همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه 31 مرداد پس از بازگشت از جمهوری آذربایجان به تشریح مذاکرات و توافقات اقتصادی میان دولت‌های تهران و باکو پرداخت

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر 22 ساعته به جمهوری آذربایجان با مثبت و سازنده خواندن این سفر گفت: براساس توافق دو کشور گروه مشترکی تشکیل خواهد شد تا حجم مبادلات اقتصادی تهران - باکو را در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار در سال افزایش دهد.
 
واحد مرکزی خبر: آقای احمدی نژاد گفت: ایران و آذربایجان دو کشور دوست، برادر و همسایه هستند، در طول تاریخ دو ملت روابط فرهنگی، اعتقادی و تمدنی عمیقی داشته‌اند و از زمان استقلال جمهوری آذربایجان، روابط دو کشور همواره گسترش و تعمیق یافته است.

آقای احمدی نژاد افزود: به دعوت دوست خوبم آقای الهام علی اف به آذربایجان سفر کردم و در این سفر در بخشی از مذاکرات، موضوعات و مسائل منطقه ای و بین المللی مطرح و درباره آن رایزنی شد و میان دیدگاه های دو کشور هماهنگی به عمل آمد.

وی گفت: بخشی دیگر از مذاکرات به توسعه روابط بازرگانی ایران و آذربایجان اختصاص داشت که در زمینه های توسعه روابط، سرمایه گذاری مشترک تجاری و پتروشیمی، تبادل انرژی و حمل و نقل به توافق های خوبی رسیدیم.

رئیس جمهوری افزود: ساخت سد مشترک بر روی رودخانه ارس برای تامین آب و برق هم از جمله توافق ها بود.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: در این سفر درباره روابط اعتقادی و خطر جریانات انحرافی و هجوم فرهنگی دشمنان به ملت ها تبادل نظر شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: با ایرانیان و بازرگانان مقیم آذربایجان نیز هم من و هم همراهانم دیدارهای خوب و جداگانه‌ای برای حل و فصل مشکلات و کمک به توسعه روابط تهران - باکو انجام دادیم.

احمدی نژاد افزود: ایجاد تسهیلات لازم برای رفت و آمد دو ملت نیز از جمله توافق های ایران و آذربایجان بود.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در بیست و ششم مهر امسال در تهران گفت: آقای الهام علی اف هم از برگزاری این نشست استقبال کرد و در آن شرکت خواهد کرد که در این صورت حلقه کشورهای ساحلی کامل می شود و همه اعضا در اجلاس خزر در تهران حضور خواهند داشت.

آقای احمدی نژاد گفت: قرار شد در سفر آینده آقای الهام علی اف به ایران، توافق های انجام شده نهایی و به سرعت اجرایی شود.

کد خبر 29594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز