همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشیتبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه هم اکنون دیگر دایره عمل نیروهای ما محدود به منطقه نیست گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی امروز یک نیروی فرامنطقه ای و ثبیت کننده است.

حسین دهقان

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که به همت انجمن علمی -پژوهشی دریایی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با بهره مند بودن از سه هزار کیلومتر مرز دریایی و اگر پیرامون آن جزایر را هم محاسبه کنیم بالغ بر 5 هزار کیلومتر مرز دریایی و ساحل های بسیار مناسب است که امکان بالقوه یک قدرت دریایی سطح جهانی را فراهم می کند.

وزیر دفاع و پشیتبانی نیروهای مسلح اضافه کرد،اگر تهدیدی متوجه کشورمان باشد تهدید دریایی است و ما امروز قادریم این تهدیدات را به صورت موثر و منسجم پاسخ دهیم.

سردار دهقان توضیح داد، هم در فضای نبردهای کلاسیک و هم نبردهای نامتقارن و به طور کلی در بحث توان دفاعی قدرت دریایی و نیروی دریایی از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی افزود: هیچ توسعه ای حاصل نمی شود مگر در سایه امنیت و امنیت هم در سایه توان و اقتدار متصور است.

وزیر دفاع گفت: وقتی به تهدیدات نگاه می کنیم این گزاره را به سادگی می پذیریم که اگر تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد در دریا خواهد بود و پاسخ آن را هم باید در دریا بدهیم.

وی تصریح کرد: ما هیچ کدام از کشورهای همسایه دریایی خود را تهدید دریایی نمی دانیم بلکه نیروهای خارجی حاضر در منطقه به خصوص آمریکایی ها تهدید تلقی می شوند.

سردار دهقان یادآور شد: ما نمی توانیم اینطور فکر کنیم که از توان دریایی برخوردار شویم که آمریکا در اختیار دارد اما تمام نقاط قوتی که دشمن دارد در کنارش نقاط ضعفی هم وجود دارد که ما با استفاده از آن می توانیم موازنه قدرت ایجاد کنیم و قایق های تندرو یکی از آنهاست.

وی تصریح کرد:امروز قادریم در دریا تهدید را به صورت مؤثر پاسخگو باشیم. از طرفی ما باید با یک نگاه تمام عیار بومی در توسعه ایده ها، اکتساب فناوری و طراحی و تولید محصولات حرکت کنیم.

سردار دهقان افزود: ما هیچگاه نباید در حوزه دفاعی دچار غافلگیری راهبردی از سوی دشمن شویم بلکه باید دشمن را غافلگیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کپی سازی نمی تواند رفع کننده نیازهای ما باشد، از این رو ما باید به تمام داشته های علمی کشور برای تولید محصولات جدید توجه کنیم و به طور جدی در جهت تقویت طراحی تولید گام برداریم.

وزیر دفاع گفت: ما باید هم در حوزه شناورهای تندرو و هم شناورهای سنگین تلاش جدی کنیم. ما دارای یک نیروی راهبردی هستیم که دایره عمل آن محدود به منطقه خودمان نیست.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: ما باید در حوزه قایق های تندرو به مواد بدنه، سرعت، ضد امواج تشعشع بودن، سیستم های ارتباطی و سلاح ها توجه کنیم. همچنین موضوع پیشران شناورها بحثی مهم و جدی است.

وی گفت: باید بتوانیم هر سیستم سلاحی را که روی آن کار می کنیم، در حد اعلی هوشمندسازی کنیم.

چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از شخصیت های نظامی، علمی و مهندسی به همت انجمن علمی - پژوهشی دریایی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

کد خبر 296323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha