مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

ماجرای احداث مترو در اصفهان هر روز با خبرهای تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. این‌بار در جلسه‌ راهبردی متروی اصفهان پیشنهاد شده است تا پایه‌های کشف شده کاخ «جهان‌نما» در اصفهان، ورودی متروی دروازه دولت در آن شهر باشد.

متروی اصفهان

براساس گزارش ايسنا، اواخر فروردين‌ماه به‌دنبال كاوش‌هاي باستان‌شناسي در محدوده دروازه دولت و چهارباغ اصفهان، پايه‌هاي كاخ «جهان‌نما» كشف شدند؛ كشف پايه‌هاي كاخ جهان نما به‌دنبال هشدارهاي عليرضا جعفري زند يكي از باستان‌شناس‌ها و در زمان تصميم مديريت شهري آن شهر براي ايجاد پايه‌هاي ايستگاه خروجي متروي اصفهان صورت گرفت.

ژان ديولافوا باستان‌شناس فرانسوي نيز در سفرنامه خود درخصوص كاخ جهان نما نوشته است: يك عمارت تفريحي خارج از دولتخانه‌ صفوي قرار داشت. در مسير مستقيم عمارت نيز نخست چهارباغ سپس «جهان‌نما» و پس از آن سي‌وسه پل و در نهايت چهارباغ بالاي كنوني تا باغ هزار جريب بود كه انتهاي آن به بن‌بست ختم مي‌شد.

اكنون پس از كشف پايه‌هاي كاخ جهان نما در خياباني در اصفهان نگراني‌هايي ايجاد شده است كه مبادا احداث مترو منجر به تخريب برجاي مانده‌هاي كاخ جهان‌نما شود. براساس اين گزارش، فريدون اللهياري، مدير اداره‌كل ميراث فرهنگي استان اصفهان اعلام كرده بود كه هنوز به‌طور كامل نمي‌توان گفت پايه‌هاي كشف شده متعلق به كاخ جهان‌نماست. او گفت: بايد بررسي‌ها و مطالعات مورد نياز انجام شود تاپس از آن اظهارنظر كرد.

با گذشت يك‌ماه از اين اظهارات فريدون اللهياري ديروز به ايسنا گفت: نظر باستان‌شناسان اين است كه كشفيات به‌دست آمده در محدوده‌ متروي دروازه دولت اصفهان متعلق به «پايه‌هاي كاخ جهان‌نما» است.

وي با تأكيد بر اينكه سايت كاوش‌شده، پهنه‌اي است كه در آن همه پايه‌هاي كاخ جهان‌نما پيدا شده است، مي‌گويد: در كاوش‌هاي انجام شده در اين سايت همچنين بازمانده‌هايي از يك قهوه‌خانه متعلق به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي به‌دست آمده است، اين نتيجه‌گيري با توجه به آثار كشف‌شده مانند شكسته‌هاي قليان و نعلبكي مطرح شد. وي افزود: كاوش‌هاي انجام شده در اين محدوده هدفمند است و اينگونه نبوده كه در خلال عمليات عمراني با آثار برخورد كنيم.

اللهياري با اشاره به پيشنهادهايي كه شركت متروي اصفهان براي ورودي اين ايستگاه مترو مطرح كرد، افزود: در كميته راهبردي كه قضيه احداث متروي اصفهان را راهبري مي‌كند پيشنهاد شد با توجه به اسناد، مدارك و عكس‌هاي كاخ جهان‌نما در ورودي چهارباغ و احتمال همجواري آن با ايستگاه متروي دروازه دولت پس از كاوش سايت و كشف سازه‌ها، ايستگاه مترو روي پايه‌هاي كاخ در اين منطقه طراحي شود. مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با تأكيد بر اينكه 7سال پيش مترو از چهارباغ عبور كرد گفت: اكنون بحث ايستگاه‌هاي مترو است و در مورد پايه‌هاي كاخ جهان‌نما نگراني خاصي وجود ندارد.

کد خبر 296374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha