ژاپن هيچ گزارشي از تخريب داده نشده، گفت: در وهله اول بايد گفت اين زلزله 8.7 ريشتر نبوده بلكه 7.8 ريشتر بوده و در شهر توكيو نيز نبوده و هزار كيلومتر دورتر از اين شهر اتفاق افتاده و در عمق 50كيلومتري رخ داده است.

قاليباف خطاب به رحمت‌الله حافظي، ديگر عضو شوراي شهر و با اشاره به حادثه سيلاب مترو هم گفت: برخلاف شما كه تصور مي‌كنيد اين از هنر مديريت نيست كه در محل بحران حضور داشته باشيم، من مي‌گويم كه اين وظيفه و افتخار شهردار است كه دوشادوش ديگر عوامل در صحنه حضور داشته باشد و بحران به‌وجود آمده را مديريت كند. وي تصريح كرد: يك زماني زلزله‌اي 200نقطه از شهر را دربرمي‌گيرد. در اين هنگام شهردار بايد نقطه‌اي را براي مديريت انتخاب كند تا بر اين 200نقطه احاطه داشته باشد اما وقتي يك نقطه دچار بحران شده است، شهردار حتما مي‌بايست در محل حضور داشته باشد و اگر در اتاق خود بنشيند، نشان‌دهنده بي‌عرضگي او خواهد بود. شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود گفت:

نبايد روي اين گسل‌ها سازه بنا شود اما توجه داشته باشيد ما نمي‌توانيم بگوييم نسازيد بلكه بايد بگوييم چگونه بسازيد. به گفته قاليباف، مشكل جايي است كه نه بر حسب امكاناتي كه براي شهروندان ايجاد مي‌شود عوارض دريافت مي‌كنيم و نه بر حسب خساراتي كه به آنان وارد مي‌كنيم، خسارت پرداخت مي‌كنيم.

شهردار تهران افزود: امروز هزاران امكان در يك محله ايجاد مي‌شود كه موجب ارزش افزوده براي ساكنان آن مي‌شود اما آيا به اين تناسب عوارض و ماليات دريافت مي‌شود، كما اينكه جنب منازل زندان ساخته مي‌شد و موجب اثرات نامطلوب بر ارزش بهاي زمين مي‌شد و خسارتي هم به ساكنان پرداخت نمي‌شد. حال آنكه ما همين زندان قصر را با صرف هزينه بسيار، به امكاني براي افزايش ارزش افزوده ساكنان محل تبديل كرديم اما نه آنجا خسارت داديم و نه اينجا عوارض مي‌گيريم. جمع اين موارد است كه سبب ناكارآمدي در مديريت بحران مي‌شود.

قاليباف ادامه داد: آقاي دنيامالي كه آن زمان معاون فني عمراني شهرداري بود، شاهد است كه هفته‌اي يك‌بار جلسات خود را در ساختمان مديريت بحران برگزار مي‌كرديم و حتي به‌خاطر مديريت بحران كارگاه عملياتي خود را نيز تخليه كرديم.
طبق آنچه شهردار تهران اعلام كرد، امروز تعداد سوله‌هاي مديريت بحران از 5عدد به 110عدد رسيده يا ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني از 70به110‌ رسيده است كه كار راحتي نيست.

به گفته وي، حتي براي تك‌تك پل‌هاي تهران طرح كنترلي و اصلاحي براي ايمني گذاشته شده است. وي تأكيد كرد: ازاين‌رو بايد گفت كه انصافا سازمان مديريت بحران شهرداري كارنامه‌اي قابل‌قبول دارد.وي اضافه كرد: امروزه ما حتي براي تهيه نقشه شبكه لوله‌هاي آب و گاز دچار مشكل هستيم و با ما همكاري نمي‌شود!

قاليباف در بخش پاياني سخنان خود به حذف نماينده شورا در مديريت بحران و جايگزيني نماينده وزير كشور اشاره كرد و يادآور شد: متأسفانه در دولت مرتب به‌دنبال اين هستند كه اختيارات شورا را محدود كنند. نظير همين لايحه‌اي كه مربوط به استيضاح شهردار است. در مجلس نيز طرح‌هايي در دست تدوين است تا وظايف شوراها را محدود كنند؛ اين در حالي است كه نبايد گذاشت شورا را دولتي كنند چرا كه شورا و شهرداري نهادهاي عمومي غيردولتي هستند و در قانون هم به اين امر توجه شده است.

شهردار تهران گفت: من هم مخالف حذف نماينده شورا در مديريت بحران هستم اما من چه اندازه اختيار دارم. اينكه مديريت بحران به ما سپرده مي‌شود آيا اختيارات هم به ما داده مي‌شود؟ قاليباف اظهار داشت: شهرداري با تمام اين كاستي‌ها اقدامات مناسبي انجام داده و چند سالي مي‌شود در حوزه آموزش مسائل ايمني نظير آنچه آقاي مختاباد ذكر كردند «هنگام حادثه از كجا بايد خارج شويم» اقدامات مناسبي انجام داده اما تمام اقدامات نيازمند ضمانت يكپارچگي مديريت است.

  • امدادرساني در مواقع بحراني، فقط با مديريت يكپارچه

اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نسبت به اين گزارش واكنش نشان دادند كه اظهارات آنها را در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

  • فعلا كرايه تاكسي‌ها افزايش نمي‌يابد

يكي ديگر از بحث‌هاي ديروز شورا، نرخ كرايه تاكسي‌ها با توجه به تك‌نرخي شدن بنزين بود. رئيس شورا در اين‌باره گفت: زماني كه افزايش كرايه تاكسي‌ها در اواخر سال گذشته مصوب شد به اين دليل با رقم 20درصد موافقت كرديم كه اضافه بهاي سوخت نيز در آن پيش‌بيني شود. چمران از معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خواست دقيقا اين امر را بررسي كنند تا اين ميزان افزايش بهاي بنزين چه تناسبي با نرخ كرايه‌هاي تاكسي دارد؛

اگر برابر است كه هيچ و اگر نياز به افزايش كرايه تاكسي‌هاست اين امر با يك شيب ملايم صورت پذيرد. وي تأكيد كرد كه آنچه واضح به‌نظر مي‌رسد اين است كه در حال حاضر هيچ افزايش قيمتي بر كرايه تاكسي‌ها صورت نخواهد پذيرفت. البته وي به يك نكته هم اشاره كرد: آنچه بيشتر از جانب تاكسيران‌ها بيان مي‌شود اين است كه در حال حاضر فرق آنان با مسافركش‌هاي شخصي چيست، آنان بنزين هزار توماني استفاده مي‌كنند و ما هم همينطور. چمران تصريح كرد: اين امر شايد دليلي باشد بر گرايش مردم به مسافربرهاي شخصي و همانطور كه مي‌دانيد اين مهم مي‌تواند آبستن ناهنجاري‌هاي اجتماعي باشد. ما نبايد موجب تشويق مردم به مسافركشي شويم بلكه بايد اقدامي در جهت تشويق مردم به استفاده از تاكسي انجام شود.

  • هر روز، روز بدون دخانيات باشد

رئيس شوراي شهر تهران طبق روال، در جلسه ديروز مناسبت‌هاي هفته را مرور كرده و به‌طور خلاصه درباره آنها توضيحاتي ارائه داد. مهدي چمران با اشاره به روز ولادت حضرت علي‌اكبر(ع) و روز جوان گفت: اميدوارم نسل جوان ما با قدرت و پويايي تمام در مسير انقلاب با شناخت بيشتر گام بردارند تا به پيروزي بزرگ و نهايي دست يابند. وي همچنين با اشاره به روز جهاني بدون دخانيات (10خرداد) اظهار كرد كه صحبت از مضرات دخانيات و اينكه چه اثرات مخربي براي انسان دارد بسيار است اما بايد تلاش شود كه هر روز، روز بدون دخانيات باشد.

وي بيان كرد: روز 10خرداد همچنين روز حمله رژيم صهيونيستي به كاروان دريايي بود كه به غزه اعزام شده بود. چمران اظهار اميدواري كرد مردم غزه بتوانند به پيروزي نهايي و حقيقي دست يابند. شايان ذكر است در يكصد و پنجاه و هفتمين جلسه شورا بررسي دوفوريت طرح «تعيين زمان و مدت تعطيلات شوراي اسلامي شهر تهران در نيمه اول سال1394» براساس ماده23 آيين‌نامه اجرايي هيأت وزيران و نيز آيين‌نامه داخلي شورا در دستور كار قرار گرفت كه به تصويب اعضاي شورا رسيد. به موجب اين طرح جلسات شوراي اسلامي شهر تهران از تاريخ 11مرداد تا 18مرداد (8روز) تعطيل خواهد بود. 

کد خبر 296861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha