یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نشست هفتگی خبرنگاران با سخنگوی وزارت امور خارجه مانند گذشته همراه با سئوالات متعدد خبرنگاران برگزار شد.

افتتاح پروژه آب سنگین اراک، بهانه‌ای بود تا بیشتر سئوالات پیرامون موضوع هسته‌ای طرح و آصفی پاسخ دهد.

 حمیدرضا آصفی با اشاره به افتتاح پروژه تولید آب سنگین اراک اظهارداشت: بحث طرح آب سنگین ارتباطی به مسائلی که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود نداشته و جزو حقوق جمهوری اسلامی ایران و گامی در جهت استفاده بیشتر از امکانات و توانمندی‌های کشور بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: اتفاق خاصی رخ نداده و بحث آب سنگین نیز ارتباطی با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ ضمن آنکه همکاری ما با آژانس در حال‌حاضر در بهترین سطح قرار دارد.

 به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه در ارتباط با انتشار برخی اخبار مبنی بر کشف 5 کیلوگرم پلوتونیوم در ایران گفت:‌ این اخبار بیشتر جنبه رسانه‌ای دارد و بازرسان آژانس در ایران هستند و به کارشان ادامه می‌دهند و ما نیز همکاری خوبی با آنها داریم.

معاون پارلمانی وزارت امورخارجه با بیان این‌که با بازرسان فعالیت بسیار خوبی داریم، افزود: در حال‌حاضر 2 بازرس آژانس در ایران هستند و از تاسیسات نطنز و جاهای دیگر بازرسی می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت نهم و هر دولت دیگری از ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کند، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم به حقوقمان خدشه‌ای وارد شود. پروژه آب سنگین براساس همت کارشناسان و متخصصان ایرانی به ثمر نشسته است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند از این دستاورد صرف‌نظر کند، گفت: اروپایی‌ها می‌دانند این بحث چیزی نیست که شرایطی را به وجود آورد که کار پیچیده شود.

 راه برون‌رفت آسان است مگر بهانه‌جویی کنند
آصفی در پاسخ به این سئوال که طرف‌های مقابل پرونده هسته‌ای اعلام کردند که پاسخ ایران دارای ابهاماتی است تاکید کرد: پاسخ ما مبهم نیست و بسیار شفاف، گویا، ‌کامل و جامع است. اروپایی‌ها پاسخ را بخوانند و بعد پای میز مذاکره می‌نشینیم و با هم صحبت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ارزیابی خود از عکس‌العمل‌ها به پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه 1+5 هم گفت: این عکس‌العمل‌ها یکدست نبوده، آمریکایی‌ها مبهم برخورد کرده‌اند. در بین اروپایی‌ها نیز مواضع یکدست نبوده است.

 وی افزود: چین و روسیه از گفت‌وگو و ادامه مذاکرات و از ضرورت اجتناب از هرگونه اقدامی که فضا را متشنج کند صحبت کرده‌اند. به هرحال مجموعه صحبت‌ها یکدست نبوده است. هر کشوری با دیدگاه خود صحبت کرده است به همین دلیل فکر می‌کنیم مذاکره جدی و کارآمد می‌تواند دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند.

 آصفی به طرف اروپایی توصیه کرد که حوصله به خرج دهد و با منطق با قضیه روبه‌رو شده و با درایت و تدبیر به این موضوع مهم بپردازد. مواضع ما نسبت به اسرائیل تغییر نکرده است سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات رییس‌جمهوری مبنی بر این که ایران حتی برای اسرائیل هم تهدیدی نیست گفت: مواضع ما نسبت به رژیم صهیونیستی ثابت و براساس منافعمان و همچنین واقعیات دنیاست.

آصفی در ادامه اظهار داشت: آنچه که رییس‌جمهور به آن اشاره کرد و پیرامون آن توضیح داد این بود که ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و به هیچ‌وجه دنبال آن نیستیم و اگر هم رژیم صهیونیستی به دروغ تبلیغ می‌کند که ما در پرتو سلاح هسته‌ای درپی تهدید او هستیم، این سخنی بیهوده است.

 گروه‌های اپوزیسیون نمی‌دانند سانتریفیوژ چیست! سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعاهای اخیر گروه‌های اپوزیسیون در فرانسه مبنی بر آزمایش 15 سانتریفیوژ P2 توسط ایران تاکید کرد: گروه‌های معاند و منافق برای این‌که گاهی وقت‌ها بگویند زنده هستند مطالبی را می‌گویند و ما خیلی آن را جدی نمی‌گیریم.

معاون پارلمانی وزارت خارجه همکاری ایران با آژانس را بسیار شفاف خواند و افزود: آنها اصلا نمی‌دانند سانتریفیوژ چیست، فکر می‌کنند یک پیچ است که می‌شود آن را در جیب شلوار قایم کرد.

کد خبر 2974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز