چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

رئیس‌جمهوری دانشگاه را مرکز آزاداندیشی، استقلال و استدلال دانست و گفت: کشور نیاز به علم دارد و دولت باید کار را به عالمان و اندیشمندان بسپرد چرا که کشور وقتی پیشرفت می‌کند که پرچمدارانش عالمان و استادان باشند.

دانشگاه‌ها در برابر مسائل جامعه ساکت نباشند

دكتر حسن روحاني كه در جمع مديران، استادان و كاركنان دانشگاه آزاد سخن مي‌گفت با تأكيد بر اينكه دخالت در دانشگاه‌ها بايد به حداقل برسد، افزود:بدترين دانشگاه، دانشگاه ساكت در برابر مسائل جامعه است. دانشگاه بايد در مسائل اجتماع حضور و مشاركت فعال داشته و احساس وظيفه كند و از مشكلات انتقاد كند؛ حالا اگر براي انتقاد از ديگر قوا ملاحظه داريد، مي‌توانيد از دولت انتقاد كنيد كه ديوارش كوتاه است.

به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي با تأكيد بر اينكه افتخار و سرمايه دانشگاه، ساختمان نيست بلكه استادان هستند، گفت:آزادي و استقلال از ويژگي‌هاي مهم دانشگاه است كه اگر نباشند، دانشگاه بي‌مفهوم مي‌شود. هنوز مي‌توان ادعا كرد كه حوزه‌هاي علميه در زمينه آزادي علمي و بحث آزاد از دانشگاه‌هاي ما جلوتر هستند و لازم است دانشگاه‌هاي ما نيز به لحاظ علمي در عين حفظ اخلاق و التزام به هويت ديني و ملي، استقلال و آزادي داشته باشند.

روحاني با اشاره به اينكه در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نيز مدافع محدود كردن دخالت‌ها در دانشگاه‌ها و محيط‌هاي دانشگاهي هستم، خاطرنشان كرد: چرا بايد كارهايي كه وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي از عهده انجام آن بر مي‌آيند دولتي شوند يا در آنها دخالت شود. بايد اجازه دهيم دانشگاه‌ها روي پاي خودشان بايستند و يك فضاي رقابتي سالم بين خودشان، دانشگاه‌هاي كشور و دانشگاه‌هاي منطقه و جهان به‌وجود بيايد.

  • معجزه دانشگاه آزاد

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه اگر همت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، حمايت حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري نبود، دانشگاه آزاد اسلامي قوام نمي‌يافت، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي موجب جذب نخبگان در داخل كشور شد.تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي گام مهمي در توسعه فضاي علم و دانش در كشور بود. آغاز اين راه در ۳۳ سال پيش و با توجه به فضايي كه در آن روزهاي كشور حاكم بود، مشكلات فراواني به همراه داشت.اگر تلاش‌هاي پيگير آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و موافقت امام راحل نبود، شايد آغاز فعاليت دانشگاه اسلامي غيرممكن بود. بزرگاني ازجمله مقام معظم رهبري كه آن روزها عهده‌دار آغاز فعاليت اين دانشگاه شدند، كار بسيار بزرگي را شروع كردند.

روحاني با تأكيد بر اينكه كاري كه دانشگاه آزاد اسلامي در مدت ۳۳ سال انجام داد، دولت با توجه به محدوديت‌هاي بودجه‌اي و بوروكراسي دولتي نمي‌توانست انجام دهد، افزود:سهم حدود ۳۵ درصدي دانشگاه آزاد اسلامي در عرصه آموزش عالي گواه آن است كه اگر كار را به مردم، صاحب‌نظران و متخصصان بسپاريم و دولت نقش سياستگذاري، نظارت، حمايت و تسهيل مسير را بر عهده بگيرد، بهتر مي‌توانيم به اهدافمان برسيم و دانشگاه آزاد يك نمونه مطلوب براي بسياري از موضوعات و مسائل جاري كشور است.

وي با «در حد معجزه» توصيف كردن كار كمي در دانشگاه آزاد تأكيد كرد: دانشگاه آزاد بايد در كنار خود پژوهشگاه آزاد اسلامي را نيز به همين وزن و اندازه ايجاد كند.امروز وزن آموزش در دانشگاه آزاد بالا و مطلوب است و ممكن است ايراداتي به لحاظ كيفي به اين دانشگاه وارد باشد كه با توجه به جوان بودن اين دانشگاه بايد اميدوار باشيم كه كيفيت علمي اين دانشگاه نيز ارتقا يافته و ايرادات برطرف شود.

کد خبر 295628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha