چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه سیاسی: موضع منفی آمریکا نسبت به همکاری‌های ایران و آژانس که از زمان توافق برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده آغاز شده است و پس از پایان مذاکرات معاونان دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز شد، حکایت از نارضایتی واشنگتن از قرار گرفتن پرونده هسته‌ای ایران در مسیر عادی و قانونی دارد.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه مخالفت‌ها با روند این مذاکرات، با رد توافق ایران با هیأت نمایندگی آژانس، آن را محدود خواند و گفت: این توافق مانع از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت نخواهد شد.

گریگوری شولتی با انتشار بیانیه‌ای در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، همچنین مدعی شد: ایران آشکارا سعی دارد توجهات را از توسعه مستمر قابلیت‌هایش در ساخت بمب منحرف کند، اما به نظر نمی‌رسد توجه شورای امنیت از این مسأله منحرف شود.

همچنین در شرایطی که هنوز جزئیات توافقات ایران و آژانس به طور کامل آشکار نشده و قرار است هفته آینده گزارش جزئیات این توافق‌ها از جانب البرادعی به شورای حکام آژانس ارائه شود، شولتی ادعا کرد: ما می‌دانیم که یکسری محدودیت‌های واقعی برای بازرسی‌ها در این توافق وجود دارد و اجازه بازرسی‌های گسترده‌تر آژانس فراهم نشده است و به همین علت ما به همراه سایر اعضای شورای امنیت به تلاش برای تصویب قطعنامه سوم برضد ایران ادامه می‌دهیم.

ایسنا نیز به نقل از گریگوری شولتی گزارش داد: تهران همچنان مخالف به کارگیری پروتکل الحاقی آژانس در زمینه بازرسی‌های گسترده‌تر است و به همین دلیل توافق ایران و آژانس محدودیت‌هایی دارد.

خبرگزاری رویتر نیز به نقل از نماینده‌ آمریکا در آژانس گزارش داد: آمریکا تحت تاثیر قول ایران برای روشن کردن نقاط ابهام که آژانس آن را نقطه عطف می‌داند، قرار نگرفته است.

کد خبر 29648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز